مشاغلی که شرکت تضامنی برای ثبت مناسب است

از جمله قدیمی ترین نوع شرکت و البته کامل ترین آن ها شرکت تضامنی است. این نوع شرکت ها برای فعالیت های خاصی تشکیل می‌شوند. در برخی موارد متقاضیان ممکن است که اطلاع دقیقی از دلیل تشکیل این نوع شرکت نداشته باشند و یا ممکن است ندانند که فعالیتی که قصد ایجاد آن را دارند در حوزه چه نوع شرکتی صورت می‌گیرد. به همین منظور ما مطلبی را آماده کردیم که در آن مشاغلی که مناسب است در حوزه شرکت تضامنی تشکیل شود را بررسی کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

شرکت تضامنی

همان‌طور که بیان کردیم این نوع شرکت از قدیمی ترین انواع شرکت در دنیا است، از آن جهت به این موضوع اذعان داریم که در زمان‌های قدیم تاجران تجارت خود را با قوانین شبیه به قوانین شرکت تضامنی تشکیل دادند.به همین منظور باید گفت که در حال حاضر نیز این نوع شرکت ها در کشور های بسیاری متداول بوده و از مستحکم تریم قالب شرکتی در دنیا است. این نوع شرکت یکی از هفت مدل شرکت تجاری قابل ثبت در ایران نیز محسوب می‌شود.

بر اساس ماده ۱۱۶ قانون تجارت کشور این نوع شرکت تحت عنوان نامی بین دو یا چند شریک برای اعمال فراید تجاری تشکیل می‌شود. در صورتی که شرکت در مواقعی به مشکل برخورد کند یا کفایت لازم برای پرداخت دیون را نداشته باشد، هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمامی دیون و تعهدات کلی شرکت هستند همچنین باید گفت که در این نوع شرکت هرزمان که شرکت دچار مشکل شود و یا ورشکت شود و تمامی دارایی شرکت پرداخت برای پرداخت دیون طلب کاران کافی نباشد، هرکدام از طلبکاران که قصد دارند طلب خود را مطالبه کنند می‌توانند به شرکاء رجوع کرده و طلب خود را دریافت کنند، حتی می‌توانند که از طریق مصادره اموال شخصی شرکا، طلب خود را مطالبه کنند.

بر اساس ماده ۱۲۳ قانون تجارت کشور، در شرکت های تضامنی باید توجه داشت که مسئولیت شرکاء و سهم الشرکه آنان بر اساس مبنای خاصی است و این دسته افراد امکان انتقال سهم الشرکه خود را بدون رضایت دیگر شرکا ء ندارند، پس بنابر این اگر شریکی قصد انتقال سهم الشرکه خود را داشته باشد باید کلیه شرکاء نسبت به این مورد رضایت خود را اعلام کنند.

نام گذاری شرکت تضامنی

برای نام‌گذاری شرکت تضامنی باید به ماده ۱۱۷ قانون تجارت کشور رجوع کرد. بر اساس آنچه در این ماده آمده است برای تعیین نام شرکت تضامنی باید حتما عبارت شرکت تضامنی قید شود و همچنین نام یکی از شرکاء در نام شرکت باید قید شود و در انتهای  نام شرکت حتما بای از اسامی یا واژگانی همچون برادران یا شرکاء مورد استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید!
هر آنچه در رابطه با ثبت شرکت بین المللی باید بدانیم

شرکت تضامنی برای انجام چه اموری تشکیل می‌شود؟

به همین منظور می‌توان اذعان کرد که شرکت تضامنی در حقیقت یک نوع شرکت تجاری است، این شباهت هم از نظر موضوع است و از نظر شکل کاری شرکت، به همین دلیل باید گفت که این نوع شرکت را برای انجام امور غیر تجاری نمی‌توان تشکیل داد. همچنین بر اساس ماده اول قانون تجارت کشور باید دقت داشت که تاجر به شخصی گویند که معاملات تجاری انجام می‌دهد و این شخص امکان دارد هم شخصیت حقوقی باشد و شخصیت حقیقی باشد.

موضوعات فعالیت‌هایی که شرکت تضامنی قابلیت ثبت در آن را دارد

همان‌طور که بیان شد شرکت تضامنی از جمله شرکت های تجاری است و نمی‌توان از این نوع شرکت در امور غیر تجاری بهره برد به همین منظور باید فعالیت های تجاری که در قالب شرکت تجاری می‌توان تشکیل داد را این گونه بیان کرد.

 

  • تشکیل و تاسیس امور حمل و نقل همچون خشکی یا دریایی ، هوایی ، زمینی
    ۲- هرگونه عملیات های دلالی یا حق العمل کاری
    ۳-تسهیل برای معاملات ملکی یا تهیه و یا همچنین پیدا کردن خدمه
    ۴- تصدی به هر قسم نمایشگاه های عمومی .
    ۵- عملیات صرافی و بانکی
    ۶- معاملات برواتی اعم از اینکه بین تاجر یا غیر تاجر باشد
    ۷- بیمه دریایی یا غیر دریایی
    ۸- از جمله صنایعی همچون کشتی سازی و خرید فروش کشتی و کشتی رانی داخلی یا خارجی و کلیه معاملات مروبط به این حوزه کاری
    ۹- افرادی که قصد تاسیس یا تشکیل به هر قسم کارخانه مشروط بر اینکه برای رفع منافع شخصی نباشد.
    ۱۰-امور تجاری خاص مربوط به  شرکت های تضامنی .

 

سخن پایانی

طبق آنچه بیان شد. شرکت تضامنی یک نوع شرکت تجاری است و میزان مسئولیت شرکاء در این نوع شرکت، در شرکت های تضامنی برای انتخاب موضوع فعالیت تنها سرمایه مد نظر نمی باشد بلکه تخصص، تجربه و قدرت اداره شرکت برای هر یک از شرکاء حائز اهمیت است.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *