هر شرکت تجاری که ایجاد می‌گردد همیشه تحت همان شرایط اولیه باقی نمی‌ماند. و ممکن است که در زمان حیات شرکت دچار تغییراتی در شرکت شوند. به همین منظور باید به این نکته اشاره کرد که این الزامات باید همواره توسط شرکت‌ها ثبت گردد. ولی تغییراتی که لازم به ثبت تغییرات است چه هستند؟ در ادامه این مقاله با تمامی این الزامات آشنا خواهیم شد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تغییرات در شرکت ها را می توان به دو گروه عمده در قانون تجارت مبنی بر الزام برای تمامی شرکت های تجاری و دسته دوم الزامات برای شرکت‌های سهامی عام و خاص تقسیم نمود.

لازم به ذکر است که علاوه بر برخی قوانین تجارت، برخی قوانین ثبتی نیز در صورت تغییرات باید در نظر گرفته شود.از جمله این موارد می‌توان به ماده۷ قانون ثبت شرکت ها اشاره کرد.

در ماده ۷ این قانون اینگونه بیان شده است که تغییرات راجع به نمایندگان شرکت یا مدیران شعب آن باید به اداره ثبت اسناد کتباً اطلاع داده شود. تا وقتی که این اطلاع داده نشده عملیاتی که نماینده یا مدیر سابق به نام شرکت انجام داده عملیات شرکت محسوب است.

 

الزامات ثبت تغییرات در شرکت

در قوانین و مقررات تجاری در برخی از موارد، ثبت انواع تغییرات اساسی شرکت های تجارتی پیش بینی شده است که می توان این الزامات را در قانون تجارت به شرح زیر بیان کرد.

  • بر اساس ماده ۱۹۹ قانون تجارت کشور در خصوص ثبت شعبه شرکت های ایرانی
  • ماده ۲۰۰ قانون تجارت کشور در هر زمانی مه در شرکت تصمیمی مبنی بر تغییرات در اساسنامه شرکت و یا مدت زمان شرکت تعیین شود
  • ماده ۲۰۵ قانون تجارت کشور ، در تمامی مواردی که شخصی غیر از مدیر شرکت برای تصویه انتخاب شود اسامی آنها باید در اداره ثبت اسناد، ثبت و اعلان گردد.
  • ماده ۳۹۷ قانون تجارت کشور در رابطه با ثبت شرکت در حوزه قائم مقامی تجارتی
  • ماده ۳۹۹ قانون تجارت کشور در رابطه با عزل قائم مقامی تجارتی

 

الزامات ثبت تغییرات در شرکت برای شرکت های سهامی عام و خاص

  • ماده ۴۸ لایحه اصلاحی قانون تجارت در رابطه با تبدیل سهام بی نام به سهام بانام و یا برعکس آن
  • ماده ۵۷ و۷۰ قانون مذکور، تصمیم راجع به فروش اوراق قرضه و شرایط صدور و انتشار آن
  • درمواردی باید به نکاتی در رابطه با تصمیمات مجمع عمومی دقت بالایی داشت، چوت این نکات از اهمیت بالایی برخوردار است. یک نسخه از صورتجلسه مجمع باید به جهت ثبت به مرجع ثبت شرکت ها ارسال گردد و پس از آن باید به نکات زیر توجه کرد

۱-انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان

۲- تصویب ترازنامه وعملکرد مالی

۳-کاهش یا افزایش سرمایه وهر نوع تغییر دراساسنامه

۴- انحلال شرکت و نحو تصفیه آن

  • ماده ۱۲۸ قانون تجارت کشور شرایط مربوط به ثبت نام و مشخصات و حدود اختیارات مدیرعامل شرکت مذکور
  • ماده ۱۶۳ قانون تجارت کشور ، ملزم بودن شرکت به ثبت عملی کردن افزایش سرمایه
  • ماده ۱۷۶ قانون تجارت کشور ، شرکت مذکور ملزم است که اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی را اخذ کند
  • ماده ۱۸۳ قانون تجارت کشور ،ملزم بودن شرکت‌های سهامی خاص برای ثبت افزایش سرمایه
  • ماده ۱۸۷ قانون تجارت کشور ، شرکت‌های سهامی عام که متقاضی برای افزایش سرمایه هستند باید اقدام به ثبت افزایش خود طبق ماده ۱۸۷ قانون کنند. سپس بعد از از انجام پذیره نویسی باید در موقع به ثبت رسانیدن افزایش سرمایه درمرجع ثبت شرکت ها صورت کاملی از مطالبات نقدی حال شده بستانکاران پذیره نویس را که به سهام شرکت تبدیل شده است به ضمیمه رونوشت اسناد و مدارک حاکی از تصفیه آنگونه مطالبات که بازرسان شرکت صحت آن را تأیید کرده باشند همراه با صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و اظهارنامه هیأت مدیره مبنی بر اینکه کلیه این سهام خریداری شده و بهای آن دریافت شده است به مرجع ثبت شرکت ها تقدیم شود.
  • در ماده ماده ۲۰۹ قانون ، اینطور آمده است که ثبت هرگونه تصمیم در رابطه با انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آنها از وظایف مدیران و یا مدیران تصویه است و بر اساس ماده ۲۰۷ قانون تجارت باید ظرف پنج روز از طرف مدیران تصفیه به مرجع ثبت شرکت اعلام شود تا پس از ثبت برای اطلاع عموم در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد آگهی شود. لازم به ذکر است که در این مدت زمان، تصویه در شرکت صورت می‌پذیرد و در روزنامه کثیرالانتشار روزنامه کثیرالانتشاری است که توسط آخرین مجمع عمومی عادی قبل از انحلال تعیین شده است.

  • بر اساس ماده ۲۱۰ قانون تجارت در صورتی که انحلال شرکت تا زمانی که به ثبت نرسیده باشد و اعلان نشده باشد نسبت به اشخاص ثالث بلا اثر است
  • ماده ۲۲۷ قانون مذکور، الزام به ثبت ختم تصفیه و حذف نام شرکت از دفتر ثبت شرکت ها و دفتر ثبت تجارتی
  • مواد ۲۷۹ ، ۲۸۰ و ۲۸۲ قانون تجارت کشور ، مربوطه به ثبت تبدیل شرکت‌های سهامی خاص به سهامی
  • ماده ۲۸۴ و ۲۸۶ و ۲۹۰ و ۲۹۵ قانون گفته شده در رابطه با ملزوم بودن ثبت تبدیل شرکت‌های سعامی موجود در تاریخ مشخص شده با قوانین و مقررات این قانون.
بیشتر بخوانید!
دفتر تجاری یا دفتر ثبت تجاری چیست و چه اهمیتی دارد ؟

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *