طبق آنچه در قانون گمرکی کشور معین شده است، برای انجام هرگونه فعالیت اقتصادی برون مرزی اعم از صادرات و واردات، کلیه افراد حقیقی و حقوقی که در حوزه تجارت فعالیت دارند ملزم به دریافت کارت بازرگانی برای انجام فعالیت خود هستند. این کارت توسط اتاق بازرگانی در شعب مختلف آن به ثبت می‌رسد و برای متقاضیان در شهر خود به ثبت می‌رسد.

در هرحال باید گفت که کارت بازرگانی اعتباری محدود دارد که بین یک تا پنج سال متغیر است. البته لازم به ذکر است که کلیه افرادی که برای بار اول اقدام به دریافت کارت بازرگانی می‌کنند، کارتشان اعتبار یکساله خواهد داشت. تمدید کارت بازرگانی پس از پایان سه دوره یکساله مذکور،با مدت اعتبار دو یا سه سال امکان پذیر می باشد.

همچنین باید گفت تمدید کارت بازرگانی پس از پایان ۹ سال اعتبار یا مدت زمان اعتبار حداکثر پنج سال امکان پذیر می باشد. . ولی مسئله مهم در این رابطه شرایط و قواعد تمدید کارت بازرگانی است که در ادامه مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی را ارائه خواهیم داد


مدارک مورد نیاز تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

۱-دو صفحه فرم کارت بازرگانی که باید از سامانه کارت هوشمند بازرگانی دریافت شود.

۲-در صورتی که کلیه صفحات کارت بازرگانی تکمیل شود ارائه دو قطعه عکس  شش در چهار الزامی است.
۳-ارائه اصل کارت بازرگانی
۴-یک قطعه عکس شش در چهار یا سه در چهار متقاضی

۵-پرینت اصل مفاصا حساب بیمه نامه تامین اجتماعی از سامانه کارت هوشمند بازرگانی
۶-ارائه اصل و کپی سند مالکیت متقاضی بر اساس آنچه که در اظهارنامه بیان شده است. در صورتی که ملک استیجاری است اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبر و کد رهگیری  به نام متقاضی الزامی است.
۸-گواهی مربوط به مالیات مستقیم که بر بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی اذعان کرده باشد به آدرس مندرج کارت بازرگانی به همراه کلیه برگ های قطعی و تشخیص مالیات از سال ۷۹ به بعد.
۹-اظهارنامه عملکرد مالیاتی ۴ دوره قبل متقاضی به همراه چهار دوره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
۱۰-در صورتی که اسکان متقاضی تغییر کرده باشد، وی باید با ارائه اظهارنامه‌ای مبنی بر تغییر آدرس، مدارک مستند مربوط به تغییر آدرس را ارائه دهد.
۱۱-ارائه اسنادی معتبر مبنی بر فعالیت برای واحد های تولیدی الزامی است. این مدارک باید به وزارتخانه های مذکور تهیه شود. لازم به ذکر است که صنوف تولیدی دارای پروانه کسب مشمول این بند نمی شوند.
۱۲-فیش حق تمبر از دارایی اخذ شود.


مدارک مورد نیاز تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

۱-ارائه اصل کارت بازرگانی منقضی شده
۲-ارائه اصل کارت ملی
۳-دو صفحه فرم کارت بازرگانی که از سامانه کارت بازرگانی دریافت شده و تکمیل شده، و به امضای مدیرعامل شرکت با مهر شرکت ، لازم به توضیح است که در صورت تغییر مدیرعامل، فرم مذکور باید توسط دفتر اسناد رسمی گواهی شود.

بیشتر بخوانید!
راهنمای کامل ثبت شرکت هلدینگ در ایران

۴-اصل مفاصا حساب مالیاتی آخرین سال عملکرد و همچنین گواهی مربوط به بلامانع نبودن تمدید کارت بازرگانی در سال جاری به همراه تمامی برگ‌های قطعی مالیاتی شرکت از سال ۱۳۷۹ به بعد.

۵- اگر تمامی صفحات کارت بازرگانی پر شد، یا مدیرعامل شرکت تغییر کند باید دو قطعه عکس جدید شش در چهار از مدیرعامل ارائه شود.
۶-ارائه گواهی مالیات های مستقیم بر اساس ماده ۱۸۶ قانون مبنی بر بر بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی درسال جاری به همراه کلیه برگ های قطعی و تشخیص مالیات از سال ۷۹ به بعد
۷-ارائه اطهارنامه مالیاتی ۴ دوره گذشته شرکت الزامی است. همچنین در صورت عدم مشمولیت قانون مالیات بر ارزش افزوده ،نامه عدم مشمولیت از حوزه مالیاتی مربوطه اخذ گردد.
۸-در صورت استیجاری بودن دفتر مرکزی شرکت ارائه اجاره نامه محضری و یا اجاره نامه تمدید شده به همراه کد رهگیری الزامیست.
۹-در صورت تغییرات در شرکت یک برگ کپی روزنامه رسمی در مورد تغییرات شرکت الزامی است.


شرایط مربوط به تغییر مدیرعامل

  • ارائه اصل کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل جدید شرکت به همراه کپی برابر اصل مدارک
  • ارائه اصل گواهی عدم سوءپیشینه مدیر عامل جدید که از سامانه دریافت شده باشد و مدت اعتبار آن حداکثر ۶ ماه باشد.
  • ارائه اصل کارت پایان خدما یا معافیت دائم برای آقایان به همراه کپی آن. لازم به ذکر است که افراد متولد ۱۳۴۱ این بند را شامل نمی‌شوند، این دسته از افراد می‌توانند صرفاْ کپی مدرک لیسانس خود را ارائه دهند.
  • ارائه اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر حداقل دیپلم
  • داشتن حداقل سن ۲۳ سال تمام

 

اتباع غیر ایرانی متقاضی کارت بازرگانی


 اشخاص غیر ایرانی متقاضی کارت بازرگانی علاوه بر ارائه مدارک مربوط به اشخاص حقوقی به غیر از شرایط ملکیت ، ملزم به تایید صلاحت مدیران از طرف سفارتخانه کشور خود هستند و همچنین باید اقدام به ارائه کپی پروانه کار و اقامت به همراه اصل مدرک خود کنند

  • فیش حق تمبر از دارایی اخذ شود.
  • یک قطعه عکس جدید مدیرعامل که در سایز شش در چهار یا سه درچهار باشد، لازم به ذکر است عکس باید تمام رخ ، ساده و با زمینه سفید باشد.

 

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *