شرایط انتخاب نام برای شرکت های تضامنی و شرکت های نسبی چیست؟

از جمله مواردی که تمام متقاضیان ثبت شرکت برای هر نوع شرکتی باید رعایت کند، انتخاب نام مناسب برای شرکت است. این قاعده برای شرکت ها با مدل های کاری متفاوت، متغیر است. این موضوع در رابطه با شرکت های تضامنی و نسبی نیز صادق است. متقاضیان برای ثبت شرکت و انتخاب نام شرکت برای این نوع شرکت ها باید مواردی را در نظر داشته باشند که در ادامه این مقاله با یکدیگر مورد بررسی خواهیم داد.

تعریف شرکت تضامنی

در این سبک از شرکت‌ها مسئله ای که بسیار مهم و کلیدی است اعتبار شرکاء و شخصیت آن‌ها است. در ماده ۱۱۶ قانون تجارت در کشور این‌طور بیان شده که شرکت تضامنی، شرکتی است که تحت عنوان و نامی مخصوص برای شکل گیری فعالیت تجاری بین دو یا چند شخص با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌گردد.

در صورتی که شرکت در مواقعی به مشکل برخورد کند یا کفایت لازم برای پرداخت دیون را نداشته باشد، هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمامی دیون و تعهدات کلی شرکت هستند. و هرگونه قراردادی دال بر خلاف این موضوع مابین شرکاء ارزش قانونی نخواهد داشت.

شرکت نسبی

بر اساس آنچه در ماده ۱۸۳ قانون تجارت بیان شده است، شرکت نسبی به شرکتی ‌می‌گویند که، برای انجام فعالیت تجاری تحت نامی مشخص مابین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته است لذا در این نوع شرکت مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه شان می باشد.

شرکت نسبی از نظر شرایط کاری به مانند شرکت تضامنی است ، با این تفاوت که در شرکت تضامنی، شرکاء مسئول تمامی طلبکاران شرکت و مسئول پرداخت قروض شرکت هستند، ولی در شرکت نسبی شرکت نسبی برای تادیه ی تمام قروض شرکت کافی نباشد هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای که در شرکت داشته مسئول تادیه ی قروض شرکت است

 

نحوه نام گذاری شرکت های تضامنی و نسبی

بر اساس قوانین مندرج در قانون تجارت نام این نوع شرکت ها باید بر اساس ویژگی اساسی شرکت های یاد شده باشد. این موضوع به این معناست که برای افراد ثالث مفهوم کاری شرکت به وضوح مشخص باشدبرای انتخاب نام این نوع شرکت ها بر خلاف دیگر شرکت ها باید  از دو بخش تشکیل شود.

برای انتخاب نام باید در بخش اول نام اصلی شرکت و در بخش دوم یک یا چند تن از شرکاء قید گردد. البته می‌توان از مضمونی که این مفهوم را برساند نیز استفاده کرددر رابطه با این موضوع در ماده ۱۱۷ قانون تجارت بیان شده است که  در اسم شرکت تضامنی باید عبارت  شرکت تضامنی قید شود و همچنین نام یکی از شرکاء استفاده شود،همچنین اگر شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است استفاده گردد، به مانند، برادران و شرکاء یا از این قبیل موارد.

بیشتر بخوانید!
تغییرات در علامت تجاری و طبقه بندی برند

نکاتی مهم در قانون

  • برای انتخاب نام شرکت نسبی باید عبارت شرکت نسبی به کار رود و حداقل نام یکی از شرکا در نام شرکت قید شودلازم به ذکر است در صورتی که اسم شرکت بر اساس تمام شرکا نباشد بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده عباراتی همچون شرکاء و برادران ضروری است.
  • برای قید نام شریک یا شرکاء الزاماتی به وضوح وجود دارد همچنین استفاده از نام شرکت به روشنی اهمیت جایگاه شخصی شرکا در شرکت های تضامنی و نسبی و پیوند میان موجودیت شرکت و اعتبار شرکا را به نمایش می گذارد.
  • در شرکت تضامنی بعد از نام شرکت که متضمن از نام یک یا چند شریک است باید بلافاصبه از عبارت شرکت تضامنی استفاده شود.
  • اگر یکی از شرکاء فوت کردهخ یا از شرکت خارج شود، و اگر نام وی در شرکت قید شده باشد ،شرکت مجبور است که نام شرکت را تغییر دهد، در غیر این صورت افراد به اعتماد نام پیشین با شرکت طرف دادو ستد قرار می گیرند، امری که متضمن فریب نسبت به این اشخاص و ورود زیان به ایشان خواهد بود.
  • در صورتی که با تغییر نام شرکت با توجه به مواردی که ذکر شد انجام شود، به ظاهر مشکل نام شرکت حل می‌شود، ولی در عمل مشکل دیگری وجود دارد، ایرادی که در این شرابط ممکن است به وجود آید این است که تغییر نام شرکت و تغییر عبارت شرکاء ممکن است به اعتبار شرکت ضربه وارد کند،چون ممکن است اعتبار اصلی شرکت نام شریک قبلی بوده باشدبه همین منظور ممکن است که شرکت بخشی از اعتبار خود را از دست دهد. ب همین منظور پیشنهاد می‌شود برای انتخاب نام شرکت بالاترین حد دقت صورت گیرد که در آینده شرکت دچار مشکلات اینچنینی نشود.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *