روند اخذ تصمیمات برای تغییرات شرکت تضامنی

شرکت تضامنی از جمله شرکت های کامل برای افرادی است که در حوزه شرکت های تجاری قصد ثبت شرکت را دارند، ولی باید به این موضوع اشاره کرد که این نوع شرکت ها هم به مانند همه شرکت های تجاری در برخی موارد نیازمند تغییرات هستند، البته باید این تغییرات طی اصول و قوائدی صورت پذیرد. در این مقاله شرایط روند اخذ تصمیم برای تغییرات شرکت تضامنی را با یکدیگر مورد بررسی خواهیم داد، ولی قبل از آن بهتر است که نگاهی اجمالی به تعریف و مزایای شرکت تضامنی داشته باشیم، پس از آن شرایطط تغییرات در شرکت را بررسی خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تعریف شرکت تضامنی

در این سبک از شرکت‌ها مسئله ای که بسیار مهم و کلیدی است اعتبار شرکاء و شخصیت آن‌ها است. در ماده ۱۱۶ قانون تجارت در کشور این‌طور بیان شده که شرکت تضامنی، شرکتی است که تحت عنوان و نامی مخصوص برای شکل گیری فعالیت تجاری بین دو یا چند شخص با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌گردد.

در صورتی که شرکت در مواقعی به مشکل برخورد کند یا کفایت لازم برای پرداخت دیون را نداشته باشد، هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمامی دیون و تعهدات کلی شرکت هستند. و هرگونه قراردادی دال بر خلاف این موضوع مابین شرکاء ارزش قانونی نخواهد داشت.

هنگامی که شرکت بدهکار باشد، طلبکار می‌تواند طلب خود را از هریک از شرکا مطالبه کند البته در صورت مطالبه از یکی از شرکاء آن فرد هم بستانکار شده و می‌تواند با مراجعه به دیگر شرکا سهم زیان را متناسب با سرمایه‌ای که در شرکت دارند تقسیم کنند.

قوانین مربوط به تصمیمات کلی برای تغییرات شرکت تضامنی

در قانون تجارت اینگونه بیان شده است که فقط برای سه مورد مهم تصمیم گیری و اتفاق آرا مهم است و دیگر موارد جزو موارد ساکت در قوانین شرکت است.

۱-  بر اساس ماده ۱۲۳ قانون تجارت کشور هرگونه انتقال سهم الشرکه هریک از شرکاء به دیگر شریکی منوط به رضایت کل شرکاء شرکت تضامنی است.

۲- در قانون تجارت و در بند ۱۳۵ آن برای تغییرات شرکت بیان شده است که هر شرکت تضامنی این امکان را دارد با تصویب تمام شرکاء و رعایت مقررات راجع به شرکت های سهامی، به شرکت سهامی تبدیل گردد.

۳-  طبق ماده ۱۳۶ قانون تجارت در آخرین بند از قوانینی که نیاز به تصمیم گیری توسط شرکاء است در صورتی که شرکاء قصد انحلال شرکت را داشته باشند، باید کلیه شرکاء رضایت خود را نسبت به این موضوع اعلام کنند.

اخذ تصمیمات در شرکت تضامنی در موارد سکوت قانون برای تغییرات شرکت تضامنی

همانگونه که قبل‌تر بیان شد در سه مورد از تغییرات شرکت تضامنی نیاز است که آرای شرکاء گرفته شود و در بقیه موارد به این موضوع نیازی نیست و در حالت سکوت می‌توان تغییرات را انجام داد، دیگر مواردی که در شرایط سکوت انجام می‌شود خود به سه دسته تقسیم می‌شود که به شرح زیر است.

۱-  خود این موضوع که مابقی موارد غیر از سه مورد بالا را مقایسه نماییم و در آن ها نیز حکم دهیم که تصمیم گیری باید به اتفاق آراء شرکاء باشد.

بیشتر بخوانید!
نکاتی مهم در رابطه با مناطق آزاد تجاری در ایران

۲- مورد دوم این است که قانونگذار با توجه به اهمیت ۳ مورد فوق الذکر در آن ها اتفاق آراء شرکاء را لازم دانسته است و حد نصاب برای تصمیم گیری در بقیه موارد بستگی به اساسنامه شرکت دارد و اگر اساسنامه شرکت نیز در این باره ساکت باشد، شرکت باطل است.

۳- و در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که قانون گذار  با توجه به اهمیت ۳ مورد فوق الذکر در آن ها اتفاق آراء شرکاء را لازم دانسته است و حد نصاب برای تصمیم گیری در بقیه موارد بستگی به اساسنامه شرکت دارد

 

اهمیت وجود نظار در شرکت تضامنی

در شرکت های با مسئولیت محدود وجود هیئت نظار یک امری الزامی در برخی شریط است، ولی در شرکت تضامنی الزامی به وجود چنین هیاتی در قانون پیش بینی نشده است.

 

 

نحوه تقسیم سود در شرکت تضامنی

شرایط تقسیم سود و زیان شرکت های تضامنی بر اساس ماده ۱۱۹ قانون تجارت تعیین می‌شود، در ادامه این دو موضوع را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد

  1. ۱٫ ابتدا باید بر اساس قوانین شرکت عمل شود که در اساسنامه شرکت قید شده است.
  2. در صورتی که در شرکت نامه شرکت نسبت به این موضوع اشاره خاصی نشده باشد و مقداری برای تقسیم سود زیاد تعیین نشده باشد باید تقسیم سود و زیان براساس نسبت سهمی که هر شریک در سرمایه شرکت دارد ، به عمل آید.

لازم به توضیح است که بر اساس ماده ۱۳۲ قانون تجارت کشور در این نوع شرکت ها اگر ضرری وارد شرکت شود در نتیجه ضررهای وارده سهم الشرکه شرکاء کم شود، مادام که این کمبود جبران نشده است ، تادیه هر نوع منفعت به شرکاء ممنوع است. فقط در همین یک مورد است که شرکت ، شرکاء را به تکمیل سرمایه و تادیه مبلغی بیش از آن چه که در شرکت نامه درج شده است، ملزم می گرداند.

 

محدودیت های شرکاء در شرکت تضامنی

برای محدودیت های اعمال شده برای شرکا نیز باید به ماده ۱۳۴ قانون تجارت رجوع کرد، در این ماده به سه نکته مهم در رابطه با این موضوع اشاره شده است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

۱-  به عنوان مهمترین قانون این موضوع باید گفت که هیچ شریکی حق ندارد بدون رضایت مابقی شرکاء به حساب خود یا شخص ثالث، تجارتی از نوع تجارت شرکت بنماید.

۲- هیچ یک از شرکاء این حق را ندارند بدون رضایت مابقی شرکاء به عنوان شریک ضامن در شرکتی دیگر با همان موضعو فعالیت حضور پیدا کنند.

۳- هیچکدام از شرکاء بدون رضایت دیگر شرکاء این حق را ندارد که به عنوان شریک در شرکت با مسئولیت محدود دیگری در همان نوع تجارت وارد شود.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *