شرایط انتقال سهام با نام در شرکت سهامی عام

در تمام شرکت‌های سهامی موضوعی وجود دارد به اسم سهام، سهام در این نوع شرکت‌ها به عنوان میزان مشارکت سهامداران در شرکت است. و تعداد هر سهم میزان سهام یک سهامدار در شرکت را مشخص می‌کند. برای اینکه بیشتر با موضوع سهام و سهم آشنا شویم و بیشتر درک کنیم ابتدا به با مفهوم سهام آشنا شویم.

سهام به چه معناست؟           

بنا به استناد به ماده ۲۴ قانون تجارت در کشور باید این‌طور بیان کرد که، سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی، اعم از سهامی خاص و سهامی عام است که تعیین کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحبین آن در شرکت سهامی است.
ورقه سهم، سندی قابل معامله ای است، این سند نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی مالک آن است.

یکی از از انواع سهام سهام بانام است که در ادامه شرایط نقل و انتقال آن را با یکدیگر مرور خواهیم. ولی ابتدا یک آشنایی کلی با سهام با نام پیدا خواهیم کرد.

سهام با نام چیست؟

در ماده ۴۰ قانون تجارت کشور سهام با نام را این‌طور معرفی کرده است که سهامی است که مالک آن مشخص بوده و معین است. این نوع سهام جزو دارایی‌های شخصی است که سهام را دارد و سهام در دفتر سهام شرکت مذکور به نام وی به ثبت رسیده است.

شرایط اولیه انتقال سهام با نام

در لایحه‌های متفاوت از جمله ماده ۲۵ قانون تجارت کشور از منظر نظارت به سایر دیگر شرکت‌های بازرگانی مقرر شده است که: انتقال سهم با اسم باید در دفتر شرکت به ثبت برسد. صاحب سهم باید شخصاً یا به توسط وکیل انتقال را در دفتر شرکت تصدیق و امضاء نماید.

 

 

شرایط کلی انتقال سهام بانام در شرکت بازرگانی

  • دفترمربوط به ثبت سهام شرکت، یک دفتر کاملا رسمی است. ضمناًموضوعات درج شده در آن نسبت به شرکت‌های دیگر و اشخاص ثالث اعتبار قانونی لازم را دارد.
  • برای رسمیت بخشیدن به اعتبار انتقال سهام با نام در شرکت سهامی ، رعایت تشریفات ثبت و امضای نقل و انتقال در دفتر ثبت سهام شرکت و دفتر ثبت شرکت ها، الزامی است.
  • هرگاه یک انتقال سهام با نام از طریق وکلای صاحبین سهام صورت پذیرد، وکیل شخص باید سند وکالت رسمی یا نمایندگی قانونی ارائه و شماره ثبت اسناد مذکور در دفتر ثبت سهام شرکت، منعکس شود و این اسناد را ارائه دهد.
  • اعتبار مندرجات دفتر ثبت سهام شرکت، از نظر اجرای تعهدات ناشی از نقل و انتقال، قانونی بوده با ثبت آن در دفتر ثبت شرکت ها به منزله سند رسمی است .
  • نشانی ثبت شده در سهام با نام به نشانه آدرس و اقامتگاه قانونی صاحب سهام است. در صورتی که سهامدار اقدام به تغییر آدرس کرده باشد، باید این مسئله را به صورت کتبی اطلاع داده و در صورتی که تغییر اقامتگاه کتباَ اعلام و به ثبت دفتر ثبت سهام شرکت نرسیده باشد، ابلاغ اوراق قضایی و مالی و مالیاتی و اداری به همان آدرس، قانوناَ معتبر است.
  • در صورتی که افراد اقدام به انتقال سهام با نام شرکت، بدون رعایت تشریفات قانونی کنند. این اقدام از نظر قانون فاقد اعتبار بوده و از نظر شرکت و اشخاص ثالث این انتقال باطل است.
  • به طور کلی ثبت دفتر ثبت سهام با نام شرکت‌ها، در واحد امور مالی آن شرکت انجام می‌شود. و این اتفاق تحت نظارت مشخصی انجام می‌پذیرد.
بیشتر بخوانید!
تمام آنچه باید درباره وظایف هیات مدیره شرکت تعاونی بدانیم

ثبت دفتر ثبت سهام با نام شرکت 

شرکت سهامی برای ثبت سهام با نام از دفتر ثبت سهام شرکت، استفاده می نماید که مشخصات دارندگان سهام و اقامتگاه و مراتب تغییر اقامتگاه صاحبان سهام ، همچنین نقل و انتقال سهام بانام در آن ثبت می شود.

 

نکته بسیار مهم در رابطه با انتقال سهام در شکرت سهامی

  • زمانی که تمامی مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده، صدور ورقه سهم بی نام ، گواهینامه موقت بی نام ممنوع است ، به تعهد کننده این گونه سهام ، گواهینامه موقت با نام داده خواهد شد که نقل و انتقال آن، تابع مقررات مربوط به نقل و انتقال سهام بانام است .
  • باید به این نکته اشاره کرد که سهامی که جهت تعویض با اوراق قرضه به افراد ارائه می‌شود و صادر می‌گردد گفت که این گونه سهام ، بانام بوده و نقل و انتقال آن‌ها در دفاتر شرکت ثبت نخواهد شد، مگر وقتی که تعویض ورقه در مواعد اوراق قرضه با سهم احراز شود.

ثبت انتقالات سهام با نام در دفتر ثبت سهام 

پس از این که سهام با نام شرکت در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت گردید، بر اساس ماده ۴۰ لایحه قانون تجارت کشور باید انتقالات بعدی با تشریفات مشخص شده انجام پذیرد، و پس از انجام تمامی تشریفات این انتقال در دفتر مذکور به ثبت برسد.ضمناً اعلام رسمی تغییر اقامتگاه صاحبان سهام نیز باید در همین دفتر انعکاس یابد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲٫۹ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۷

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *