انسان ها از گذشته به دنبال روش های درمانی مختلف برای درمان بیماری ها بوده اند. امروزه پیشرفت های گسترده ای در زمینه دارو و درمان های پزشکی به وجود آمده اند و از این رو اهمیت دارو در زندگی انسان ها نقش قابل توجهی پیدا کرده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی صنعت داروسازی در رتبه سوم صنایع سودآور جهان محسوب می شود. شرکت های دارویی بسیاری در سراسر دنیا در حال فعالیت هستند که حاکی از اهمیت اقتصادی این صنعت می باشد. شرکت های دارویی در تولید، واردات و صادرات دارو و همچنین پخش دارو فعالیت دارند. برای راه اندازی یک شرکت دارویی قواعد و قوانینی باید رعایت شود و برای ثبت شرکت دارویی نیاز به اخذ مجوزهای لازم می باشد. در ادامه مطلب به  اصول و مراحل ثبت شرکت دارویی پرداخته شده است.

شرکت های پخش دارو:

در آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های پخش دارو دو نوع شرکت پخش دارو وجود دارد که در ادامه به معرفی این شرکت ها می پردازیم.

شرکت پخش سراسری دارو:

به شرکت هایی که بر اساس مجوزهایی که دریافت نموده اند و به فعالیت هایی مانند توزیع دارو، مکمل های رژیمی مختلف، غذاهای کمکی نوزادان و شیرخواران، شیر خشک، لوازم پزشکی و آرایشی بهداشتی و ملزومات دارویی در سطح کشور می پردازند شرکت پخش سراسری گفته می شود.

شرکت پخش استانی دارو:

شرکت هایی هستند که با دریافت مجوزهای مورد نیاز به فعالیت هایی مانند پخش داروها و انواع مکمل های رژیمی، شیر خشک و غذاهای کمکی نوزادان، لوازم پزشکی و آرایشی و بهداشتی و ملزومات پزشکی در سطح استان می پردازند.

مستندات مورد نیاز برای ثبت شرکت دارویی:

  • گرفتن موافقت شرکت پخش دارو به صورت سراسری یا استانی و درخواست کتبی آن
  • ارائه اساسنامه شرکت
  • چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه مدیران شرکت
  • تکمیل فرم تعهد نامه مربوط به شرکت دارویی
  • ارائه معرفی نامه از معاونت غذا و داروی دانشگاه

مراحل ثبت شرکت دارویی:

در ابتدا پس از ارائه مدارک مورد نیاز کمیسیون این مدارک را بررسی کرده و پس از تایید مجوز ثبت شرکت پخش داروی سراسری یا استانی صادر خواهد شد. در ابتدا بعد از بررسی های به عمل آمده مجوز یک ساله برای ثبت شرکت داده می شود و در صورت عدم تخلفات در مدت یک سال، مجوز تمدید خواهد شد. معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت موافقت های اولیه و صدور مجوز و یا تمدید آن و پروانه مورد نیاز برای تاسیس شرکت را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید!
تبدیل سهام عادی به سهام ممتاز

علاوه بر شرایط و مدارکی که برای ثبت شرکت دارویی مطرح شد مدیران شرکت نیز باید دارای شرایطی باشند تا بتوانند مجوزهای لازم برای ثبت شرکت دارویی را دریافت نمایند.

شرایط مدیران شرکت برای ثبت شرکت دارویی:

  • مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت حتما بایستی تابعیت ایرانی داشته باشند.
  • متدین بودن نسبت به ادیانی که در قانون تجارت و قانون اساسی کشور موجود می باشد الزامی است.
  • عدم سوء سابقه جنایی یا کیفری
  • ارائه کارت پایان خدمت یا کارت معافیت برای آقایان
  • ارائه گواهی نشان دهنده داشتن فعالیت مربوط به موضوعات درمانی و دارویی که به تایید کمیسیون قانونی رسیده باشد.

ثبت شرکت دارویی:

برای ثبت شرکت دارویی نیاز به شخصیت حقوقی می باشد. بعد از این که مجوز هایی که در بالا ذکر شد را دریافت کردید و همچنین شرایط مورد نیاز برای مدیر عامل و هیئت مدیره مورد قبول واقع شد نیاز به اقدام برای ثبت شرکت دارویی می باشد. برای ثبت شرکت دارویی می بایست حداقل تحصیلات مربوط به حوزه پزشکی و دارو را داشت. برای ثبت شرکت دارویی بهترین نوع ثبت شرکت، شرکت های با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص می باشد، همچنیین شرکت تضامنی نیز در بعضی موارد قابل کاربرد می باشد.

پس از این که مهلت یک ساله مجوز به اتمام رسید برای تمدید مجوز دوساله و گرفتن پروانه دائمی ارائه مدارکی به کمیسیون قانونی الزامی است. مدارک مورد نیاز برای تمدید شرکت دارویی عبارتند از:

  • تنظیم درخواست نامه ای که توسط مدیر عامل یا هیئت مدیره شرکت دارویی تنظیم شده باشد.
  • حضور مداوم و فعال تمام موسسان فنی شرکت
  • داشتن همکاری های لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت غذا و داروی دانشگاه
  • زیاد کردن تعداد شعبه ها و نمایندگی های شرکت و افزایش آنها به حداقل ۲۰ شعبه

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *