یکی از شرکت هایی که بسیاری از مردم در ارتباط با آن هستند شرکت سهامی است. شرکت های سهامی یک اصل پایدار دارند به اسم سهام، این موضوع مهمترین مسئله کاری اینگونه شرکت ها نیز است. در این مقاله سعی خواهیم توضیحاتی مفیدی در رابطه با سهام و نحوه افزایش سهام در این نوع شرکت ها را به شما عزیزان ارائه دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

شرکت سهامی چیست؟

برای درک بهتر ابتدا بهتر است به تعریفی مشخص از خود شرکت سهامی برسیم و پس از آن تعریفی از سهام داشته باشیم.

 

شرکت سهامی به شرکتی می‌گویند که سهامی آن بین شرکا تقسیم شده و هر یک از صاحبان دارای مبلغی سهام هستند،حوزه فعالیت‌ شرکت سهامی بازرگانی است، هرچند که موضوع فعالیت صرفاً بازرگانی نباشد.

در شرکت‌های سهامی ، تمامی سرمایه شرکت می‌بایستی تبدیل به سهام متساوی القیمه شود، حتی در صورت تجزیه شدن سهام اسمی باید به شکل متساوی این سهام تقسیم شود.

در شرکت های سهامی سه نوع سهام وجود دارد که به این شرح است.

  • سهام بی نام
  • سهام با نام
  • سهام ممتاز

 

 

سهام بی نام

با استناد به ماده ۳۹ قانون تجارت کشور، سهام بی نام سهامی است که به صورت سند درآمده و در وجه تنظیم می‌گردد. و هر شخصی که آن سند را در اختیار داشته باشد به منزله مالک آن سهام حساب می‌شود.

همچنین شرایط نقل و انتقال سهام بی نام به صورت قبض صورت می‌گیرد و تشریفات خاصی ندارد.

سهام با نام

در ماده ۴۰ قانون تجارت کشور سهام با نام را این‌طور معرفی کرده است که سهامی است که مالک آن مشخص بوده و معین است. این نوع سهام جزو دارایی‌های شخصی است که سهام را دارد و سهام در دفتر سهام شرکت مذکور به نام وی به ثبت رسیده است.

شرایط دارا شدن سهام

۱- پرداخت شدن کلیه مبلغ اسمی سهام در شرکت

۲- تساوی داشتن مبلغ اسمی هر سهم

  • مطالبه مبلغ اسمی سهام بر اساس توضیحاتی که در اساسنامه شرکت است.

۴- مسئولیت پرداخت مبلغ اسمی سهم با متعهد یا هر دارنده بعدی سهم است.

۵- اجبار متعهد به پرداخت خسارت دیرکرد در مبلغ اسمی سهم

۶- در سهام های بی نام باید این نکته که نام مالک درج نشود اهمیت دارد و نقل و انتقال آن با قبض و اقباض به عمل می آید.

بیشتر بخوانید!
نکاتی حاثز اهمیت در رابطه با ثبت شرکت‌های تصامنی و نسبی

۷- شخصی که نام او به عنوان سهامدار در دفتر  شرکت ثبت شده دارنده سهم بانام محسوب می شود.

 

 

موارد ممنوعیت انتقال سهام

به طور معمول هر سهام‌داری این امکان را دارد که سهام خود را به طور مستقل منتقل کند. و باید به این نکته اذعان داشت که این موضوع غیر قابل نفی است. در رابطه با همین موضوع در ماده ۲۴ قانون تجارت اینگونه تعریف شده است که ” ورقه سهم، سند قابل معامله ” است، منظور انتقال حقی است که سهام دار به خاطر وجود سهم در شرکت دارد.

شرایط انتقال سهم در عمل کار ساده ای است برای انجام انتقال سهم کافی است که یک سند ساده انتقال را تنظیم کرد لزومی ندارد سند صورتی رسمی داشته باشد، و هر گاه سهم بی نام باشد، صرف تصرف آن توسط منتقل الیه کافی است.

سهام باید در دفتر ثبت سهام ثبت شده باشد و انتقال آن نیز باید تحت همین شرایط رخ دهد و صاحب سهم آن را امضاء کن  و یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتخاب را در دفتر مزبور امضا کند.

 

ممنوعیت های انتقال سهام در شرکت سهامی

  • بنا به ماده ۱۱۴ قانون تجارت کشور سهامی که مدیر شرکت به عنوان وثیقه به صندوق شرکت ارائه می‌کند. ؛
  • ماده ۱۹۸ قانون اینطور بیان کرده است که سهام سهام داران، قابل انتقال به شرکت نیست .
  • در شرکت های سهای زمانی که در اساسنامه مشخص شده باشد و موضوعی پیش بینی شده باشد، با این عنوان که انتقال سهام جز با موافقت هیئت مدیره و مجمع عمومی قابل انتقال نیست. انتقال در مقابل شرکت و سهام داران معتبر نیست.
    این شرایط در زمانی با موافقت این ارگان امکان دارد باشد که انتقال سهم در شرکت های سهامی آزاد باشد.همچنین مجمع عمومی یا هیئت مدیره حسب مورد باید ترتیبی بدهد که چنانچه با ورود انتقال گیرنده به شرکت موافقت نباشد، سهام متقاضی انتقال، به قیمتی که منتقل الیه حاضر به خرید است، توسط سهام داران دیگر یا اشخاص ثالث خریداری شود.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *