مجمع عمومی شرکت‌ها و وظایف آنها

در هر شرکتی در ایران بر اساس نوع فعالیت مجامع عمومی متفاوتی وجود دارد در مجامع عمومی تصمیمات و مقررات متفاوتی اتخاذ می‌شود. و به طور کلی به مقررات مربوط به حضور افرادی مشخص برای تشکیل مجمع عموم و آرا جهت اتخاذ تصمیمات در اساسنامه مجمع عمومی می‌گویند.
در ادامه بیشتر با انواع و چگونگی فعالیت آن آشنا خواهیم شد، پس در ادامه با ما همراه باشید.

انواع مجامع عمومی شرکت‌ها

 

بر اساس ماده ۷۳ قانون تجارت کشور مجمع عمومی بر سه مدل طراحی شده است، باید گفت مجامع عمومی مهمترین و بالاترین رکن یک شرکت حساب می‌شوند و به ترتیب زیر تقسیم بندی می‌شوند.

  • مجمع عمومی موسس
  • مجمع عمومی عادی
  • مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی موسس

مجامع عمومی موسس اولین مجمعی است که در یک شرکت تاسیس می‌شود. این مجمع بر اساس قانون و مقررات تشکیل شده و پس از احراز پذیره نویسی کلیه سهام و تعیین مبالغ نقدی و غیرنقدی شرکت و همچنین مشورت درباره اساسنامه شرکت و تصویب آن تشکیل می‌شود. ضمناٌ اولین مدیران و بازرسان شرک را انتخاب میکند.
مجمع عمومی موسس وظیفه دارد روزنامه کثیرالانتشار شرکت مذکور را منتشر کند و تمامی نکات در رابطه با دعوت اعضاء و اطلاعیه‌های سهام را تا تشکیل مجامع عمومی سالانه شرکت به صورت اختصاصی منتشر کند. بر اساس ماده ۱۷ قانون تجارت کشور مدیران و بازرسان شرکت کتباً باید نسبت به قبول سمت خود اقدام کرده و این قبول کردن سمت به منزله قبول کردن تمامی مسئولیت‌ها و تکالیف این افراد است. و پس از این نکته شرکت تاسیس شده است.

شایان ذکر است که مجمع عمومی موسس برای شرکت‌های سهامی عام الزامی و برای شرکت‌های سهامی خاص غیرالزامی است.

وظایف مجامع عمومی موسس

بر اساس ماده ۷۴ قانون تجارت کشور هر مجمع موسس وظایف و اختیاراتی دارد که به شرخ زیر می‌باشد.

  • رسیدگی به گزارشات موسسین شرکت و تصویب آن‌ها در صورت لزوم
  • احراز پذیره نویسی تمامی سهام شرکت و همچنین تادیه مبالغ لازم شرکت
  • تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورتی که نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاح آن
  • مشخص کردن روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه دعوت و اطلاعیه‌های بعدی شرکت برای کلیه سهامداران تا تشکیل اولین مجمع عمومی قرار است شکل بگیرد در آن منتشر می‌شود. همه گزارشات باید تا حداقل پنج روز قبل از تشکیل مجامع عمومی در محلی که آگهی به آن اشاره کرده مشخص شود و برای مراجعه پذیره نویسان سهام آماده باشد.

 

مجمع عمومی عادی

مجامع عمومی عادی از لحاظ شکل کار به نسبت دیگر مجامع عمومی دیگر کاربرد بیشتری دارد،
به همین دلیل اهمیت اینگونه مجامع نیز بیشتر است. به طور معمول نوع کار این نوع مجمع اینگونه است که هر سال یک بار بر اساس اساسنامه‌ای شرکت مجمع تشکیل و در رابطه با وظایف مقرر شده برای مجمع در اساسنامه بحث و تصمیماتی می‌گیرند.

در صورتی که هیئت مدیره در زمان مشخص شده اقدام به تشکیل مجامع عمومی نکرده باشد، این وظیفه بر عهده بازرس یا بازرسان شرکت است که خودشان اقدام به تشکیل مجمع عمومی کنند. در صورتی که مجمع عمومی تشکیل نشود این اخود سهامداران شرکت که سهامی بیش از ۱۵ درصد در اختیار دارند این توانایی را دارند که مجمع عمومی عادی را تشکیل دهند و اقدام به دعوت افراد کنند.در ادامه با تعدادی از وظایف اعضای مجمع عمومی عادی آشنا خواهیم شد پس در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید!
تمام نکاتی که باید در رابطه با اختیارات عام و خاص هیئت مدیره شرکت سهامی بدانیم

 

وظایف مجامع عمومی عادی

  • رسیدگی به تصمیمات کلی شرکت و اتخاذ تصمیم در رابطه با امور جاری شرکت به غیر از مواردی که در حوزه فعالیت و صلاحیت کاری مجامع عمومی نیست و در حیطه کاری مجمع عمومی موسس و یا فوق العاده است.
  • رسیدگی کردن به ترازنامه و حساب و سود و زیان شرکت در سال مالی قبلی و بررسی صورت دارایی شرکت و همچنین مطالبات، دیون شرکت و صورتحساب دوره عملکرد و سالانه شرکت بر اساس گزارشات مدیران شرکت و بازرس یا بازرسین شرکت
  • انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان
  • تصویب ترازنامه و دستور تقسیم سود بین صاحبان سهام
  • مشخص کردن روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌ها و اطلاعیه های شرکت تا مجمع عمومی عادی سال بعد در آن انتشار خواهد یافت .

 

مجمع عمومی فوق العاده

مجامع عمومی فوق العاده تشکیل شده از اجتماع صاحبان سهام شرکت است و در زمان‌های اضطراری تشکیل می‌شود. به طور کلی وقتی موضوعی جنبه‌ای فوق العاده از نظر زمانی داشته باشد باید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود.

به همین ترتیب باید گفت که مجمع عمومی فوق العاده از نظر زمانبندی تشکیل از قاعده خاصی پیروی نمی‌کند و تحوه کار آن شباهتی با مجمع عمومی عادی ندارد.

 

وظایف مجمع عمومی فول العاده

در مجامع عمومی فوق العاده موضوعات اساسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که در صلاحبت کاری مجمع عمومی عادی نیست. این وظایف از قبیل موارد زیر است.

  • تغییر در اساسنامه شرکت
  • تغییر در سرمایه شرکت
  • انحلال قبل از موعد شرکت

 

مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده

بر اساس ماده ۹۲ قانون تجارت کشور هیئت مدیره و همچنین بازرس یا بازرسان شرکت این توانایی را دارند که در مواقع لازم اقدام به ایجاد مجامع عمومی عادی را به طور فوق العاده دعوت کنند در این صورت دستور جلسه مجمع باید در آگهی دعوت قید شود.

 

موارد ثبت اجباری تصمیمات مجامع عمومی

با استناد به ماده ۱۰۶ قانون تجارت کشور در مواردی‌که تصمیمات مجمع یکی از موارد زیر را شامل شود یک نسخه از صورتجلسه شرکت باید جهت ثبت به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه و تسلیم گردد.

۱- انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان

۲- تصویب ترازنامه

۳-کاهش یا افزایش سرمایه

۴-تغییرات اساسنامه

۵- انحلال شرکت و نحوه تصفیه آن

 

در رابطه با مجامع عمومی شرکت‌ها مسائل و موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که از حوصله بحث در اینجا خارج است به همین منظور به مهمترین مسائل مربوط در رابطه با مجامع عمومی اشاره ای داشتیم. در انتها باید تشکر کنیم از شما بابت مطالعه این مقاله تا انتها، دفتر ثبت شرکت های‌ثبت همواره همراه شما است برای حل مشکلات ثبت شرکت و خدمات پس از آن

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۲

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *