روند اخذ تصمیمات در شرکت با مسئولیت محدود

شرکت های با مسئولیت محدود از جمله شرکت های پر کاربردی هستند که بسیار زیاد در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع شرکت ها دارای مزایای مختلفی هستند که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد، شرکت های مسئولیت محدود از جمله شرکت هایی هستند که به طور معمول برای کسب و کارهای کوچک و یا شرکت های فامیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه نحوه روند اتخاذ تصمیمات مدیریتی در این نوع شرکت ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. ولی در ابتدا بهتر است که نگاهی به معنی و مفهوم و شرایط ثبت این نوع شرکت ها بی اندازیم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

اختیارات مدیران شرکت با مسئولیت محدود

به طور کلی شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود حداقل دو نفر بوده و این شرکاء می‌توانند هر تعدادی باشند،لازم به ذکر است که در صورتی که شریکی زیر ۱۸ سال بوده می‌تواند قیم قانونی بر اساس حکم دادگاه داشته باشد، این قیم می‌تواند اساسنامه شرکت و یا سایر اوراق ثبتی را امضاء خواهند کند.

با رجوع به قانون تجارت کشور به این موضوع می‌رسیم که هیچگونه محدویت خاصی برای این نوع شرکت ها ذکر نشده است. پس معمولا انتخاب مدیر در شرکت‌های مسئولیت محدود بر اساس شرکت‌نامه یا اساسنامه انجام می‌پذیرد.

۱-        مسئولیت مدیران در شرکت مسئولیت محدود به دو صورت کیفری و مدنی تقسیم شده است.

۲-        در شرکت مسئولیت محدود باید صورت جلسه ای در رابطه با تصویب تزارنامه، تغییرات در اساسنامه، کاهش و یا افزایش سرمایه، نحوه تصویه و شرایط انحلال شرکت تنظیم و به اداره مرکزی ثبت شرکت‌ها ارائه شود.

۳-        دعوت از شرکاء در مجامع عمومی شرکت مسئولیت محدود

۴-        تهیه گزارش هرساله در ارتباط با فعالیت شرکت و موضوعاتی همچون افرایش یا کاهش سرمایه شرکت

۵-        تنظیم گزارشی در ارتباط با کسر اندوخته‌های مالی و وضعیت کلی شرکت و ارائه آن توسط مدیر شرکت

 

لازم به ذکر است که در شرکت ها با مسئولیت محدود، شرکاء با توجه به سهمی که در شرکت دارند حق رأی خواهند داشت ، مگر در شرایطی که در اساسنامه جور دیگری تنظیم شده باشد.

مجمع عمومی و عادی شرکت با مسئولیت محدود

به مانند دیگر شرکت های تجاری در شرکت با مسئولیت محدود نیز،مجمع عمومی شرکت از جمله موارد الزامی است. به همین منظور باید بیان کرد که در شرکت با مسئولیت محدود دو نوع مجمع اعم از مجمع عمومی عادی و فوق العاده طراحی شده است.،همچنین باید به این نکته اشاره کرد که، بازرس برای این نوع شرکت ها اختیاری است.

در ادامه باید گفت که در صورتی که اعضای شرکت بیش از ۱۲ نفر باشد برای شرکت باید هیئتی مرکب از ۳ نفر یا بیشتر تحت عنوان هیئت نظارت یا هیئت نظار تشکیل شود.این هیات از طرف مجمع عمومی عادی انتخاب شده که اولین وظیفه آن، بررسی و حصول اطمینان از اجرای صحیح مقررات مربوط به تادیه سرمایه و ارزیابی سهم الشرکه های غیرنقدی می باشد. در آخر باید دقت داشت از وظایف مهم ایننظارت بر دفاتر، صندوق و کلیه اسناد شرکت را زیر نظارت است و هرساله باید گزارشی در رابطه با این موضوع به مجمع عمومی عادی شرکت ارائه کنند.

بیشتر بخوانید!
نکاتی بسیار مهم در رابطه با اقدامات اجباری برای شرکت‌ ها پس از ثبت شرکت

تصمیمات مختلف در شرکت بامسئولیت محدود

۱- بر اساس ماده ۱۱۰ قانون تجارت باید شیوه اخذ تصمیم راجع به تغییر تابعیت شرکت بر اساس آرای شرکاء در شرکت باشد.

۲- برای اخذ تصمیم مربوط به مجبور نمودن یکی از شرکاء به افزایش سهم الشرکه باید به ماده ۱۱۲ قانون تجارت کشور اتکا کرد که در این مورد اینگونه ذکر شده است که هیچ اکثریتی نمی تواند شریکی را مجبور به این امر نماید. بنابراین این امر نیاز به اتفاق آراء شرکاء دارد

۳- در رابطه با تغییر مفاد اساسنامه نیر باید تصمیمات طبق یک اصول باشد که در ماده ۱۱ قانون تجارت به آن اشاره شده است
*  اکثریت عددی شرکاء که اقلاَ سه ربع سرمایه را نیز دارا باشند، موافق باشند.

۴- اخذ تصمیم موافقت با انتقال سهم الشرکه یکی از شرکاء

طبق ماده ۱۰۲ قانون تجارت برای انتقال سهم الشرکه باید در وهله اول اکثریت عددی شرکاء مد نظر قرار گرفته و سپس باید این افراد حداقل سه ربع سرمایه شرکت را نیز دارا باشند

۵- شیوه اخذ تصمیم راجع به انحلال شرکت

با رجوع به بند ۱۱۴ قانون تجارت کشور در میابیم که برای اخذ تصمیم برای انحلال شرکت باید تعدادی از شرکاء ک که سهم الشرکه آن ها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد، موافق باشند

۶- دیگر تصمیمات راجع به شرکت بامسئولیت محدود

  • طبق ماده قانون تجارت تمامی تصمیمات باید با حداقل اکثریت نصف سرمایه اخذ شود.این بدان معناست که تعدادی از شرکاء که حداقل نصف سرمایه شرکت را داشته باشند باید در جلسه حاضر و با تصمیم موافق باشند.
  • طبق شرایط همین ماده قانون در صورتی که در جلسه اول اکثریت شرکاء حضور پیدا نکنند، شرکاء مجدداَ دعوت می گردند و تصمیمات به اکثریت عددی هر تعدادی از شرکاء که در جلسه بعد حاضر شوند، اتخاذ می گردد.

 

نحوه تقسیم سود و زیان در شرکت با مسئولیت محدود

برای تقسیم سود و زیان شرکت باید به ماده ۱۰۸ قانون تجارت نگاهی انداخت، در این قانون به دو مورد اشاره شده است که شامل موارد زیر می‌شود

  1. ۱٫ ابتدا باید بر اساس قوانین شرکت عمل شود که در اساسنامه شرکت قید شده است.
  2. در صورتی که اساسنامه شرکت حکم خاصی در رابطه با این موضوع نداشته باشد، تقسیم سود و زیان نسبت به سهمی که هر شریک از سرمایه شرکت دارد، به عمل می آید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲٫۶ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۵

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *