ثبت موسسات غیر تجاری چگونه است؟  چه مفادی در آن باید رعایت شود

طبق قانون موجود در کشور شرکت های مختلفی برای تاسیس وجود دارند، ولی دسته ای از شرکت ها هستند که به منظور اهداف تجاری تشکیل نمی‌شوند. اینگونه شرکت ها را موسسات غیر تجاری نیز می‌نامند. بسیاری از افراد ممکن است که قصد فعالیتی داشته باشند که هدف اولیه آن درآمد و فعالیت تجاری نباشد، از این رو این دسته از افراد اقدام به ثبت موسسات تجاری می‌کنند. ولی برای ثبت موسسات تجاری باید نکاتی را رعایت کرد، یکی از این نکات رعایت مفاد اظهارنامه موسسات است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت، پس در ادامه با ما همراه باشید.

نوعی از شرکت‌ها وجود دارند که در حقیقت برای امری غیر تجارت تشکیل می‌شوند، به این‌گونه شرکت‌ها موسسات و تشکیلات غیر انتفاعی گفته می‌شود.معمولا حوزه فعالیت اینگونه موسسات در زمینه‌هایی همچون علمی، ادبی، امور خیریه، و نظیر این قبیل فعالیت‌ها است.

دسته بندی تشکیلات و موسسات برای ثبت موسسات غیر تجاری

در برخی موارد این‌گونه موسسات  دوره ای و کوتاه مدت راه اندازی می شوند و پس از حل مشکل و رسیدن به جامعه هدف تعیین شده موسسین ممکن است موسسه فعالیت خود را متوقف کرده و تعطیل شود .

 

تشکیلات و و موسسات در دو بخش متفاوت تقسیم و معرفی می‌شوند، دسته اول که حوزه فعالیت آن‌ها در زمینه‌های اجتماعی از قبیل انجمن‌های اسلامی، احزاب، دستجات سیاسی، موسسات خیریه و صندوق‌های قرض‌الحسنه است. که به این گونه موسسات به اصطلاح غیرانتفاعی می‌گویند. دسته دوم صرفا برای جلب منافع مادی و تقسیم سود حاصله مابین افراد موسسه است. به این‌گونه از موسسات اصطلاحا غیر تجاری یا انتفاعی گفته می‌شود.

اساسنامه موسسات غیر تجاری و غیر انتفاعی

تا بدین جای مطلب در از الزامات ثبت موسسات غیر تجاری و انتفاعی به مدارک مورد نیاز و همچنین اظهارنامه اشاراتی داشتیم. حال بهتر است، برای کامل کردن مدارک اولیه خود نسبت به اساسنامه موسسات دیدگاهی کامل داشته باشیم.

اساسنامه این گونه از موسسات شباهت زیادی به شرکت‌های مسئولیت محدود دارند. برای ثبت موسسات غیر تجاری باید توجه داشت که این نوع موسسات  دارای مجمع فوق‌العاده و عادی بوده و اعضای هیات مدیره آن را مجمع عمومی‌ عادی تعیین می‌کنند.

 

اقدامات اولیه اظهارنامه ثبت موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی

برای تهیه و اقدام اولیه برای تهیه اظهارنامه موسسات غیر تجاری بایداظهارنامه مذکور را در دو نسخه به زبان فارسی تنظیم به نحوی که دارای تاریخ و امضاء  باشد. لازم به توضیح است مواردی باید در اظهارنامه رعایت شود

بیشتر بخوانید!
اقامتگاه اصلی شرکت و شرایط تابعیتی شرکت ها باید چگونه باشد؟

نکات مهم در رابطه با رعایت تنظیم اظهارنامه

  • مشخص کردن اسم موسسه و تعیین کردن اقامتگاه و تابعیت و موضوع موسسه و مراکز و شعب آن
  • تعیین اسم و اقامتگاه و شهرت اشخاصی که برای اداره کردن موسسات مشخص شده است.
  • اسم و اقامتگاه و تابعیت وکیل در صورتی که اظهارنامه به وسیله وکیل تنظیم شده باشد.
  • تاریخ ثبت و محل و شماره ثبت و نام کشوری که موسسه در آن به ثبت .
  • تعیین ضمایم اظهارنامه

 

مواردی که باید در اظهارنامه موسسات تجاری ضمیمه شود

  • تنظیم نسخه اصلی و یا وکالتنامه در صورتی که تقاضا توسط وکیل انجام می‌شود.
  • گواهی تصدیق کشوری که موسسات یا تشکیلات در آن سازمان به ثبت رسیده است به همراه ترجمه فارسی آن
  • تنظیم دو نسخه از اساسنامه و دو نسخه ترجمه آن در صورتی که موسسه خارجی باشد.
  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسه که مبنی بر انتخاب هیئت مدیره موسسه و افرادی که حق امضاء دارند.
  • یک نسخه اجاره نامه در شرایطی که موضوع ثبت بر اساس ردیف الف از ماده ۲ آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری باشد.
  • رسید پرداخت حق الثبت

اگر طی مدت زمان ۱۵ روز کاری بعد از ارائه اظهارنامه مشخص شود که تقاضا دارای نقص است سازمان اداره ثبت شرکت ها به متقاضی اخطار می کند که نواقص را ظرف مدت پانزده روز رفع کند. در صورتی که این نواقص طی مدت زمان معین شده رفع نشود تقاضای ثبت غیرقابل قبول باشد، و این امکان برای رئیس اداره ثبت شرکت ها .ج.د دارد که نسبت ره رد درخواست اقدام کند، لازم به توضیح است که در شهرستان ها این اقدام بر عهده ی ادارات ثبت می باشد.

 

نکته مهم در رابطه با موسسات غیر تجاری                             

۱- لازم به توضیح است که اگر موسسات غیر تجاری که هدفشان جلب منافع مادی است موسسین باید بعد از ثبت شدن موسسه نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام کنند.

۲- موسسات غیر تجاری وجود دارند که هدف آنها غیر انتفاعی است.پس باید در زمان درخواست ثبت توسط اداره ثبت شرکت ها، متقاضی از مراتب بالاتر یعنی، اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی بگیرد، و در صورتی که استعلام مثبت باشد، می‌تواند نسبت به ثبت اقدام کند.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *