تمامی مواد قانونی مربوط به انتخاب نام شرکت تجاری

 

امروزه همه می‌دانیم انتخاب نام برای شرکت از اهمیت بالایی برخوردارد. انتخاب یک نام خوب برای شرکت یا هر مجموعه تجاری و اقتصادی بسیار مهم است. نام‌گذاری شرکت بر جذب مخاطب و مشتری و معرفی محصولات خود به دیگر ان بسیار حائز اهمیت است.

 

مشکلات انتخاب نام شرکت

امروزه برای ثبت شرکت در حوزه یک فعالیت مشخص  باید حداقل ۵ اسم سه سیلابی در سامانه ثبت شرکت برای ثبت کردن نام‌های درخواستی وارد کرد.

باید گفت در اکثر موارد اسامی ارائه شده به دلایل مختلفی مانند تشابه با نام شخصیت‌های حقوقی دیگر و یا استعلام از فرهنگستان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.

بعضی افراد در این‌گونه موارد و برای اینکه مشکلاتی مانند موارد بالا به‌وجود نیاید، و شرکت آن‌ها دارای اسم خاص و یک سیلابی باشد اقدام به خرید شرکت دو سیلابی می‌نمایند.

شرکت‌هایی که در دهه قبل به ثبت رسیده‌اند دارای اسامی خاص و اغلب یک یا دو سیلابی می‌باشند. افراد متقاضی می‌تواند با خرید این‌گونه شرکت‌ها با اسامی خاص و دو سیلابی روی برندینگ و تبلیغات خود با اسم خاص اقدام نماید که این‌کار دارای پوئن و مزیتی خاص برای این‌گونه شرکت‌ها محسوب خواهد شد و بهتر  و بیشتر می‌توان در حوزه فعالیت خود به شهرت رسید.

 

روش‌های انتخاب نام شرکت :

از مهم‌ترین مراحل در ثبت شرکت، انتخاب یک نام مناسب برای شرکت می‌باشد که وجود این نام هویتی به شرکت خود می‌بخشد و نام اختصاصی برای شرکت می‌باشد و کسی اجازه سوءاستفاده از خدماتی که از این شرکت ارائه می‌شود نمی‌تواند داشته باشید.

همانطوری‌که مستحضر می‌باشید یکی از مهم‌ترین مراحل در ثبت شرکت انتخاب نام شرکت می‌باشد. برای انتخاب نام شرکت باید حداقل سه کلمه وجود  داشته باشد و لازم است که در زمان ثبت شرکت‌ در سامانه مربوطه ۵ نام را به سازمان ثبت شرکت‌ها پیشنهاد دهید. اداره ثبت شرکت‌ها با توجه به امکان یا رد صلاحیت نام پیشنهادی متقاضیان یکی از پنج مورد انتخابی را تایید و برای ثبت شرکت نهایی می‌نمایند.

ممکن است مراحل انتخاب نام شرکت کمی زمان ببرد چرا که اگر دقت کافی در زمان ثبت‌نام وجود نداشته باشد ممکن است نام‌های پیشنهادی شما رد صلاحیت شوند و متقاضی مجبور به انتخاب نام جدید و دیگری می‌باشد.

 

قوانین انتخاب نام شرکت :

  • اسامی ریشه فارسی داشته باشند.
  • غیر لاتین باشند.
  • با شنوئات انقلاب اسلامی ایران هیچ منافاتی نداشته باشند.
  • نام انتخابی تکراری نباشند. با مراجعه به سایت و جستجوی نام پیشنهادی توجه کنید که دو کلمه از نام پیشنهادی با اسامی دارای سابقه باید تفاوت داشته باشند.
  • دارای نام خاصی باشد.
  • به‌صورت حروف نوشته شده باشند و از اعداد به‌صورت ریاضی در آن استفاده نشود.
  • از عناویت ایثارگران و شاهد و امثال آن که انحصارا تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد، استفاده نشود.
  • از عنوانین شعرا، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشده باشد.
  • در تعیین نام شرکت‌های تجاری، ثبت شرکت در شهرک صنعتی، ثبت شرکت سهامی خاص، تضامنی، مختلط سهامی و نسبی، رعایت مواد ۱۱۷، ۱۴۱، ۱۶۲ و ۱۸۴ قانون تجارت الزامی است.
بیشتر بخوانید!
اساس نامه شرکت با مسئولیت محدود

 

ماده ۱۱۷ قانون تجارت :

بر طبق ماده ۱۱۷ قانون تجارت در اسم تضامنی باید عبارت شرکت تضامنی و لااقل اسم یک نفر شرکا ذکر شود. درصورتی‌که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عباراتی از قبیل وشرکا و یا برادران قید شود.

 

ماده ۱۴۱ قانون تجارت :

پیش از آنکه ماده قانونی فوق را شرح دهیم باید بگوییم ماده ۱۴۱ قانون تجارت، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مقررات مربوط به تجارت و یا داد و ستد محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر کارفرمایان و صاحبان مراکز تجاری بزرگ با چند ضابطه مهم از جمله ماده ۱۴۱ قانون تجارت، بیش از بقیه سروکار دارند. به علاوه در متن ماده ۱۴۱ قانون تجارت، به ماده ششم همان قانون نیز اشاره شده است.

متن ماده ۱۴۱ قانون اتجارت :

اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقا شرکت مورد شور و رای واقع شود.

هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.

در صورتیکه هیات مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد، هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست نماید.

 

ماده ۱۶۲ قانون تجارت :

شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین عده شرکاء سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود.
‌شرکاء سهامی کسانی هستند که سرمایه آنها به‌صورت سهام یا قطعات سهام متساوی‌القیمه درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند.
‌شریک ضامن کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران و روابط آنها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود.

 

ماده ۱۸۴ قانون تجارت :

وجوهی که به حساب افزایش سرمایه پرداخت می‌شود باید در حساب سپرده مخصوصی نگاهداری شود. تامین و توقیف و انتقال وجوه ‌مزبور به حساب‌های شرکت ممکن نیست مگر پس از به ثبت رسیدن افزایش سرمایه شرکت.

باتشکر از شما عزیزان که وقت خود را صرف مطالعه مقاله انتخاب نام شرکت کردید. با سپاس از شما، های‌ ثبت.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *