با توجه به تنوع شرکت های تجاری در ایران باید به این نکته توجه داشت که هریک از این مدل های شرکت های تجاری سبک سیاق خاص خود را برای کار کردن دارند. یکی از این شرکت ها که دارای نکات زیادی برایرعایت کردن است،شرکت سهامی عام است. همواره افرادی که موسسین شرکت یا جزو اعضای یا سهام دار شرکت سهامی عام هستند سوالاتی در رابطه با شرایط سهام و نحوه استقراض آن برایشان پیش می‌آید. در این مقاله شرایط استقراض سهام در شرکت سهامی را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

شرکت سهامی عام چگونه شرکتی است؟

باید گفت شرکت سهامی عام کامل‌ترین نوع شرکت سهامی است و مسلم است برای انجام امور مهم و بزرگ مانند استخراج معادن و تجارت با کشورهای خارج و تاسیس کارخانجات و ایجاد سدها و بانک‌ها تشکیل می‌شود که سرمایه فردی کفاف مخارج و هزینه‌های آن را نمی‌دهد. از آنجا که شرکت سهامی عام برای جلب سرمایه‌های مهم ایجاد می‌شود و لازم است تعداد قابل ملاحظه‌ای شریک گرد هم جمع شوند، طبیعتا تشکیل آن شامل مراحل مختلفی است که در ذیل در چهار مبحث، به‌صورت کامل به این مراحل می‌پردازیم.

پذیره‌نویسی در شرکت سهامی عام

پذیره نویسی سهم عبارت است از عمل حقوقی ای که به موجب آن شخصی تعهد می کند با تامین قسمتی از سرمایه شرکت در حدود مبلغ آورده شده،در شرکت سهامی عام،شریک شود.

سر فصل‌های مهم پذیره‌نویسی عبارت‌اند از :

۱-        تعداد پذیره‌نویسان

۲-        شرایط پذیره‌نویسی

شرایط پذیره‌نویسی، خود شامل ۴ بخش می‌شود :

الف- طرح اعلامیه پذیره‌نویسی

ب- ورقه تعهد سهم

ج- قطعیت پذیره‌نویسی

د- میزان پذیره‌نویسی

 

 

نحوه شرایط استقراض سهام در شرکت سهامی عام

به طور کلی برای استقراض سهام در این نوع شرکت ها از دو روش عادی و از طریق اوراق قرضه می‌توان استفاده نمود، در ادامه هر یک را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

استقراض سهام  به طور عادی

نحوه استقراض به صورت عادی اینگونه است که مبلغی به عنوان وام از بانک ها و اشخاص برای مدت معینی گرفته می شود، این بدان دلیلی است که گرفتن وام یا دادن وام برای شرکت منعی ندارد.به همین منظور باید اشاره کرد که در بین مردم عادی گرفتن استقراض وجه یا مالی معمول و متداول می باشد.

استقراض سهام از طریق اوراق قرضه

در ابتدا باید اشاره کرد که اوراق قرضه صرفاً برای شرکت های سهامی عام معین شده است، و شرکت های سهامی خاص از این امکان محروم هستند.

قانون تجارت در رابطه با موضوع یاد شده در ماده ۵۲ قانون خود اینگونه بیان کرده است که ورقه قرضه ورقه مورد معامله ایست که معرف مبلغ وام است و با بهره معین که تمامی و یا اجزاء آن در موعد یا زمان های معینی باید مسترد گردد برای ورقه قرضه ممکن است علاوه بر بهره، حقوق دیگری نیز شناخته شود.

بیشتر بخوانید!
شرکت نسبی و شرکت تضامنی چه شباهت هایی از نظر فعالیت تجاری با یکدیگر دارند؟

پس بر اساس صحبت های گفته شده باید اشاره کرد که ورقه قرضه به منزله سند طرف شرکت می باشد و کسانی که آن را دارا می باشند حق هیچگونه دخالت در امور شرکت را ندارند، و این افراد صرفاً طلبکار شرکت هستند. در ادامه باید گفت فرآیند انتشار اوراق قرضه باید طبق اصول قانون ایجاد شود و با انتشار آن همراه با طرح اعلامیه به اداره ثبت شرکت ها اعلام گردد تا از آن طریق در روزنامه رسمی درج شود.

 

شرایط انتشار اوراق قرضه  برای شرکت سهامی عام

۱- منتشر کردن اوراق قره توسط شرکت بر اساس آنچه در اساسنامه شرکت مقرر شده است.

۲- کلیه سرمایه ثبت شده شرکت تادیه شده باشد.

۳- باید از تاسیس شرکت سهامی عام دو سال گذشته باشد.

۴- تنظیم دو ترازنامه برای عملکرد سالیانه شرکت،لازم به ذکر است که این ترازنامه باید به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد.

در صورتی که از شرایط انتشار اوراق قرضه در اساسنامه شرکت سهامی عام مشخص نشده باشد.

این مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام هستند که این وظیفه را دارند که بر اساس پیشنهاد هیئت مدیره انتشار اوراق قرضه را تصویب و شرایط آن را مشخص کنند.

پس در نتیجه هم اساسنامه و یا مجمع عمومی این امکان را دارند که هیئت مدیره شرکت مذکور این اجازه را دهند که در مدت زمان مشخصی که از دو سال تجاوز نکند یک ماده چند بار به انتشار اوراق قرضه مبادرت نماید. لازم به ذکر است که کلیه مبالغ اسمی اوراق قرضه باید به قطعات متساوی باشد.

 

موارد که در اوراق قرضه شرکت برای استقراض باید رعایت شود

۱- نام شرکت

۲- موضوع شرکت

۳- شماره تاریخ ثبت شرکت

۴- مرکز اصلی شرکت

۵- مدت شرکت

۶- تعیین مبلغ سرمایه شرکت و تنظیم به اینکه آیا کل آن پرداخت گردیده است.

۷- چگونگی و شرایط بازپرداخت قرضه

۸- تسلیم تضمین هایی که در رابطه با اوراق قرضه در نظر گرفته شده است.

۹- در صورتی که اوراق قرضه شرکت سهامی عام قابلیت تبدیل شدن به سهام را داشته باشدنحوه و شرایط آن باید درج شود.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *