از پر کاربردترین و پر ثبت ترین شرکت های تجاری در ایران شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص است. این نوع شرکت ها بر اساس توانایی و قابلیت هایی که دارند بسیار پر طرفدار هستند. به همین ترتیب متقاضیان ثبت این نوع شرکت ها همواره خواهان آشنایی با قوانین و مقررات این نوع شرکت ها هستند که در ادامه بیشتر با آن خواهیم شد.

شرکت با مسئولیت محدود

این نوع شرکت ها جزو پر ثبت ترین نوع شرکت ها است. این نوع شرکت ها معمولا جزو شرکت های خانوادگی محسوب می‌شوند، باید توجه داشت که این شرکت ها معمولا بین دو یا چند شخص برای انجام امور تجاری خاصی تشکیل می‌شود. این نوع شرکت ها همانگونه که از نامشان مشخص است، شرکت‌هایی برای انجام امور تجاری محدودی هستند،لازم به ذکر است که در نام این شرکت ها همواره باید عبارت مسئولیت محدود قید شود.

شرکت سهامی

شرکت دیگر که از کاربرد و ثبت بسیاری مورد استفاده می‌شود، شرکت سهامی است. این نوع شرکت‌ها خود به دو دسته سهامی خاص و سهامی عام تقسیم می‌شوند. هرکدام از این شرکت ها تعریف خاصی دارند که از حوصله بحث در این مقاله خارج است.

 

مقررات مالیاتی شرکت با مسئولیت محدود

بر اساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات مستقیم کشور و بر اساس آنچه طبق مصوبه مجلس درآمده، باید برای تعیین مالیات شرکت اینگونه گفت که جمع درآمد شرکت و همچنین درآمدی که شرکت از فعالیت های انتفاعی خود دارد ، همچنین سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود بعد از مشخص کردن مقدار زیان و ضرر حاصله و همچنین کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد مشمول مالیات به نرخ (۲۵%) خواهند بود.

 

لازم به ذکر است که بر اساس آنچه در قانون اصلاحی در ماده ۲۷۳ قانون مستقیم مالیات  آمده است که تمامی افرادی حقوقی که سال مالیاتی آن ها از سال ۱۳۸۰ به بعد می‌باشد از لحاظ ترتیب رسیدگی و نرخ مالیاتی قابل اجرا می باشد . در ادامه باید ذکر مرد که طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات مستقیم ، تمامی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات قانون ذکر شده دارای نرخ جداگانه ای است به ترتیب زیر است.

مواد موجود در ماده ۱۳۱ قانون مالیات

  • تا مقدار سی میلیون ریال( ۳۰/۰۰۰/۰۰۰)  درآمد در شرکت، مالیات تعلق گرفته سالیانه به مقدار ۱۵ درصد است.
  • تا مقدار یکصد میلیون ریال (۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰) درآمد در شرکت، مالیات تعلق گرفته به مقدار سالیانه مازاد بر سی میلیون ریال تا مقدار ۲۰ درصد است.
  • تا مقدار دویست و پنجاه میلیون ریال(۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰) درآمد شرکت، مالیات تعلق گرفته سالیانه مازاد بر مقدار ۱۰۰ میلیون ریال به نرخ ۲۵ درصد است.
  • تا مقدار یک میلیارد ریال (۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰) درآمد شرکت، مالیات تعلق گرفته سالیانه مازاد بر مقدار ۲۵۰ میلیون ریال به نرخ ۳۰ درصد است.
  • مقدار بیش از یک میلیارد ریال (۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰) درآمد شرکت، مالیات تعلق گرفته سالیانه مازاد بر مقدار یک میلیارد ریال به نرخ ۳۵ درصد است.
بیشتر بخوانید!
ثبت علامت تجاری

قوانین و مقررات در شرکت سهامی

یکی امتیازات مهمی که شرکت های سهامی عام در مقایسه با شرکت با مسئولیت محدود دارند موضوعی است که ماده ۱۴۳ قانون مالیات مستقیم بر درآمد بیان شده است.

در شرکت سهامی عام، سهام شرکت از طرف هیات پذیرش بورس طبق آنچه در قانون مقرر است برای معامله در بازار بورس پذیرفته می‌شود.طبق همین ماده کلیه شرکت ها از سالی که پذیرش صورت بگیرد و تا زمانی که شرکت از فهرست در بورس حذف نشده است مقدار ۱۰ درصد از مالیات شرکت بخشوده خواهد شد.. بدین ترتیب مقدار ۵/۲۲ درصد باقی مانده مالیات از این شرکت ها دریافت می‌گردد.

بر اساس تبصره موجود در این قانون هرگونه نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام و سهم الشرکه شرکاء در سایر شرکت ها مالیات مقطوعی به میزان ۴% ارزش سهامی آن ها به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می گردد.

در ادامه باید گفت که  سهام مشمول مالیات مقطوع به نرخ نیم درصد خواهد بود ، همچنین به این نوع سهام مالیات بر درآمددیگری تعلق نمی گیرد. لازم به ذکر است که بعد از افزایش سرمایه شرکت سهامی باید ظرف مدت زمان سی روز آن را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کرد.

 

قوانین مالیات شرکت سهامی خاص

کلیه شرکت های سهامی خاص بر اساس قوانین مالیاتی کشور باید ۱۰ درصد از کل درآمد شرکت را به عنوان مالیات در نظر بگیرندو شرکت موظف به محاسبه و وصول آن است. بر دیگر موارد مالیاتی مستقیم بیاد با ارائه اظهارنامه مالیاتی مناسب و حساب و کتاب های دقیق می توانید مالیات متفاوتی پرداخت.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۲

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *