نکاتی مهم در رابطه با اظهارنامه شرکت سهامی خاص

در ایران هفت نوع شرکت تجاری قابل ثبت وجود دارد که شرکت سهامی خاص از جمله شرکت‌ها قابل ثبت در ایران است. این نوع شرکت به دلیل شرایط کاری و شکل و فرآیند کاری مورد توجه بسیاری از متقاضیان ثبت شرکت است. به همین منظور این دسته از افرادی که صاحبین این نوع شرکت‌ می‌باشند، همواره پیگیر مسائل مختلف در این شرکت‌ها هستند. یکی از نکاتی که باید تمام متقاضیان ثبت شرکت و صاحبین شرکت‌های سهامی خاص به آن توجه داشته باشند. اظهارنامه شرکت است.

برای تنظیم اظهارنامه شرکت سهامی خاص باید به نکاتی توجه داشت که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. ولی قبل از آن بهتر است نگاهی به چگونگی ثبت و شرایط ثبت شرکت سهامی خاص کنیم و پس از آن به شرایط اظهارنامه شرکت می‌پردازیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

شرکت سهامی خاص به چه شرکتی می‌گویند 

همانطور که از نام این نوع شرکت پیداست شرکت سهامی به شرکتی می‌گویند که سهامی آن بین شرکا تقسیم شده و هر یک از صاحبان سهام مبلغی مشخص را دارا هستند، شرکت‌های سهامی مختص فعالیت‌های بازرگانی می‌باشدهرچند که موضوع فعالیت صرفا بازرگانی نباشد.

در این نوع از شرکت‌ها سهام حداقل بین سه شخص تقسیم می‌شود، شرکت‌های سهامی خود به دو بخش تقسیم می‌شود که در ادامه با شرایط کاری شرکت سهامی خاص آشنا خواهیم شد.

نوعی از شرکت‌های سهامی وجود دارد که تمامی سرمایه آنها در بدو تاسیس شرکت توسط تمامی موسسین که حداقل سه نفر باید باشند تامین می‌گردد، به این‌گونه از شرکت‌ها سهامی خاص گفته می‌شود.

 

شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

  • تعداد مدیران در شرکت سهامی خاص باید حداقل ۳ نفر باشد.
  • اوراق قرضه در شرکت سهامی خاص قابل عرضه نمی‌باشد.
  • تعداد شرکا در سهامی خاص مجمع عمومی وجود ندارد و تعداد شرکا کمتر از شرکت سهامی عام است. به همین دلیل پذیره نویسی در این نوع شرکت‌ها وجود ندارد و در همان بدو تاسیس باید ۳۵ درصد سرمایه شرکت باید در حسابی مشخصد سپرده گذاری شود.
  • سهام هیچگونه شرکت سهامی خاص قابل ارائه در بورس نیست. این موضوع در تمامی مناطق ایران از جمله شهر اصفهان صادق است و برای نقل انتقال سهام در شرکت باید مدیران موافقت خود را اعلام کنند، همچنین شرکت سهامی خاص حق ارائه اوراق قرضه را ندارد
  • با استناد به ماده ۴ قانون در شرکت سهامی خاص،مسئولیت هر یک از صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.تمام سرمایه آن باید به وسیله موسسین تاسیس گردد.
  • در صورتی که شخصی قبل از ثبت شرکت مباردت به صدور سهام کند، مجازات و محکوم خواهد شد.

 

اظهارنامه شرکت سهامی خاص

اظهارنامه شرکت سهامی خاص مهمترین و البته اولین بخش سندی شرکت است که قانون آن را به عنوان شرکت‌نامه شرکت قبول می‌کند. اظهارنامه به عنوان اوراق بهادار بوده و توسط اداره ثبت شرکت‌ها تهیه و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و تا ماریخ معین شده باید به امضای تمامی موسسن برسد.

بیشتر بخوانید!
ثبت شرکت در سلفچگان

در این اظهارنامه نکاتی باید رعایت شود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • مشخص کردن نام شرکت سهامی خاص
  • تعیین هویت کامل و اقامتگاه کلیه موسسین شرکت سهامی خاص
  • مشخص شدن موضوع شرکت
  • مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیرنقدی آن به تفکیک هر یک از شرکاء شرکت
  • تعداد سهام بانام و بی نام و مبلغ اسمی آن ها و در صورتی که سهام ممتاز نیز مورد نظر باشد تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات این گونه سهام
  • معین کردن میزان تعهد هر یک از موسسین و مبلغی که پرداخت کرده‌اند با تعیین شماره حساب و نام بانکی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است. در مورد آورده غیرنقد تعیین اوصاف و مشخصات و ارزش آن به نحوی که بتوان از کم و کیف آورده غیرنقد اطلاع حاصل نمود ؛
  • مشخص کردن مرکز اصلی شرکت به همراه آدرس و نشانی شرکت
  • در صورتی که شرکت دارای مدت زمان فعالیت است باید این موضوع کاملا مشخص شود.

نکاتی مهم در رابطه با اظهارنامه شرکت سهامی خاص

  • اظهارنامه ، تقاضانامه تاسیس شرکت تلقی می گردد و باید تاریخ داشته باشد.
  • مرجع مربوطه زمانی اظهارنامه را تحویل می گیرد که به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد. لازم به ذکر است که در شرکت سهامی خاص، اظهارنامه ثبت به امضای تمامی سهامداران شرکت که اقدام به تاسیس آن می‌رسد.
  • هر گاه تمام یا قسمتی از سرمایه غیرنقدی باشد، باید تمام آن تادیه و تقویم شود و ارزش آن در اظهارنامه منعکس گردد .
  • هر گاه برای برخی شرکا سهام ممتاز پیش بینی شده باشد، باید شرح امتیازات این سهام و موجبات آن در اظهارنامه انعکاس یابد.

 

در این مقاله سعی کردیم هرآنچه نیاز بود که متقاضیان در رابطه با شرکت سهامی خاص و البته اظهارنامه شرکت سهامی خاص لازم است ارائه کنیم. ولی در صورتی که اگر ابهامی در رابطه با هر موضوعی برای شما عزیزان به وجود آمد می‌توانید با تماس با کارشناسان ثبت شرکت های‌ثبت نسبت به آن اطلاع کسب فرمایید. با تشکر از شما برای مطالعه این مقاله تا انتهای آن.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *