روش های مختلف در رابطه با دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر شخصی 

تمام اشخاص حقیقی خارجی که در داخل ایران فعالیت می‌کنند یا قصد سکونت، کار و یا تحصیل در ایران را دارند نیاز به کدی به اسم کد فراگیر یا فیدا کد دارند. اتباع خارجی داخل ایران برای انجام امور اداری خود به این کد نیازمند هستند.

 

چه نوع کارهای نیاز به دریافت کد فراگیر افراد حقیقی دارند 

اشخاص حقیقی برای ثبت‌نام در کنکور و دانشگاه‌ها، افتتاح حساب بانکی در ایران، ثبت شرکت در ایران، ارسال لیست حقوق، اخذ گواهینامه،پیگیری امور بانکی، ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی و در کل پیگیری تمام امورات اداری نیازمند کد فراگیری مخصوص اشخاص حقیقی می‌باشند.

لازم به ذکر است ثبت‌نام در سازمان امور مالیاتی کشور نیز یک کد فراگیر جداگانه به‌نام کد فراگیر مالیاتی دارد.

کد فراگیر (فیدا کد یا شناسه اختصاصی اتباع)، جهت افتتاح حساب و پیگیری امورات بانکی مخصوص اتباع خارجی قابل ارائه به کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی کشور، ثبت کشور به‌صورت انفرادی، ثبت شرکت جوینت ونچر، ارائه به محل کار متقاضی جهت ارسال لیست حقوق و بیمه و دیگر امورات اداری دیگر(به غیر از امور مالیاتی)کاربرد دارد.

دریافت یک کد برای هر متقاضی برای انجام اموری‌که در بالا ذکر شد کافی می‌باشد.

 

بانک‌های قابل ارائه کد فراگیر اتباع خارجی 

کلیه بانک‌هایی که از اتباع خارجی درخواست کد می‌کنند، همگی به کد فراگیر اشاره می‌کنند و اتباع خارجی می‌توانند کد فراگیر یا فیدا کد خود را به بانک کربوطه ارائه دهند. بانک‌های دولتی و خصوصی مانند ملی، تجارت، ملت، صادرات و یا هر بانک دیگری در ایران از بانک‎‌های گفته شده می‌باشند.

بدیهی است بعد از دریافت کد می‌توانید جهت دریافت عابر بانک ایرانی اقدام نمایند.

اتباع خارجی باید این مسئله را بدانند که پس از ثبت‌نام و دریافت کد آن را محفوظ نگه دارند، زیرا این کد تمامی امورات اداری فوق‌الذکر و به دفعات نامحدود قابل استفاده می‌باشد.

 

کد فراگیر اتباع خارجی برای اتباع کدام کشورها می‌باشد

هر شخص حقیقی که در ایران زندگی یا فعالیت می‌کند، مانند اتباع افغانی، اتباع کره‌ای، اتباع چینی، اتباع پاکستانی، اتباع هندی، اتباع ترکیه‌ای، اتباع آلمانی، اباع سوئدی، اتباع عراقی، اتباع بحرینی، اتباع لبنانی، و در مجموع اتباع همه کشورها می‌توانند جهت پیشبرد امورات اداری خود در ایران این کد را دریافت نمایند.

 

آیا برای یک خانواده از اتباع خارجی یک کد فراگیر کافی می‌باشد ؟

باید بدانید برای هر شخص خارجی درصورتی‌که قصد انجام فعالیت‌هایی که در بالاتر ذکر کردیم یا سازمانی در جمهوری اسلامی ایران از وی کد فراگیر یا فیدا کد درخواست نموده می‌بایست شخصا اقدام به اخذ کد فراگیر نماید. برای مثال یک خانواده ۳نفره در صورت نیاز می‌بایست ۳ کد فراگیر یا فیدا کد مجزا برای پدر، مادر و فرزند ثبت‌نام نماید.

 

مدت زمان ثبت‌نام تا زمان دریافت کدفراگیر اتباع خارجی 

باید گفت مدت زمان ثبت‌نام کد فراگیر تا زمان دریافت این کد، بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت اداری زمان می‌برد. البته باید گفت در اکثر موارد اگر در ساعات اداری درخواست خود را تسلیم نمایند در همان روز کد خود را دریافت خواهند کرد.

اتباع خارجی می‌توانند در سامانه  ۲۴ ساعت شبانه‌روز مربوط به دریافت کد فراگیر درخواست خود را مبنی بر دریافت کد فراگیر به‌صورت آنلاین تسلیم نمایند. اما باید توجه داشت روند رسیدگی پرونده شما در روزها و ساعات اداری به وقت کشور ایران انجام خواهد شد.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی 

  • برای ثبت‌نام و دریافت کد فراگیر می‌بایست یک اسکن واضح یا عکس با کیفیت و واضح از صفحه اول پاسپورت (صفحه‌ای که دارای مشخصات و عکس متقاضی باشد) را در هنگام تکمیل فرم، انتخاب و ارسال نمایند.
بیشتر بخوانید!
جرائم مربوط به تشكيل شركت

باید توجه داشت اگر متقاضی قصد عکسبرداری با تلفن همراه را داشته باشد نباید از نورهای مصنوعی مانند فلاش یا قرار گرفتن زیر لامپ‌های مهتابی اجتناب کند زیرا مدرک ارسالی قابل قبول نخواهد بود. لذا عکس‌برداری از گذرنامه را باید در یک محیط با نور طبیعی مناسب انجام داد.

  • در مورد اتباعی که سن آن‌ها کمتر از ۱۸سال باشد و به‌صورت انفرادی دارای گذرنامه نمی‌باشند مانند فرزندان که مشخصات آن‌ها در گذرنامه قیم آن‌ها مانند پدر یا مادر درج شده است یا اتباعی که مشخصات آن‌ها در گذرنامه همسر ثبت شده است، اکر نیاز به دریافت کد فراگیر دارند می‌باست در هنگام ثبت درخواست علاوه بر ارسال آن صفحه از گذرنامه که مشخصات آن‌ها(فرد متقاضی) در آن ذکر شده است، صفحه اصلی گذرنامه که مشخصات قیم قانونی در آن موجود است را نیز ارسال نمایند.
  • اتباعی که دارای کارت آزمایش می‌باشند، شماره اختصاصی درج شده بر روی کارت آزمایش آن‌ها به‌عنوان کد فراگیر قابل استفاده می‌باشد. لذا درخواست و بارگذاری کارت آزمایش خودداری نماید.

هزینه ثبت‌نام و دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

هزینه دریافت کد فراگیر عموه می(غیر مالیاتی) که مخصوص ارائه به کلیه سازمان‌های دولتی و خصوصی، بانک‌ها، اداره ثبت شرکت‌ها، دریافت گواهینامه، مدارس، دانشگاه‌ها مراکز آموزشی، مراکز درمانی، ارسال لیست حقوق و بیمه و انجام کلیه امور اداری دیگر در سال ۱۳۹۸،  مبلغ ۹۵هزار تومان می‌باشد.

هزینه اخذ کد فراگیر عمومی(غیر مالیاتی) که مخصوص ارائه به کلیه سازمان امور مالیاتی کشور، ثبت واردات و صادرات کالاها و ارائه فاکتور رسمی بوده و در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۲۰۰هزار تومان می‌باشد که می‌توانند پس از تکمیل درخواست از طریق درگاه اینترنتی و به‌صورت کاملا امن توسط کلیه کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب آن را پرداخت نمایند.

 

نحوه ثبت‌نام و دریافت کد فراگیر اشخاص حقیقی 

برای ثبت‌نام و دریافت کد فراگیر از طریق سامانه دریافت کد فراگیر، در قسمت ثبت درخواست را انتخاب کرده، ثبت‌نام خود را انجام می‌دهید و مدارک خواسته شده را آپلود می‌نمایید و پس از تکمیل ثبت‌نام و صدور کد، فیدا کد شما به شماره موبایلی که در فرم ثبت‌نام وارد می‌کنید پیامک می‌شود.

در مراحل ثبت‌نام از متقاضی تلفن همراه درخواست می‌شود که می‌بایست در دسترس‌ترین شماره همراه را اعلام نماید تا از پیامک‌های ارسالی سامانه مطلع شوید. اگر ثبت‌نام توسط دوست،آشنا،اقوام و یا کافی نت انجام می‌شود می‌بایست از آن‌ها درخواست کرد که شماره تلفن همراه فرد متقاضی کد در سامانه وارد شود.

اتباعیکه ثبت درخواست خود را خارج از ایران انجام می‌دهند به این مهم توجه داشته باشند که پیامک‌های سامانه به شماره‌های بین‌المللی ارسال نخواهد شد و اگر می‌خواهند از اطلاع‌رسانی پیامکی بهره‌مند شوند می‌بایست شماره همراه یکی از اقوام، دوستان یا آشنایان حاضر در کشور ایران را هنگام ثبت درخواست وارد نموده و از طریق ایشان از پیامک‌های سامانه مطلع گردند. (البته از طریق شماره رهگیری‌ که در انتهای ثبت درخواست دریافت خواهید کرد نیز امکان پیگیری روند صدور کد وجود خواهد داشت)

لازم به‌ذکر است هزینه دریافت پیامک از طرف سامانه بر روی تلفن همراه متقاضیان رایگان است و هیچ‌گونه شارژی از متقاضیان کسر نخواهد شد و مبلغی بر روی قبض تلفن همراه افزوده نخواهد شد.

با سپاس از زمانی‌که برای مطالعه کد فراگیر برای اتباع خارجی صرف کردید. با تشکر از شما، های‌ثبت.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲٫۷ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۹

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *