شرکت سهامی و انواع آن‌ها

با توجه به نام این نوع از شرکت‌ها بسیار واضح است که سبک این شرکت‌ها به سهام مربوط می‌شود از همین رو باید گفت که شرکت سهامی به شرکتی می‌گویند که سهامی آن بین شرکا تقسیم شده و هر یک از صاحبان دارای مبلغی سهام هستند،حوزه فعالیت‌ شرکت سهامی بازرگانی است، هرچند که موضوع فعالیت صرفاً بازرگانی نباشد.

در شرکت‌های سهامی ، تمامی سرمایه شرکت می‌بایستی تبدیل به سهام متساوی القیمه شود، حتی در صورت تجزیه شدن سهام اسمی باید به شکل متساوی این سهام تقسیم شود.

انواع شرکت های سهامی

طبق قوانین مندرج در قانون تجارت شرکت های تجاری سهامی به دو بخش سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شوند. در ادامه با این دو نوع شرکت آشنا خواهیم شد.

در این نوع از شرکت‌ها سهام حداقل بین سه شخص تقسیم می‌شود، شرکت‌های سهامی خود به دو بخش تقسیم می‌شود که به شرح زیر می‌باشد.

شرکت سهامی عام

در تعریف شرکت سهامی این‌طور بیان شده است که، شرکت سهامی خاص به شرکتی می‌گویندکه موسسین آن قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌کنند. در مورد این نوع از شرکت‌ها می‌توان گفت که این نوع شرکت‌ها تقریبا کامل ترین نوع یک شرکت سهامی هستند.

سهامی خاص

شرکت سهامی خاص به شرکتی می‌گویند که تمامی سرمایه آن توسط موسسین تامین گردیده، پس همان‌گونه که پیش بینی می‌شود تعداد سهامداران کمتری نسبت به شرکت سهامی عام دارد. همچنین سرمایه شرکت سهامی خاص نباید کمتر از یک میلیون تومان باشد.

در شرکت سهامی خاص به دلیل داشتن سهامداران کمتر تشریفات قانونی ساده تر اجرای امور قانونی سهل تر است. هرچند حوزه فعالیت شرکت‌های سهامی خاص به مراتب کوچکتر از شرکت‌های سهامی عام است.

 

سرمایه شرکت های سهامی

  • ماده ۵، حداقل میزان سرمایه لازم برای تاسیس شرکت سهامی عام به میزان ۵ میلیون ریال است. این مقدار برای شرکت های سهامی خاص ۱ میلیون ریال است.
  • طبق ماده ۷۶ قانون تجارت میزان  سرمایه شرکت ممکن است هم به صورت نقدی یا غیرنقدی باشد.
  • سرمایه غیرنقدی مانند ورقه اختراع، ملک ، ابزارآلات و دستگاه های صنعتی و … می باشد.
  • در شرکت های سهامی عام تامین سرمایه غیر نقدی صرفا در حوزه اختیارات موسسین شرکت است و پذیره نویسان از این امکان برخوردار نیستند. پس باید به این موضوع اشاره داشت که  آورده پذیره نویسان لزوماَ باید نقدی است. لازم به ذکر است که این آوره نقدی لازم نیست که به صورت یکجا باشد و ممکن است نسبت به بخشی از آن تنها تعهد به پرداخت نمایند.
  • در صورتی که شخصی قصد تاسیس شرکت سهامی عام داشته باشد باید به این نکته توجه داشته باشد که باید به میزان حداقل ۲۰ درصد سرمایه شرکت را خود تعهد نمایند و حداقل ۳۵ درصد بخشی را که خود تعهد کرده اند، به صورت نقد در یک حساب بانکی به نام شرکت در شرف تاسیس بسپارند.

    لازم به توضیح است که بر اساس ماده ۶ قانون تجارت کشور در صورتی که مقداری از سرمایه به صورت غیر نقدی است ، باید عین آن یا مدارک مالکیت آن را در همان بانکی که حساب باز شده است، تودیع نمایند.

  • در شرکت های تجاری سهامی عام باید این نکته را در نظر داشت که مابقی سرمایه شرکت، یعنی مقدار ۸۰ درصد باقی مانده از سهام شرکت باید توسط مردم تامین شود. به همین منظور آن مقدار سهامی که توسط مردم تامین می‌گردد،  حتماَ بایستی به صورت نقدی تامین شود. همچنین باید در نظر داشت که این سرمایه امکان ندارد که به صورت غیر نقدی باشدو فقط این سهامداران موسس هستند که سهامی به صورت نقدی دارند.
  • در شرکت های سهامی خاص در صورتی که سرمایه به صورت نقدی باشد، باید به میزان حداقل ۳۵ درصد آن در ابتدای امر تادیه گردد و اگر بخشی از آن غیرنقد باشد باید تمام قسمت غیرنقدی در همان ابتدای تاسیس تادیه گردد.
  • بر اساس ماده ۲۲ شرکت ها استفاده کردن از وجوهی که در حساب شرکت در شرف تشکیل است تا قبل از ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها امکان ندارد .
بیشتر بخوانید!
مقررات و نحوۀ ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری، صنعتی

 

الزامات در خصوص تامین سرمایه در شرکت های سهامی

در رابطه با شرکت های سهامی باید به این نکته توجه داشت که چهار الزام مهم باید در این نوع شرکت ها رعایت شود.

  • طبق ماده ۶ قانون تجارت حداقل ۲۰ درصد سرمایه توسط خود موسسین تعهد گردد.
  • بر اساس ماده همان ماده حداقل ۳۵ درصد از قسمتی که توسط خود موسسین شرکت متعهد شده اند باید به صورت نقدی در حساب شرکت در شرف تاسیس، تامین شود
  • بر اساس ماده ۹ و ۱۶ قانون تجارت کشور مابقی مبلغی که توسط شرکت تعهد نشده است باید طبق اصولی پذیره نویسی شود و مبلغی از آن که در اعلامیه پذیره نویسی الزامی شده است، نقدا تامین شود.
  • طبق ماده ۱۶ لایه قانونی تجارت کشور در شرکت سهامی باید حداقل میزان ۳۵ درصد از کل سرمایه ای که توسط کلیه موسسین و پذیره نویسان تعهد شده است، نقداَ در حساب شرکت در شرف تاسیس، تامین شود.این بدان منظور است که جمع پرداختی نقدی موسسین و پذیره نویسان باید حداقل ۳۵ درصد کل سرمایه شرکت باشد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *