با نگاه به قانون تجارت کشور متوجه می‌شویم که بر اساس آنچه به تصویب رسیده است، شرکت‌های تجاری در ایران بر هفت مدل کاری هستند. هر کدام از این مدل ها برای انجام فعالیت خاصی تشکیل می‌شوند. متقاضیان ثبت شرکت ها با توجه به نوع شرکتی که نیاز دارند اقدام به ثبت شرکت می‌کنند. مدل های ثبت شرکت همانگونه که بیان کردیم بر هفت مدل است که به شرح زیر است.

  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت سهامی
  • شرکت تضامنی
  • شرکت تعاونی
  • شرکت نسبی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت مختلط غیر سهامی

با توجه به انواع شرکت ها باید توجه داشت هریک از مدل های شرکت برای کار خاصی است. و هرکدام تعریف خاصی برای کار خود دارند. به طور مثال باید گفت شرکت تضامنی، شرکتی است که بستگی به اعتبار شرکاء و شخصیت آن ها دارد. برای این نوع شرکت در ماده ۱۱۶ قانون تجارت اینگونه بیان شده است که این نوع شرکت تحت عنوان نامی مشخص برای شکل گیری فعالیت تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود.

لازم به توضیح است که در این نوع شرکت ها هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمامی دیون و تعهدات کلی شرکت هستند. و هرگونه قراردادی دال بر خلاف این موضوع مابین شرکاء ارزش قانونی نخواهد داشت.

 

تفاوت مالیات در شرکت ها

تمامی شرکت های ثبت شده در سازمان ثبت شرکت های کشور دارای شماره ثبت هستن، کلیه این شرکت ها طبق قوانین موجود کلیه شرکت ها مشمول مالیات بر درآمد هستند. و تمامی مسئولین و شرکا در کلیه شرکت ها مشمول پرداخت مالیات هستند. اگر این دسته از افراد اقدام به پرداخت مالیات خود نکنند تسهیلات و مزایا و معافیت های قانونی که برای آن ها در نظر گرفته شده محروم خواهند شد وضمانت های اجرایی و مجازات مربوطه نیزاعمال می گردد .

در همین رابطه باید توجه داشت کلیه شرکت ها و موسسات پس از ثبت باید اقدام به تعیین حوزه مالیاتی خود کرده ، لازم به توضیح است در غیر این صورت کلیه جرائم قانونی بر عهده خود افراد است.

آیا نوع شرکت در میزان مالیات شرکت موثر است ؟

در جواب این سوال باید گفت که نوع شرکت در میزان مالیات شرکت تاثیری ندارد ، بلکه آنچه که در مالیات شرکت موثر است عملکرد مالی شرکت است. شرکت ها باید به شکل سالیانه و سود خالص  خود را بررسی کنند و به دفاتر شرکت ارائه دهند.
در رابطه با دفاتر تجاری باید گفت که این مسئله مهمترین ابزاری است که مالیات یک موسسه یا شرکت را تعیین می‌کند. در رابطه با قوانین باید دقت داشت که درآمد کلیه بازرگانان و شرکت ها طبق آنچه درترازنامه و حساب سود و زیان آنان از روی دفاتر قانونی تنظیم می‌گردد.

بیشتر بخوانید!
ثبت شرکت در اراک

پس طبق آنچه گفته شد باید گفت که برای احتساب مالیات باید بر اساس قوانین مالیاتی تنظیم و نگاهداری دفاتر عمل کرد، این موضوع جزو موارد اجباری برای شرکت ها است.

ثبت دفاتر تجاری

برای نگهداری و تنظیم دفاتر تجاری با توجه به آنچه در قانون تجارت تعیین شده است، مقررات و مسائل مهمی در قانون مالیات های مستقیم پیش بینی شده است. این موارد را می‌توان به شکل زیر بیان کرد

  • در رابطه ای این مبحث باید گفت که دفتر روزنامه ، دارایی ، کل و هر دفتری که داشتن آن را وزارت دادگستری لازم دانسته، باید مطابق آنچه در قانون آمده است مهر و پلمپ شود. این اتفاق باید توسط اداه ثبت شرکت های هر شهرستانی صورت می‌گیرد .
  • بر اساس ماده ۱۲ قانون تجارت دفاتر برای امضا باید تسلیم متصدی امضا شود، این موارد باید دارای شماره بندی صحیح و ترتیبی داشته باشد لازم به ذکر است که متصدی امضا موظف است تمامی صفحات را بشمارد و در صفحات اول و آخر هر دفتر تمامی صفحات را قید کرده و با تاریخ امضاء و دو طرف قیطان را با مهر سربی که وزارت عدلیه برای این مقصود تهیه می نماید منگنه کند. لازم است کلیه اعداد حتی تاریخ با تمام حروف نوشته شود.
  • بر اساس ماده ۱۳ قانون تجارت کشور، تمامی معامله ها، اعم از صادرات و واردات باید به ترتیب تاریخ تنظیم شود. هرگونه تراشیدن و حک کردن و جای سفید گذاشتن بیش از آنچه که دفتر نویسی معمول است و در حاشیه یا بین سطور نوشتن جزو الزاماتی است که ممنوع است.
  • کلیه دفاتر قانونی شرکت ها طی مدت زمان ده سال در محل شرکت نگهداری شود بر اساس اسناد شرکت طبقه بندی شود.،لازم به ذکر است که اگر شرکتی منحل شودطبق نظر مدیر ثبت اسناد مکانی مشخص برای این اسناد تعیین می‌شود تا شرکت تصویه و منحل شود. در آخر باید گفت که بعد از تاریخ تصفیه این اسناد تا ده سال محفوظ می‌ماند.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۲

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *