می‌خواهیم نگاهی جامع به ثبت تغییرات شرکت داشته باشیم؛ یک شرکت در طول دوره فعالیت خود می‌تواند به‌دلایل مختلف بارها دچار تغییرات متعددی از جمله: تغییر نام شرکت، تغییر آدرس شرکت، افزایش سرمایه شرکت، کاهش سرمایه شرکت و … شود.

در واقع منظور از تغییرات شرکت، هرگونه تغییر در مفاد و مواد اساس‌نامه یا هیئت مدیره است. ثبت تغییرات شرکت‌ها اگر با فکر، برنامه‌ریزی و مدیریت درست انجام شود، می‌تواند به ارتقاء و پیشرفت شرکت کمک کند اما نکته‌ مهم این است که تمامی تغییرات شرکت باید مطابق قوانین و مقررات مربوطه انجام شوند. بر اساس قانون، ثبت تغییرات شرکت بر عهده و در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت است.

برای ثبت تغییرات شرکت نیاز به تنظیم صورت‌جلسه است و باید این صورت‌جلسه که تنظیم می‌شود به امضای اعضای شرکت برسد. در واقع برای ایجاد تغییرات در شرکت باید تمامی اعضا با تغییرات موافقت داشته باشند. به این نکته دقت شود که اگر یک شرکت چندین تغییر را در دستور کار خود داشته باشد؛ مانند تغییر اسم یا آدرس و … لازم است برای هر کدام به‌صورت جداگانه یک صورت‌جلسه تنظیم شود و برای هر کدام از این موضوعات به‌صورت جداگانه پذیرش صورت بگیرد.

چنانچه صورت‌جلسه‌ای بدون پذیرش اینترنتی همراه با صورت‌جلساتی که در سامانه پذیرفته شده‌اند ارجاع شود صورت‌جلسه نیز رد می شود. نوع صورت‌جلسات باید مناسب با نوع شرکت انتخاب شود. همچنین متن صورت‌جلسات که تایپ شده و در سامانه است باید کاملا با متن صورت‌جلسه موجود در اداره ثبت شرکت‌ مطابقت داشته باشد.

موارد ثبت تغییرات شرکت

بر اساس ماده ۲۰۰ قانون تجارت موارد زیر در ثبت تغییرات شرکت‌ الزامی است.

  •  تغییر اساس‌نامه شرکت
  •  تمدید مدت شرکت، زاید بر مدت مقرر
  • انحلال شرکت، حتی در مواردی که انحلال به واسطه انقضای مدت شرکت صورت گیرد.
  •  تعیین کیفیت تفریغ حساب یا تبدیل شرکاء یا خروج بعضی از آن‌ها از شرکت
  •  تغییر نام شرکت
  •  تغییر حق امضا شرکت
  •  تغییر موضوع شرکت
  •  تبدیل سهام شرکت به با نام و بی‌نام
  •  تغییر یا تمدید هیئت مدیره شرکت
  •  انتخاب یا تمدید بازرسین شرکت
  • در هر تقسیم راجع‌ به مورد معین ماده ی ۵۸ قانون تجارت در ماده ی نهم نظام‌نامه قانون
  •  تجارت، علاوه بر موارد بالا، تغییر مدیر یا مدیران شرکت هم افزوده شده‌است.

لازم است بدانید که همه تغییرات در شرکت‌ها ضمن طی‌‌کردن مراحل قانونی باید به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد و هرگونه تغییری که ثبت نشود قصور قانونی محسوب می‌شود.
جهت ثبت هرگونه تغییرات شرکت باید به سامانه اینترنتی ثبت شرکت‌ها به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir/ مراجعه نمود.

مراحل ثبت تغییرات شرکت

مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت

  • مدارک شناسایی اعضا و سهام‌داران شرکت شامل: کپی شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه صورت‌جلسه تغییرات شرکت و تنظیم صورت جلسات
  • ارائه اسناد شرکت شامل اساس‌نامه و …
  • روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت
  • حضور تمامی شرکا در صورت انحلال شرکت

روش‌های تنظیم ثبت تغییرات شرکت

  1. ثبت تغییرات شرکت از طریق هیئت مدیره
  2. ثبت تغییرات شرکت از طریق تشکیل مجمع عمومی عادی
  3. ثبت تغییرات شرکت از طریق تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده

در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

   تغییرات از طریق هیئت مدیره شرکت

طبق قانون اشخاصی که ارائه‌دهنده سهام شرکت هستند هیئت مدیره نامیده می‌شوند. رئیس هیئت مدیره نیز با موافقت و تصمیم سهام‌داران حداقل به مدت دوسال انتخاب می شود. علاوه بر رئیس یک نفر نیز به‌عنوان نایب رئیس از طریق هیئت مدیره انتخاب می‌شود.

   تغییرات از طریق تشکیل مجمع عمومی عادی

در میان انواع تصمیم‌گیری‌های موجود برای ثبت تغییرات شرکت ها، مجمع عمومی عادی نسبت به مجامع عمومی دیگر از اهمیت بالاتری برخوردار است. این مجمع عمومی هر سال یک بار طبق اساس‌نامه تشکیل می‌شود و به‌دلیل حضور سهام‌داران باید زمان برگزاری آن در اساس‌نامه مشخص شود.

در واقع برای اینکه تصمیمات کلی که توسط مدیران گرفته می‌شود و روش انجام امور به اطلاع و تصویب شرکا رسد باید مجمع عمومی عادی تشکیل شود که در این مجمع سهام‌داران فرصت بیان نظرات خود را دارند.

   تغییرات از طریق تشکیل مجمع عمومی فوق العاده

هنگام برگزاری مجمع عمومی فوق العاده، دارندگان بیش از نیمی از سهام که حق رأی دارند باید در جلسه حضور داشته باشند؛ در این جلسات بیشتر به مواردی مانند کاهش و افزایش سرمایه شرکت، وارد شدن شریک و یا شرکا جدید به شرکت، تغییرات در اساس‌نامه و انحلال شرکت می‌پردازند. زمانی با تغییرات موافقت خواهد شد که دو سوم نظرات یکسان باشند.

بهتر است به نکات زیر راجع به شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص نیز توجه کنید:

شرکت‌های مسئولیت محدود 

برای انتخاب مدیران، نیاز به تشکیل مجمع عمومی عادی می باشد و ۵۱٪ سهام و اکثریت عددی برای تشکیل مجمع باید حضور داشته باشند.
جهت تغییرات در یکی از مفاد اساس‌نامه مانند: تغییر نام شرکت، تغییر موضوع فعالیت، تغییر آدرس، افزایش یا کاهش تعداد مدیران شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه؛ مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می شود که باید ۷۵% سهام و اکثریت عددی حضور داشته باشند.

شرکت‌های سهامی خاص

برای مجمع عمومی عادی، حضور دارندگان حداقل بیش از نصف سهام که حق رای دارند با ۵۱% سهام واکثریت عددی لازم و ضروری می‌باشد.
در مجمع عمومی فوق العاده، صدور بیش از ۲ سهام سهامداران یا نمایندگان آنها ضروری است.

نحوه انجام تغییرات شرکت

در زیر نمونه‌هایی از تغییرات شرکت‌ را به اختصار توضیح داده‌ایم تا با مراحل و نحوه انجام آنها آشنا شوید. جهت ثبت تغییرات شرکت و تنظیم صورت‌جلسه و سایر مسائل مربوطه، شما نیاز به حضور کارشناس یا مشاور حقوقی خواهید داشت. ما با داشتن کادری مجرب، ارائه مشاوره در کوتاه‌ترین زمان و ارائه خدمات متناسب با نیاز شما همیشه همراه شما خواهیم بود.

تغییر نام شرکت

یکی از تغییراتی که ممکن شرکت‌ها انجام دهند تغییر نام شرکت‌شان می‌باشد. کسانی که قصد چنین کاری دارند، ابتدا لازم است جلسه‌ای با حضور اعضا تشکیل داده و در این مورد صحبت کنند. سپس صورت‌جلسه‌ای تهیه و به امضای افراد حاضر برسد. در آخر باید مدارک لازم به‌منظور تغییر نام شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه شود.

لازم‌به‌ذکر است در تغییر نام شرکت باید عنوان تضامنی، نسبی و مسئولیت محدود شرکت ذکر شود. علاوه بر این در شرکت‌های تضامنی و نسبی باید نام یکی از اعضا به همراه عنوان شرکت ذکر شود.

تغییر زمینه فعالیت شرکت

هر شرکتی در ابتدا با هدف خاصی تاسیس می‌شود اما این امکان نیز وجود دارد که در صورت نیاز و با صلاح اعضای شرکت این هدف را تغییر داد و زمینه فعالیت جدیدی برای شرکت در نظر گرفت.

کسانی که قصد تغییر حوزه فعالیت شرکت‌شان را دارند یا تمایل دارند که بخشی از فعالیت شرکت‌شان را حذف کنند، لازم است ابتدا مجمع عمومی تشکیل دهند تا اعضا در مورد این مسئله صحبت کنند و به نتیجه مشخصی برسند. در صورت توافق نظر اعضا باید صورت‌جلسه‌ای تنظیم شود و ضمن ذکر سهم تمامی سهام‌داران در آن، صورت‌جلسه را به امضای اعضا برسانند.

بیشتر بخوانید!
ثبت شرکت در اهواز

تغییر محل شرکت

یکی دیگر از انواع تغییرات شرکت‌ها، تغییر محل شرکت است؛ جهت تغییر آدرس شرکت مجمع عمومی باید نظر نهایی را اعلام کنند. البته لازم‌به‌ذکر است که طبق قانون، هیئت مدیره شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود، مسئول نهایی جابه‌جایی شرکت اعلام شده‌اند. در نتیجه هیئت مدیره می‌تواند هر محلی را که مناسب می‌داند، به‌عنوان محل جدید شرکت انتخاب نماید.

شرکت‌های سهامی که قصد تغییر محل شرکت را دارند، باید جلسه مجمع عمومی تشکیل دهند و در صورت موافقت هیئت رئیسه، صورتجلسه‌ای را تهیه و به امضای تمامی اعضا برسانند.

تغییر سرمایه و سهام شرکت

درصورتی‌که شرکتی قصد افزایش سهام و سرمایه شرکت خود را داشته باشد، نیاز به تشکیل جلسه هیئت مدیره دارد تا تصمیم‌گیری‌های لازم برای این موضوع را انجام دهند.

اگر توجیه منطقی برای افزایش سهام وجود داشته باشد، هیئت مدیره درخواست گزارش مالی از آغاز سال را خواهد داشت. پس از ارائه گزارش، بازرسان گزارش را بررسی کرده و نظرات خود را به هیئت مدیره منتقل می‌کنند.

لازم‌به‌ذکر است که اگر شرکت سهامی خاص باشد، پس از توافق هیئت رئیسه نیاز به انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار می‌باشد که طبق آن سهام جدید شرکت به فروش خواهد رسید اما اگر شرکت مورد نظر سهامی عام باشد، جهت فروش سهام می‌بایست آگهی در روزنامه‌های معتبر منتشر شود و از سهام‌داران بی‌نام خواسته شود تا در مدت زمان معین برای دریافت گواهینامه حق خرید سهام اقدام کنند.

تغییر تابعیت شرکت

مطابق قانون شرکت‌ها به‌عنوان اشخاص حقوقی درنظر گرفته می‌شوند. به‌همین علت باید تابعیتی برای آنها در نظر گرفته شود. البته این اختیار به شرکت‌های سهامی داده نشده‌است و مجمع عمومی هیچ‌گونه اختیاری در این زمینه ندارند. اما شرکت‌های مسئولیت محدود می‌توانند با تشکیل جلسه‌ای با حضور شرکا درباره تغییر تابعیت شرکت تصمیم‌گیری کنند.

تغییر حق امضا شرکت

هرگونه تغییر در حق امضا باید در مجمع عمومی فوق‌العاده یا جلسه اعضای هیئت مدیره مورد بحث قرار گیرد و در صورت تأیید اعضای هیئت مدیره، صورت‌جلسه مربوطه را تهیه و تنظیم نمایند؛ بنابراین اعضای هیئت مدیره می‌توانند با تهیه صورت‌جلسه‌ای در مورد تغییر حق امضا، این مسئولیت را از بین اعضا به شخص دیگری محول کنند. درنهایت، هرگونه تغییر در حق امضا باید در سیستم اداره ثبت شرکت‌ها نیز ثبت شود.

انحلال شرکت

شرکت‌ها همان‌طور که ایجاد می‌شوند ممکن است روزی به‌دلایل مختلفی منحل شوند. که این دلایل با توجه به نوع شرکت ثبت شده متفاوت است. هرگونه ثبت تغییرات در شرکت به‌دلیل انحلال یا تصفیه شرکت از وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده است.

پیگیری تغییرات شرکت

یکی دیگر از بخش‌های تغییرات شرکت‌ که بسیار رایج است، افزایش یا کاهش مدیران شرکت است که پیگیری این تغییر بسیار ساده است. کافی است جلسه‌ای با هیئت مدیره تشکیل شود و تصمیمات لازم جهت افزایش یا کاهش مدیران اتخاذ شود.

تغییرات شرکت

مراحل ثبت تغییرات شرکت

  1.  تصویب تغییرات توسط هیأت مدیره شرکت
  2.  تهیه و تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت
  3.  تشکیل یک مجمع عمومی ( عادی یا فوق العاده) باتوجه به نوع تغییرات
  4.  امضای صورتجلسه توسط شرکا یا سهامداران
  5.  ارائه صورتجلسه به اداره کل ثبت شرکت ها
  6.  درج آگهی صورتجلسه به وسیله اداره ثبت شرکت ها
  7.  پرداخت هزینه های مربوط به اداره ثبت شرکت ها
  8.  پرداخت هزینه روزنامه رسمی کشور توسط متقاضی
  9.  دریافت آگهی قوه قضائیه
  10.  دریافت روزنامه رسمی

مدت زمان ثبت تغییرات شرکت

زمان لازم برای ثبت تغییرات شرکت در حالت عادی و روند عادی ۱۰ روز کاری طول می کشد.
شما میتوانید برای ثبت تغییرات شرکت خود به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید و تغییرات شرکت خود را ثبت کنید.
اما لازم به ذکر است که ثبت تغییرات در سایت و پیگیری شخصی یک فرایند طولانی خواهد بود. جهت تسریع در این امر می توانید به شرکت های ثبت کننده مراجعه کنید زیرا اقدام از طریق شرکت ثبتی موجب تسریع در روند رسیدگی به پرونده تان می شود.
در صورتیکه قصد ثبت تغییرات شرکت را دارید، های ثبت آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هزینه ثبت تغییرات شرکت در سال ۱۴۰۲

هزینه ثبت تغییرات شرکت بسته به نوع تغییراتی که می‌خواهد انجام شود، تعداد صورت‌جلسات، نوع شرکت و میزان حجم متن آگهی تغییرات که می‌بایست در روزنامه رسمی چاپ شود متفاوت می‌باشد. جهت اطلاع دقیق از هزینه ثبت تغییرات شرکت می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

در حال حاضر برای شما جدولی از تعرفه های ثبت تغییرات شرکت آماده کرده ایم :

ردیفنوع شرکت شماکارمزد موسسه های ثبتمبلغ
1ثبت شرکت سهامی خاصحق الوکاله1/800,000 تومان
2ثبت شرکت مسئولیت محدود حق الوکاله3/800/000 تومان
3ثبت موسسهحق الوکاله2/600/000 تومان
4ثبت شرکت تعاونیحق الوکاله6/500/000 تومان
5تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت حق الوکاله1,100/000 تومان

راهنمای مراحل ثبت تغییرات شرکت به‌صورت اینترنتی

  1. ورود به سامانه و قسمت تنظیم صورت‌جلسات
  2. انتخاب استان و واحد ثبتی
  3. وارد کردن اطلاعات شرکت
  4. وارد کردن شناسه ملی شرکت
  5. وارد نمودن شماره ثبت در صورت نداشتن شناسه ملی ( شماره ثبت در صورت‌جلسه تأسیس و اساس‌نامه شرکت)
  6. انتخاب نوع شرکت ( سهامی خاص، با مسؤلیت محدود و …)
  7. تعیین نوع صورت‌جلسه ( مجمع عمومی عادی، فوق العاده و …)
  8. تعیین تعداد اعضای حاضر در جلسه
  9. وارد نمودن مشخصات کامل ( نام و نام خانوادگی، شماره ملی و …)
  10. مشخص نمودن سمت متقاضی
  11. معلوم نمودن تاریخ برگزاری جلسه، ساعت شروع و پایان جلسه
  12. دریافت شماره دسترسی ۱۹ رقمی در قسمت پذیرش موقت
  13. مشخص نمودن نام و نام خانوادگی و سمت اعضاء امضا کننده ی دفتر
  14. وارد کردن تصمیمات اتخاذ شده در جلسه از فهرست نوع تصمیم
  15. انتخاب و وارد نمودن نام درخواستی و ثبت‌نام (پیشنهاد پنج نام)
  16. مشخص نمودن اعضای حاضر در جلسه و عنوان سمت آنها در جلسه ( نوع شخص، نام شخص، مشصات شناسایی، تابعیت)
  17. وارد کردن شماره ملی در صورت ایرانی بودن و شماره گذرنامه در صورت غیر ایرانی بودن.
  18. وارد کردن سمت در شرکت
  19. مشخص کردن ارتباط اشخاص در جلسه ( نماینده و یا وکیل بودن)
  20.  تأیید مدارک مورد نیاز بنا به تصمیمات انتخاب شده در جلسه و نوع صورت‌جلسه توسط متقاضی.
  21.  تایپ متن صورت‌جلسه
  22.  تأییدیه پذیرش جهت ارسال صورت‌جلسه مکانیزه به ثبت شرکت‌ها

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴٫۶ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

2 دیدگاه برای “ثبت تغییرات شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *