الزامات لازم برای ثبت شرکت جوینت ونچر

جوینت ونچر (joint venture) یا مشارکت انتفاعی، به یک واحد تجاری مشترک گفته می‌شود که توسط دو یا چند مشارکت کننده برای هدفی مشخص مالی، تجاری یا فنی ایجاد می‌شود. به زبانی دیگر جوینت ونچر، به اتحاد چند شخص یا شرکت و یا ترکیبی از آن‌ها برای انجام فعالیتی مشخص گفته می‌شود بدون آنکه برای آن فعالیت مدت مشخص و خاصی درنظر گرفته شود. مانند اتحادچند شرکت جهت انجام پروژه‌های نفتی.

مشارکت انتفاعی، سرمایه‌گذاری مشترک و مشارکت حقوقی، از نمونه تعابیر دیگر اصطلاحات حقوقی-تجاری جوینت ونچر می‎‌باشد.

جوینت ونچر یکی از کلماتی می‌باشد که خارج از ایران کاربرد بالایی دارد و بسیاری از شرکت‌ها موافق این پروسه می‌باشند. زمانی‌که جوینت ونچر اتفاق می‌افتد به این معنی می‌باشد که چند شرکت با بهره‌گیری از تجربه‌ و خلاقیت وتوانمندی‌های دیگر خودشان برای بدست آوردن سود بالاتر و بهتر تلاش می‌کنند. حال اینکه بعضی شرکت‌ها سود را در بدست آوردن پول و موفقیت مالی و بعضی دیگر در به اتمام رسیدن یک پروژه و خدمت رسانی بهتر می‌بینند.

جهانی شدن نه تنها اقتصاد، سیاست و فرهنگ‌های ملی را تحت تاثیر قرار داده بلکه حقوق را به گروه خود درآورده است تا روند جهانی شدن در حوزه تجارت بین‌الملل که به سرعت روبه شد است را تسهیل نماید.

به‌وجود آمدن تکنیک‌های جدید در حوزه تجارت بین‌الملل مانند لایسنس، فرانشیز، تجارت‌های متقابل، معاملات تهاتری، شبه تهاتری، بیع متقابل، تجارت موازی، معاملات جبرانی و امثال آن‌ها در نتیجه جهانی شدن اقتصاد و تجارت بین‌المللی است.

جوینت ونچر نمونه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌های جدید در انجام امور تجاری است که ممکن است در قالب شرکت‌های حقوقی، قراردادها و یا ترکیبی از این دو می‌باشد. این تکنیک را می‌توان همکاری و مشارکت تجاری در جهت دستیابی به اهداف طرفین دانست.

 

عناصر شرکت جوینت ونچر

شرکت جوینت ونچر در هر حالتی بر پایه یک قرارداد بنا نهاده شده است. حتی زمانی‌که در قالب یک شرکت تجاری انجام شود که در این صورت اصل تشکیل شرکت، روابط شرکا با شرکت و معاملاتی که بین آن‌ها صورت می‌گیرد، قواعد و قوانین دررابطه با نقل و انتقال سهام، منع رقابت شرکا با شرکت، نحوه و میزان افزایش سرمایه در آینده، نحوه حل و فصل اختلاف و موارد خاتمه همکاری، همه از مسائلی هستند  که باید بر اساس قرارداد جوینت ونچر حل‌وفصل و انجام شوند.

پس درحالت کلی می‌توان بیان کرد جوینت ونچر مبتنی بر یک قرارداد است.

در چارچوب یک قرارداد جوینت ونچر طرفین با همکاری یکدیگر فعالیت خاصی را پیش می‌برند. چنانچه یکی از طرفین در راستای مسولیت‌ها و تعهدات خود در این قرارداد، با وجود مشارکت در تامین سرمایه از فعالیت و مشارکت فعال در مدیریت امتناع کند، نمی‌توان روابط ایجاد شده را تحت عنوان جوینت ونچر تحلیل نمود.

دقیقا همین خاصیت است که جوینت ونچر را از شرکت‌های سهامی، که در آن بسیاری از سهام‌داران پس از تامین بخشی از سرمایه مورد نیاز شرکت در امر مدیریت شرکت نقشی را ایفا نمی‌کنند، متمایز می‌کنند. همین مسائل باعث تمایز بین جوینت ونچر از قراردادهایی مانند فاینانس (تامین مالی) یا قراردادهای مشابه می‌گردد که در آن بانک یا تامین کننده اعتبار، بعد از آن‌که بخشی از سرمایه موردنیاز فعالیت را تامین کرد از دخالت در آن شرکت خودداری می‌کند.

بیشتر بخوانید!
کاهش سرمایه قهری به موجب عدم پرداخت سرمایه تعهدی

آنچه مهم است اصل شراکت است. بدین صورت که در یک فعالیت تجاری که یک طرف به درخواست دیگری و در مقابل دریافت اجرت و حق‌الزحمه کار، قسمتی از فعالیت را انجام می‌دهد، جوینت ونچر شماخته نمی‌شود. همین امر است که جوینت ونچر را از روابط پیمانکاری فرعی و دادن کمک‌های فنی و غیره متمایز می‌کند.

 

انواع شرکت جوینت ونچر

بخشی از جوینت ونچرها بدون سرمایه‌گذاری مشترک و در نتیجه بدون تاسیس یک بنگاه اقتصادی مشترک تشکیل می‌شوند. این مدل از جوینت ونچر که بدون سرمایه‌گذاری مالی اولیه و آورده تشکیل می‌شود، هر یک از طرفین را طبق قرارداد مسئول انجام بخشی از فعالیت مشترک می‌کند.

معمولا نظارت بر کل فعالیت برعهده یک گروه و کمیته مدیریتی مشترک می‌باشد با این‌حال هریک از طرفین با اسم و مسئولیت خود بخشی از فعالیت را به انجام می‌رسانند.

این مدل از جوینت‌ ونچرها معمولا براساس یک قرارداد همکاری یا قرارداد فعالیت مشترک شکل می‌گیرند بدون اینکه طرفین برای اجرای آن یک بنگاه اقتصادی مشترک تاسیس کنند. به این مدل از جوینت ونچرها قراردادی گفته می‌شوند.

نوع دیگری از جوینت ونچرها، با نام جوینت ونچر با آورده یا جوینت ونچر سرمایه یا جوینت ونچر شرکتی می‌باشد. در این مدل از جوینت ونچرها طرفین با قصد همکاری با یکدیگر و محقق ساختن اهداف خود دست به تاسیس یک بنگاه مشترک اقتصادی می‌زنند. آورده‌های خود را در این بنگاه تزریق کرده و هدایت فعالیت تجاری از طریق این بنگاه انجام خواهد شد.

در این مدل از جوینت ونچر بر خلاف مدل قبل اراده و همکاری طرفین به‌صورت تاسیس یک شرکت تجاری بیشتر نمود خواهد داشت. مدت این نوع مشارکت نسبت به مدل قبل بسیار بیشتر خواهد بود. ورد به این نوع مشارکت الزاما نیازمند تاسیس یک شرکت تجاری جدید نخواهد بود. گاه ممکن است یک یا چند شریک وارد شرکت تجاری موجود شوند که می‌توان به‌صورت انتقال مقداری از سهام و یا افزایش سرمایه، شراکت بین طرفین صورت گیرد.

 

علت تشکیل شرکت جوینت ونچر

تشکیل جوینت ونچر یا به اختصار JV در میان شرکت‌های داخلی و خارجی موضوعی متداول در دو دهه اخیر بوده است. باید گفت کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه تمایل زیادی  به همکاری و تولید مشترک با تولیدکنندگان بزرگ جهانی داشته و همین امر سبب شده تا قریب به سه چهارم از جوینت ونچرها میان بنگاه‌ها با ملیت‌های مختلف ایجاد شوند.

در عین حال نمی‌توانیم از آثار مثبت اینگونه از همکاری‌های تجاری در سطح بنگاه‌های داخلی یک کشور غفلت کرد. از جمله این همکاری‌‌ها می‌توان به مشارکت دو یا چند شرکت در سیستم تولید چابک اشاره کرد. تولید چابک به‌عنوان یکی از پارادایم‌های مدرن در تولید صنعتی در دنیای امروزه مطرح بوده و از جمله اجزای تشکیل دهنده آن ایجاد جوینت ونچر شرکتی و یا قراردادی می‌باشد.

باتشکر از زمانی‌که صرف مطالعه مقاله شرکت جوینت ونچر کردید. امیدواریم توانسته باشیم کمکی هرچند کوچک به شما عزیزان کرده باشیم. با سپاس از شما، های‌ثبت.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۳

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *