برند چیست؟

برند، در واقع یک اسم، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که نشان‌دهنده خدمات یا محصولی خاص است که موجب تمایز آن از سایر محصولات و خدمات در بازار می‌شود. عنوان قانونی برند، نشان تجاری است. به برند همچنین نمانام یا نام تجاری،‏ نیز گفته می‌شود.
اولین گام در تجارت اعتماد می‌باشد و نشان تجاری به‌وسیله برند‌سازی به روند این اعتماد و تعهد سرعت می‌دهد. البته ثبت برند فقط داشتن یک اسم یا علامت نیست؛ بلکه معیاری است برای معرفی شما در بازارهای ایران و جهان.
لازم‌به‌ذکر است برند جدا از نام شرکت است. مثلا: برند دی‌جی‌کالا متعلق به شرکت نو‌آوران فن‌آوازه است. درواقع نام شرکت می‌تواند هر نام سه کلمه‌ای باشد که متفاوت از نام برند است و این نام برند است که معروف می‌شود و مهم است.

ثبت برند
برند خود را چگونه ثبت کنیم ؟

ثبت برند چیست؟

امروزه باتوجه به افزایش رقابت‌ها در بازارهای دنیا و ایران، همه‌ی شرکت‌ها به‌دنبال راهی برای گسترش بازار خود هستند و به‌دنبال آن ثبت برند برای شرکت‌ها ارزش بیشتری پیدا کرده به‌طوری‌که می‌توان گفت به یکی از کارهای مهم و ضروری بعد از ثبت شرکت تبدیل شده است. زیرا علاوه بر اینکه داشتن برند ثبت شده موجب تمایز شرکت‌ها می‌شود، انتخاب درست آن می‌تواند در رشد و شکوفایی شرکت نقش مهمی داشته باشد.

هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند جهت محافظت از برند خود آن را ثبت کند. ثبت برند در تمامی کسب‌وکارهای کوچک یا بزرگ یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر شخصی باید در ابتدای فعالیت خود انجام دهد.
درصورتی که برند خود را ثبت کرده باشید می‌توانید علیه کسی که بدون اجازه شما از برند شما استفاده می‌کند، از جمله جعل‌کنندگان و کلاه‌برداران اقدام قانونی انجام دهید.

مزایای ثبت برند

  •  جلوگیری از کپی و سوء استفاده‌های احتمالی از اعتبار و شهرت برند شما
  •  برند و نام تجاری همانند ویترینی است که هر چه زیباتر باشد جذب مشتری بیشتری به‌دنبال خواهد داشت.
  •  داشتن علامت تجاری خوب، بازدهی تبلیغات را بالاتر برده و نرخ تبدیل بازدید‌کننده به مشتری را افزایش خواهد داد.
  • امتیاز ویژه جهت دریافت تسهیلات مختلف مانند وام از موسسات مالی و اعتباری و یا بانک‌ها
  •  متمایز شدن محصول از رقبای خود در همان زمینه‌ی کاری
  •  ضرورت داشتن ثبت برند جهت دادن نمایندگی
  •  عدم تاثیر تحریم‌ها در صورت ثبت در معاهدات بین‌المللی (مانند معاهده مادرید)

مشکلات عدم ثبت برند

درصورتی که برای شرکت خود برندی ثبت نکنیم با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد. به‌طور مثال: همیشه ترس کپی‌برداری از ایده‌های‌مان را خواهیم داشت، به‌علاوه که در دنیای امروز هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نخواهیم کرد.

امروزه با وجود تنوع بسیار زیادی که در بازار مصرفی و خدماتی وجود دارد، لازم است برای پیشرفت، خودمان را در ذهن مشتری‌های‌مان ماندگار کنیم که بدون داشتن برندی مناسب بسیار کار سختی خواهد بود و هر لحظه ممکن است رقبا با ساختن برندی جایگاه به‌دست آمده را از ما بگیرند.

آیا اجباری در ثبت برند وجود دارد؟

قانون تجارت کشور ثبت برند را جز در موارد زیر برای هیچ شرکت یا واحد تولیدی، خدماتی و تجاری اجبار نکرده است:

  1. لوازم آرایشی که به‌صورت مستقیم روی پوست استفاده می‌شوند
  2. داروهای مخصوص مورد استفاده پزشکان
  3. محصولات غذایی عرضه شده در بسته بندی یا ظروف مخصوص
  4. نوشیدنی‌ها و آب‌های گازدار

پس طبق نکات و موارد گفته شده، در انتخاب ثبت برند و علامت تجاری بسیار اهمیت بالایی به‌خرج دهید که این امر باعث از دست رفتن زمان شما نشود و به‌راحتی بتوانید برند خود را ثبت کنید‌.

برای همین امر موسسه «‌های‌ثبت» با ارائه خدمات ثبت برند زیر نظر کادر مجرب و متخصص در کنار شماست تا شما را در این امر همراهی کند.

خصوصیات یک برند خوب چیست؟

یک برند باید کلیه احساسات، مفاهیم و ویژگی‌های نام شرکتی که به آن تعلق دارد را بتواند به مخاطب خود نشان دهد و مخاطب از این برند الهام بگیرد. همچنین زمینه فعالیت شرکت را به عرصه نمایش بگذارد پس طراحی و رنگ‌بندی در طراحی برند خیلی می‌تواند در این امر مهم باشد. برندی در جامعه و کشور ایران موفق است که محصول و خدمتی را که عرضه می‌کند دارای جایگاه اجتماعی و ارزش بالا باشد.

مردم باید با برندها ارتباط بگیرند و آن‌ها را سر زبان‌ها بیاورند و حس مالکیت نسبت به آن‌ها بیابند. همان‌طور که گفته شد ثبت برند و برند‌سازی اولین گام برای تبلیغات و معرفی شرکت به مردم در جامعه است، پس مهم‌ترین نکات برای جذب مشتری و ایجاد بازاریابی مناسب برای عرضه برند است. پس برای انتخاب نام برند خود بسیار دقت لازم را به‌خرج دهید.

زمانی که برند یک شرکت بین عموم مردم در جامعه مورد قبول واقع نشود، سطح انتظارات مردم نسبت به آن نیز پایین خواهد آمد پس آرم ثبت برند و برندسازی خیلی مهم و با ارزش است.

این نکته بیانگر آن است که با برند شدن یک شرکت بین مردم سطح انتظارات نیز بالا می‌رود و مردم با خرید از یک برند انتظار کیفیت بالا، خطرپذیری کم و توقع بسیار بالایی از این برند دارند. نکته خیلی مهم دیگر این است که شما را به دیگران معرفی خواهند کرد و برند شما روزبه‌روز بزرگ خواهد شد.

فراموش نکنید که شما با جلب اعتماد مردم می‌توانید نماد یا اسمی که انتخاب کرده‌اید را به برندی معتبر تبدیل کنید. برند شما در قبال اعتماد مردم مسئول است.

به چه نکاتی برای انتخاب نام برند باید توجه کرد؟

موارد گفته شده در زیر قابل استفاده نیستند:

  • اسامی و علائمی که غیر اسلامی و مخالف با موازین اجتماعی باشند.
  • برندها یا اسم‌هایی که معروف هستند و دیگران آن را ثبت کردند.
  • اسامی و صفاتی که به‌صورت عام هستند و جنبه توصیفی دارند به‌تنهایی قابل قبول نیستند.
  • اگر اسم منتخب بالای پنجاه درصد شباهت داشته باشد.
  • نام انتخابی نباید تنها اعداد فارسی یا لاتین باشد.

موارد گفته شده در زیر قابل استفاده هستند:

  • نام می‌تواند ترکیبی از نام های فارسی و لاتین باشد.
  • اسمی که انتخاب می‌کنید شانسی یا ساختگی باشد شانس قبولی آن بیشتر است.
  • بهتر است اسمی که انتخاب می‌کنید ترکیبی باشد یا دارای چند سیلاب باشد.
  • علامت مورد نظر می‌تواند شامل یک کلمه ترکیبی، عدد، سمبل و … باشد.

ثبت کدام برندها ممنوع است؟

همان‌طور که گفته شد علامت و برندهای انتخاب شده به‌عنوان برند نباید مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشند. علامت‌هایی که در ادامه خواهیم گفت ممنوع هستند.

  • نمادهای دولتی، هلال احمر و … .
  • نماد پرچم ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران.
  • پرچم‌هایی که به دولت و کشور ایران از گذشته مربوط است و هر آنچه توسط دولت منع شده باشد.
  • علامت تجاری موسسات رسمی که می‌توان به صلیب سرخ، هلال احمر و … اشاره کرد.
  • کلماتی که برند را به ایران مرتبط کنند مانند دولتی، ایران و … نباید در نام برند باشد.
  • علامت‌هایی که خلاف عفت عمومی باشد یا نظم عمومی را مختل کند.
  • کلمات توصیفی که به آن در مطلب قبلی نیز اشاره کردیم. به عنوان مثال ثبت نام سازه مقاوم قابل استفاده نیست و باید پسوند با پیشوندی داشته باشد.
  • علائمی که انتخاب می‌شود نباید گمراه کننده باشد. به‌عنوان مثال قرار دادن تصویر اتوموبیل بر روی لبنیات گمراه‌کننده و بی‌ربط است.
  • کلیه علامت‌هایی که مخالف موازین اخلاقی باشد ممنوع است.
  • از استفاده کردن نشانه‌های سلطنتی، سازمان‌های بین‌المللی و … نیز خودداری کنید.
  • تشابه زیاد دو برند و نام به‌طوری که تشخیص کالا و خدمات آن‌ها از هم ممکن نباشد.
  • علامت یا نام تجاری که به شکل گمراه‌کننده شبیه یک نام یا علامت تجاری متعلق به موسسه دیگر باشد.

نکته‌ای بسیار مهم که لازم دانستم به شما بگویم این است که در انتخاب نام برند بسیار دقت کنید که برندهای مشابه را انتخاب نکنید که بعدا در کسب‌وکار خود به مشکل بخورید مخصوصا در مواقعی که کسب‌وکار شما اینترنتی باشد بخواهید محصولی را به مشتری بفروشید که این امر می‌تواند باعث گمراهی مشتریان شما شود و شما شکست بخورید پس به این نکته حتما دقت کنید .

معرفی انواع برندها

برندها براساس آن چیزی که معرفی می‌کنند انواع مختلفی دارند. مانند:

  •  برند محصول: محصول یا خدمت خاص
  •  برند شخصی: مانند یک ورزشکار
  • برند شرکتی: مانند یک شرکت که محصولات یا خدمات مختلفی دارد
  • برند جغرافیایی: مانند یک شهر خاص
  •  برند عمومی: مانند مراسم های حکومتی برند مذهبی مانند یک مسجد یا کلیسا
  •  برند فرهنگی: مانند یک مراسم فرهنگی

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند

  1.  انتخاب برند
  2.  استعلام برند
  3.  تهیه مدارک مورد نیاز
  4. ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت
  5. چاپ آگهی تقاضای ثبت برند در روزنامه رسمی
  6.  مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی پرداخت حق الثبت برند
  7.  پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم
  8.  دریافت گواهی ۱۰ ساله ثبت برند

در بالا مراحل ثبت برند را به‌طور تیتر وار بیان کردیم. در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

۱٫ انتخاب برند

لازم است ابتدا نامی که به عنوان برند میخواهید برای محصول ویا خدمت مورد نظرتان انتخاب کنید، را مشخص میکنید. لازم است بدانید این نام نباید به هیچ عنوان قبلا ثبت شده باشد یا حتی شبیه آن نیز نباید وجود داشته باشد. همچنین لازم است که آن نام قابل ثبت باشد. یعنی جزء نام هایی که قابلیت ثبت ندارند، نباشد. نام انتخاب شده می تواند فارسی یا لاتین باشد که بستگی به نوع فعالیت و یا سلیقه شخص و یا اشخاص دارد که برای هر کدام نیاز به مدارک خاصی میباشد.

اولین گام برای ثبت برند تجاری مشاوره کاملاً تخصصی و رایگان با کارشناسان باتجربه یک موسسه حقوقی مشهور در ارتباط با مسائلی نظیر: مراحل ثبت برند و مدارک مورد نیاز آن، مدّت زمانی که حدوداً به طول می‌انجامد تا برند شما به ثبت برسد، هزینه ثبت برند و  علامت تجاری ،انتخاب برند یا لوگو که یک واژه مناسب، شکل و تصویر زیبا و یا ترکیبی از هر دو است و باید این موارد را به گونه‌ای انتخاب نمایید که برند شما معرف کالا یا خدمتی باشد که ارائه می‌نمایید.

شما می توانید از تخصص و تجربه کارشناسان خبره و مجرب ما در مؤسسه حقوقی های ثبت استفاده نمایید.

۲٫ استعلام برند به چه صورت است؟

پس از انتخاب نام برند، شاید به نظرخودتان آن برند تک و منحصر به فرد باشد و تا به حال مشابه آن را ندیده باشید؛ جهت اطمینان لازم است نام برند انتخابی خود را استعلام کنید که آیا نمونه ی مشابه و یا عین دارد، همچنین ازاین نظر باید استعلام شود که آیا نام انتخابی قابل ثبت است. با استعلام گرفتن می توانید در کمترین زمان و صرف هزینه کم در صورت وجود تشابه اقدام به تصحیح و یا تغییر در برند انتخابی خود نمایید. برای این کار بهتر است از کارشناسان مربوط به این حوزه کمک بگیرید زیرا هم سابقه همکاری و ثبت برندهای مختلف را دارند و هم همه وقت به سامانه استعلام برند دسترسی دارند. شما میتوانید از کارشناسان ما در های ثبت برای این امر راهنمایی های لازم را کسب نمایید کافیست با ما تماس بگیرید.

۳٫ تهیه مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

سومین گام از مراحل ثبت برند فراهم نمودن مدارک مورد نیاز آن است که در ادامه همین مقاله مدارک ثبت برند و علامت تجاری را بصورت مفصل و کامل شرح داده‌ایم. مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند عبارتست از:

الف): اشخاص حقیقی : کپی شناسنامه و کپی کارت ملی

ب): اشخاص حقوقی :  کپی شناسنامه و کارت ملی، آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت

ج): نمونه گرافیکی یا کپی یا عکس از برند درخواستی حداکثر در ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتی متر

د): در صورتی که برند به صورت لاتین باشد وجود کارت بازرگانی ضروری است.

۴٫ ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت

در واقع فرایند ثبت برند از اینجا آغاز می شود که باید وارد سایت اداره مالکیت معنوی کشور شوید. به بخش ثبت نام رفته و مشخصات اولیه خود را وارد نمایید.
پس از ثبت نام اولیه جهت تایید حساب کاربری در سایت، باید برگه ای را که سایت اداره به شما می دهد به یکی از دفترخانه های اسناد رسمی برده و جهت تایید حساب، گواهی امضاء دریافت نمایید و سپس آن را در سایت بارگذاری نمایید تا نام کاربری و کلمه عبور دریافت کنید.
پس از تایید حساب کاربری، به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه کنید. در این مرحله باید برخی مدارک از جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در اندازه ۶*۶ سانتی متر و در صورت ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خود را در سیستم آپلود نمایید.
پس از تکمیل اظهارنامه، برای اینکه سامانه اظهارنامه شما را ثبت و روند بررسی پرونده شما را آغاز کند، لازم است هزینه های مربوط به ثبت اظهارنامه را پرداخت کنید. سپس فرمی به شما داده می شود که حاوی اطلاعات کاربری است.
با مراجعه مجدد به سامانه اداره مالکیت معنوی می توانید با وارد کردن اطلاعات فرم، نام کاربری و پسورد خود را دریافت کنید. حفظ این اطلاعات جزو ملزومات مراجعات بعدی شما به شمار می آید.
اظهارنامه شما توسط سه کارشناس اداره به نوبت بررسی می شود و در صورت تایید شدن پیامک تایید آن برای شما ارسال می شود.
مدت زمان بررسی پرونده شما به دلیل حجم پرونده های ارسالی حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۳۰ روز به طول خواهد انجامید.

۵٫ چاپ آگهی تقاضای ثبت برند در روزنامه رسمی

پس از بررسی اظهارنامه شما، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می شود. البته لازم است که هزینه روزنامه رسمی برای آگهی درخواست ثبت برند را پرداخت کنید.
چاپ آگهی و ارسال آن به آدرس شما ممکن است حدود یک هفته به طول انجامد.
علت چاپ آگهی درخواست ثبت برند این است که ممکن است یک شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به ثبت آن اعتراض داشته باشد؛ در اینصورت حقوق مدنی او اجازه اعتراض به ثبت را می دهد. در قانون تجارت کشور ما جهت این امر یک ماه فرصت داده می شود. پس از پایان یک ماه در صورتی که هیچ اعتراضی از طرف شخص ثالث صورت نگرفته باشد، شما می توانید اصل مدارک را به اداره ثبت برند به صورت فیزیکی تحویل دهید.
توجه داشته باشید که منظور چاپ آگهی تقاضای ثبت برند است نه چاپ آگهی ثبت برند. قانون مدنی کشور علاوه بر بررسی هایی که کارشناسان اداره مالکیت معنوی کشور و سیستم های استعلام آنلاین برای عدم وجود برند مشابهی پیش از این برند انجام می دهند. به افراد حقیقی و حقوقی این حق را داده است که اگر اعتراضی به ثبت برند پیشنهادی دارند و یا فکر می کنند که برند پیشنهادی مشابه برند و علامت تجاری آنهاست می تواند مراتب اعتراض خود را اعلام و درخواست کارشناسی مجدد نمایند.

۶٫ مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی

پس از گذشت ۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی، اگر شخصی نسبت به ثبت برند شما اعتراضی نداشته باشد، اظهارنامه ثبت شده توسط کارشناسان تایید می شود.
در صورت تایید، به صورت پیامکی به شما اطلاع داده میشود. پس از دریافت پیامک تایید باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی کشور مراجعه کنید و اقدام به تشکیل پرونده نمایید. لازم به ذکر است که باید اصل یا کپی برابر اصل شده تمامی مدارکی را که به هنگام ثبت آنلاین اظهارنامه آپلود کرده اید به همراه داشته باشید.

۷٫ پرداخت حق الثبت برند

پس از طی این مراحل و مراجعه حضوری به ادراه مالکیت معنوی، در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده می شود که حق الثبت برند را پرداخت نمایید.
هزینه حق الثبت برند برای یک طبقه به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید!
مراجع صالح رسیدگی به تخلفات پزشکی

ثبت برند شخص حقیقی ۱۲۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه ۱۰ هزار تومان
ثبت برند شخص حقوقی ۲۴۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه ۲۰ هزار تومان
یعنی اگر شما یک برند شخصی را در ۳ طبقه ثبت کنید هزینه حق الثبت آن اینگونه خواهد شد.
۱۲۰ هزار تومان به ازای یک طبقه پایه + ۲۰ هزار تومان دو طبقه اضافه تر در مجموع ۱۴۰ هزار تومان برای ۳ طبقه
نکته: طبقه برند درواقع همان حوزه دسته بندی شده فعالیت های مختلف می باشد. مانند اغذیه، شوینده، پوشاک و …

۸٫ پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم

پس از پرداخت حق الثبت برند در سامانه این برند به شما تعلق می گیرد، اما نیاز است این موضوع به اطلاع عموم برسد. پس برای بار دوم به عنوان آگهی رسمی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی چاپ می شود که این برند به نام شما ثبت شده است.
دریافت گواهی ۱۰ ساله ثبت برند
پس از طی تمامی مراحل بالا شما میتوانید گواهی ۱۰ ساله برند خود را در یافت نمایید. بعد از چاپ دو روزنامه رسمی، باید یک نسخه از این دو روزنامه را به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند ۶*۶ (۱۰ نسخه) به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، سند برند ثبت شده را تحویل بگیرید.
شما میتوانید بدون انجام این مراحل و بدون مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی، خصوصا در این روزهای کرونایی، ثبت برند خود را به موسسه حقوقی های ثبت بسپارید. تمامی امور اداری، پرداخت هزینه های روزنامه رسمی، حق ثبت و تشکیل پرونده توسط کارشناس ما انجام می شود. و نیازی به طی این مراحل توسط شما نخواهد بود.

مدارک ثبت برند

مدارک لازم برای ثبت برند

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی:

  1. کپی برابر اصل شده شناسنامه
  2. کپی برابر اصل شده کارت ملی
  3. کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  4. کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  5. اطلاعاتی همچون آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی:

  1. کپی برابر اصل شده شناسنامه تمام افرادی که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند. اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا.
  2. کپی برابر اصل شده کارت ملی تمام افرادی که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند. اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا.
  3. کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  4. کپی روزنامه رسمی که ثبت تغییرات شرکت در آن آگهی شده است.
  5. کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  6. کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  7. اطلاعاتی همچون: آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت افرادی که در شرکت حق امضا دارند.

مدارک لازم جهت تمدید برند

همانطور که گفته شد اعتبار برند بعد از ثبت ۱۰ سال می باشد، پس از این ده سال لازم است که برند مجددا تمدید شود، پروسه تمدید برند هم مشابه ثبت برند در سامانه می باشد. مدارکی که جهت تمدید برند لازم است در زیر گفته شده است:

مدارک لازم برای اشخاص حقيقی:

  1. كپي شناسنامه و كارت ملي مالك علامت برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری
  2. ارائه اصل يا كپي تصديق ثبت شده برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:

  1. ارائه روزنامه آخرين تغييرات اعضاي هيئت مديره
  2. كپي شناسنامه و كارت ملي دارندگان حق امضاء شرکت مورد نظر
  3. ارائه اصل يا كپي تصديق ثبت شده

مدارک لازم برای انتقال برند:

مدارک مورد نیاز برای انتقال برند حقیقی

  1. اصل گواهی ثبت علامت
  2. صلح نامه توسط فروشنده برای انتقال برند در دفترخانه اسناد رسمی
  3. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده
  4. اصل و کپی شناسنامه خریدار

مدارک مورد نیاز برای انتقال برند حقوقی

  1. اصل گواهی ثبت علامت
  2. صلح نامه توسط فروشنده برای انتقال برند در دفترخانه اسناد رسمی
  3. اصل و کپی مدارک ثبت شرکت
  4. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  5. اصل و کپی مدارک شناسایی خریدار

قوانین ثبت برند در ایران

در هنگام ثبت برند و علامت تجاری دارید باید به نکات زیر توجه نمایید:

  • علامت تجاری نمی تواند شامل واژه های عام و توصیف کننده باشند.
  • علائم تجاری نباید گمراه کننده باشند یعنی به صورتی باشد که مصرف کننده را هنگام خرید گمراه کند.
  • نام برند یا علامت تجاری نباید مخالف هنجارهای اخلاقی و شئونات اسلامی باشد.
  • نام برند یا علامت تجاری نمی تواند از میان علائم رسمی دولتی و نشان کشورها انتخاب شود.
  • اسامی و علائم مشهوری که شناخته شده هستند امکان ثبت ندارند این در حالیست که اسامی خاص و ساختگی برای ثبت مناسب هستند.
  • عنوان یا نام علامت می تواند از کلمات و حروف فارسی، لاتین و یا ترکیبی از فارسی و لاتین باشد. اعداد (فارسی یا لاتین) به تنهایی نمی توانند استفاده شوند.
  • علامت تجاری باید کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از سایرین متمایز نماید و نباید مشابه با دیگر برندهای ثبت شده باشد.

هزینه ثبت برند

هزینه های لازم جهت ثبت برند تقریبا ۹۰۰ هزار تومان میباشد.

که شامل: ثبت اولیه اظهارنامه در سایت + روزنامه رسمی نوبت اول + حق الثبت برند + روزنامه رسمی دوم میباشد.
لازم به ذکر است این هزینه برای زمانی است که شما خودتان کارهای ثبت برند را انجام دهید.

هزینه ثبت برند شامل دو دسته می شود:

 تعرفه و هزینه های واریزی در سامانه ثبت علائم تجاری:

هزینه ی تخمین زده شده ثبت اولیه پرونده که بر طبق تعداد طبقات متفاوت می باشد از ۲۴ هزار تومان برای یک طبقه و به ازای هر طبقه بیشتر این هزینه بیشتر می شود.
تعرفه ثبت آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری و روزنامه رسمی نوبت دوم که در حکم مرحله نهایی ثبت برند جهت دریافت گواهی ده ساله می باشد.
هزینه تخمینی حق الثبت که حداقل ۱۲۰ هزار تومان برای یک طبقه می باشد که به ازای افزایش طبقات این هزینه هم افزایش می باید.

 هزینه های وکیل و موسسه:

این هزینه ها شامل وکالتنامه وکیل، حق التمبر دادگستری و حق الزحمه موسسه می باشد که با توجه به تخصص و تعهد و سیاست هر موسسه متفاوت می باشد که بستگی نحوه ارائه خدمات دارد. موسسه ثبت برند های ثبت با مناسب ترین هزینه و بهترین زمان ثبت در خدمت شما می باشد.

مدت زمان ثبت برند

مدت زمان اطمینان از ثبت علائم تجاری حداقل ۴۵ روز می باشد که طبق موارد زیر است:
مدت زمان بررسی اولیه اظهارنامه تقریبا ۱۵ روز می باشد .
مدت زمان درج آگهی تقاضای برند در روزنامه رسمی ( نوبت اول ) ۳۰ روز می باشد .
لازم به ذکر است که جهت دریافت گواهی نهایی ثبت برند ( گواهی ۱۰ ساله ثبت نشان تجاری ) می بایست چند روز دیگر به این زمان اضافه نمود هرچند جزو فرآیند احتمالی ثبت برند محسوب نمی گردد.

طبقه بندی‌های برند

منظور از طبقه بندی این است که برند و علامتی که ثبت می کنید تنها در همان طبقه ای که ثبت شده است محافظت می شود
لیست طبقات بین المللی علائم صنعتی و تجاری اعلام شده از سوی سازمان اسناد و املاک کشور مرکز مالکیت صنعتی شامل ۴۵ مورد به شرح ذیل می باشد:

  • طبقه ۱ – مواد شيميايي مورد استفاده در صنايع، علوم، عكاسي و همچنين كشاورزي، باغباني و جنگلباني؛ رزين‌هاي مصنوعي پردازش نشده؛ پلاستيك‌هاي پردازش نشده؛ كودهاي گياه؛ تركيبات اطفاء حريق؛ مواد آبكاري و جوشكاري فلزات؛ مواد شيميايي براي نگهداري مواد غذايي؛ مواد دباغي؛ چسب‌هاي صنعتي.
  • طبقه ۲ – رنگ، روغن؛ جلا؛ لاك؛ موادضدرنگ زدگي و جلوگيري كننده از فاسد شدن چوب؛ مواد رنگي؛ مواد تثبيت رنگ، رزين يا صمغ‌هاي خام طبيعي؛ فلزات به صورت پودر يا ورق براي نقاشان ساختمان، چاپگرها و هنرمندان.
  • طبقه ۳ – تركيبات سفيدكننده و ساير مواد مخصوص شستشوي لباس؛ مواد مخصوص تميز كردن، براق كردن، لكه‌گيري و سائيدن؛ صابون؛ عطريات، روغن‌هاي اسانس، مواد آرايشي؛ لوسيون‌هاي مو؛ گرد و خمير دندان.
  • طبقه ۴ – روغن‌ها و گريس‌هاي صنعتي؛ روان‌كننده‌ها، تركيبات گردگيري، مرطوب كردن و جذب رطوبت؛ انواع سوخت (شامل سوخت موتور) و مواد روشنايي؛ انواع شمع و فتيله چراغ.
  • طبقه ۵ – مواد داروئي و بيطاري؛ مواد بهداشتي براي مصارف پزشكي؛ مواد رژيمي براي مصارف پزشكي، غذاي كودكان؛ انواع گچ شكسته‌بندي، لوازم زخم‌بندي؛ مواد پركردن دندان، موم د ندانسازي؛ ضدعفوني كننده‌ها؛ مواد نابودكننده حشرات موذي؛ قارچ كش، مواد دفع نباتات هرزه.
  • طبقه ۶ – فلزات عادي و آلياژهاي آن‌ها؛ مواد ساختماني فلزي؛ ساختمان‌هاي فلزي قابل حمل؛ مواد فلزي خطوط راه‌آهن؛ كابل و سيم‌هاي غيربرقي از جنس فلزات عادي؛ آهن‌آلات، اقلام كوچك فلزي؛ لوله و مجراهاي فلزي؛ گاوصندوق؛ اجناس ساخته شده از فلزات عادي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ سنگ‌هاي معدني فلزات.
  • طبقه ۷ – انواع ماشين و ماشين‌هاي افزار؛ انواع موتور (به استثناء موتور وسائط نقليه زميني)؛ قفل و بست حلقه‌هاي اتصال قطعات ماشين‌ها و قطعات انتقال قوه (به غير از اتصالات و اجراء انتقال قوه وسائط نقليه زميني)؛ لوازم و ابزار كشاورزي (به استثناي ابزارهاي دستي)؛ ماشين جوجه كشي.
  • طبقه ۸ – انواع ابزار و لوازم دستي (كه با دست كار مي‌كنند)؛ سرويس كارد و قاشق و چنگال، سلاح كمري، تيغ.
  • طبقه ۹ – اسباب و آلات علمي، دريانوردي، مساحي، عكاسي، سينمايي، بصري، وزن كردن، اندازه‌گيري، علامت دادن، كنترل و مراقبت (نظارت)، نجات و آموزش؛ اسباب و لوازم هدايت، قطع و وصل، تبديل، ذخيره‌سازي، تنظيم يا كنترل جريان برق؛ آلات و اسباب ضبط، انتقال يا تكثير صوت يا تصوير؛ اسباب ذخيره اطلاعات مغناطيسي، ديسك‌هاي قابل ضبط؛ ماشين‌هاي فروش خودكار و مكانيسم دستگاه‌هايي كه به سكه كار مي‌كنند؛ صندوق‌هاي ثبت مبلغ دريافتي، ماشين‌هاي حساب، تجهيزات داده‌پردازي و رايانه‌اي؛ دستگاه آتش نشاني.
  • طبقه ۱۰ – آلات و ابزار جراحي، پزشكي، دندانسازي و بيطاري، اندام‌هاي مصنوعي، دندان و چشم‌مصنوعي؛ اقلام ارتوپدي؛ مواد بخيه زني.
  • طبقه ۱۱ – دستگاه‌هاي روشنايي، حرارتي، مواد بخار، طبخ، خنك كردن، تهويه، تأمين آب بهداشتي.
  • طبقه ۱۲ – وسائط نقليه، دستگاه‌هاي حمل و نقل زميني، دريايي يا هوايي.
  • طبقه ۱۳ – اسلحه گرم؛ مهمات و انواع پرتابه (از قبيل موشك، خمپاره و غيره)؛ مواد منفجره؛ مواد وسايل آتشبازي.
  • طبقه ۱۴ – فلزات گرانبها و آلياژهاي آن‌ها و كالاهايي كه با فلزات گرانبها ساخته شده يا با آن‌ها روكش شده‌اند و در ساير طبقات ذكر نشده‌اند؛ جواهرات، سنگ‌هاي گرانبها؛ اسباب و لوازم ساعت‌سازي و زمان سنجي.
  • طبقه ۱۵ – آلات موسيقي.
  • طبقه ۱۶ – كاغذ، مقوا و كالاهاي ساخته شده از آن‌ها كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ مطالب چاپ شده، مواد صحافي؛ عكس؛ نوشت‌افزار؛ چسب براي مصارف تحريري يا خانگي؛ لوازم نقاشي؛ قلم مو نقاشي؛ ماشين تحرير و لوازم ملزومات دفتري (به استثناي مبلمان) مواد آموزشي و تدريس ( به استثناي دستگاه‌ها)؛ مواد پلاستيكي براي بسته‌بندي (كه در ساير طبقات ذكر نشده‌اند)؛ حروف و كليشه چاپ.
  • طبقه ۱۷ – لاستيك، كائوچو، صمغ، آزبست (پنبه نسوز)، ميكا (سنگ طلق) و كالاهاي ساخته شده از اين مواد كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ پلاستيك داراي شكل و قالب خاص براي استفاده در توليد ساير كالاها؛ مواد بسته‌بندي، درپوش‌گذاري، انسداد و عايق‌بندي؛ لوله‌هاي قابل ارتجاع غيرفلزي.
  • طبقه ۱۸ – چرم و چرم مصنوعي و كالاهاي ساخته شده از آن‌ها كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ پوست حيوانات؛ چمدان، كيسه و كيف‌هاي مسافرتي؛ چتر، چتر آفتابگير و عصا؛ شلاق، يراق و زين و برگ.
  • طبقه ۱۹ – مواد و مصالح ساختماني (غيرفلزي)؛ لوله‌هاي غيرفلزي سخت و غيرقابل انعطاف براي استفاده در ساختمان؛ آسفالت، قير و قطران؛ ساختمان‌هاي متحرك غيرفلزي؛ بناهاي يادبود غيرفلزي.
  • طبقه ۲۰ – مبلمان و اثاثيه، آيينه، قاب عكس؛ كالاهاي ساخته شده از چوب، چوب پنبه، ني، حصير، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، كهربا، صدف مرواريد، كف دريا و بدل كليه اين مواد يا ساخته شده از پلاستيك (كه در ساير طبقات ذكر نشده‌اند).
  • طبقه ۲۱ – ظروف خانگي يا لوازم آشپزخانه (كه از فلزات قيمتي ساخته يا روكش نشده‌اند)؛ شانه و ابر و اسفنج؛ انواع برس قلم مو(به استثناي قلم موهاي نقاشي)؛ مواد ساخت برس؛ لوازم نظافت و تميزكاري؛ سيم ظرفشويي؛ شيشه كار شده يا نيمه كار شده (به استثناي شيشه مورد استفاده درساختمان‌ها) شيشه آلات، اشياء ساخته شده از چيني و سفال كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند.
  • طبقه ۲۲ – طناب، رسيمان، تور، چادر، سايبان، برزنت (تارپولين)، بادبان و شراع، كيسه و گوني كه در طبقات ديگر ذكر نشده است؛ مواد لايي و لايه‌گذاري و پوشال (به استثناي لاستيك و پلاستيك)؛ مواد خام ليفي براي نساجي.
  • طبقه ۲۳ – انواع نخ و رشته براي مصارف پارچه بافي و نساجي.
  • طبقه ۲۴ – محصولات نساجي و پارچه‌اي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ انواع روتختي و روميزي.
  • طبقه ۲۵ – انواع لباس و پوشاك، پاپوش و پوشش سر.
  • طبقه ۲۶ – انواع توري و قلابدوزي، روبان، بند (نوار) حاشيه و قيطان؛ دكمه، قزن قفلي، سنجاق و سوزن ته‌گرد؛ گل‌هاي مصنوعي.
  • طبقه ۲۷ – انواع فرش، قاليچه، حصير و زيرانداز، لينوليوم و ساير كف پوش‌ها، آويزهاي ديواري (غيرپارچه‌اي).
  • طبقه ۲۸ – انواع بازي و اسباب بازي؛ لوازم ورزشي و ژيمناستيك كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ تزئينات درخت كريسمس.
  • طبقه ۲۹ – گوشت، گوشت ماهي، گوشت طيور و شكار؛ عصاره گوشت؛ سزيجات و ميوه‌جات به صورت كنسرو، خشك شده و پخته شده؛ انواع ژله، مربا و كمپوت؛ تخم مرغ، شير و محصولات لبني؛ روغن‌ها و چربي‌هاي خوراكي.
  • طبقه ۳۰– قهوه، چاي، كاكائو، شكر، برنج، نشاسته كاسار يا مانيوك (تاپيوكا)، نشاسته نخل خرما (ساگو)، بدل قهوه؛ آرد و فراورده‌هاي تهيه شده از غلات، نان، نان شيريني، شيريني‌جات، شيريني يخي؛ عسل، ملاس يا شيره قند؛ مايه خمير، گرد مخصوص شيريني‌پزي يا پخت نان؛ نمك، خردل؛ سركه، انواع سس (چاشني) ادويه جات، يخ.
  • طبقه ۳۱ – محصولات كشاورزي، باغداري و جنگلباني و دانه‌هايي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ حيوانات زنده؛ ميوه و سبزيجات تازه؛ بذر؛ گياهان و گل‌هاي طبيعي؛ غذاي حيوانات؛ مالت (جو سبز خشك شده).
  • طبقه ۳۲ – ماءالشعير؛ آب‌هاي معدني وگازدار و ساير نوشيدي‌هاي غيرالكلي؛ آبميوه و شربت‌هاي ميوه‌اي؛ شربت و تركيبات مخصوص ساخت نوشابه.
  • طبقه ۳۳ – ….
  • طبقه ۳۴– تنباكو، لوازم تدخين؛ كبريت.
  • طبقه ۳۵ – تبليغات؛ مديريت تجاري؛ امور اداري تجارت؛ كارهاي دفتري و اداري.
  • طبقه ۳۶ – بيمه؛ امور مالي؛ امور پولي؛ امور مربو به معاملات املاك و مستغلات.
  • طبقه ۳۷ – ساختمان‌سازي؛ تعمير و بازسازي؛ خدمات نصب.
  • طبقه ۳۸ – مخابرات از راه دور.
  • طبقه ۳۹ – حمل و نقل؛ بسته‌بندي و نگهداري كالاها؛ تهيه مقدمات و ترتيب دادن مسافرت‌ها.
  • طبقه ۴۰ – بهسازي و عمل‌آوري مواد.
  • طبقه ۴۱ – آموزش و پروش؛ دوره‌هاي كارآموزي وتعليمي؛ تفريح و سرگرمي؛ فعاليت‌هاي ورزشي و فرهنگي.
  • طبقه ۴۲ – خدمات علمي و فناوري و تحقيق و پژوهش و طراحي در اين زمينه؛ خدمات تجزيه و تحليل و تحقيقات صنعتي؛ طراحي و توسعه نرم‌افزار و سخت افزارهاي رايانه‌اي.
  • طبقه ۴۳ – خدمات عرضه اغذيه و نوشابه؛ تأمين مسكن و محل اقامت موقت.
  • طبقه ۴۴ – خدمات پزشكي؛ خدمات بيطاري؛ مراقبت‌هاي بهداشتي؛ و زيبايي براي انسان‌ها ياحيوانات؛ خدمات كشاورزي، باغداري و جنگلداري.
  • طبقه ۴۵ – خدمات شخصي يا اجتماعي كه توسط ديگران براي رفع نيازهاي افراد ارائه مي‌شوند؛ خدمات امنيتي براي محافظت از افراد، اموال و دارايي‌ها؛ خدمات حقوقي

شما عزیزان می توانید از طریق شماره تلفن ۴۵۴۰۳-۰۲۱ از مشاوره رایگان با مشاوران حرفه‌ای های ثبت بهره‌مند شوید.

آدرس دفتر مرکزی : تهران، خیابان حقاني، خیابان آفريقا به سمت میدان آرژانتين، نبش خیابان ٢٥، پلاک ۶۲، واحد c1

سایر شماره های تماس: ۰۹۱۲۹۶۲۹۴۸۸ – ۰۹۱۲۹۶۳۱۷۴۰ – ۰۹۱۲۹۶۳۱۷۵۰

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *