مزایا و معایب شرکت با مسئولیت محدود در چیست؟

یکی از مواردی ما همواره بر آن تاکید داریم، این است که شرکت با مسئولیت محدود پر ثبت ترین و پرکاربردترین نوع شرکت تجاری در ایران است. ولی مسئله مهمی که وجود دارد این موضوع است که این نوع شرکت‌ها چه مزایایی دارد. از دیگر سوالاتی که ممکن است برای افراد به وجود آید این است که آیا شرکت با مسئولیت محدود معایبی هم دارد؟ به همین منظور ما در این مقاله مطالبی را آمده کرده‌ایم که جوابی درست به این نوع سوالات داشته باشیم.پس در ادامه با ما همراه باشید.

شرکت با مسئولیت محدود

همانگونه که قبل‌تر بیان شد این نوع شرکت پر ثبت ترین نوع شرکت در ایران است. این شرکت‌ها جزو شرکت های کوچک برای کسب کار محسوب می‌شوند. حداقل شرکاء در این نوع شرکت دو نفر بوده و معمولا این نوع شرکت برای تعامل برای امور تجاری صورت می‌گیرد، از جمله نکات مهم در این نوع شرکت این است که شرکاء صرفاْ تا میزان سرمایه‌ای که در شرکت گذاشته اند مسئول تعهدات و قروض هستند.

برای این نوع شرکت‌ها محدودیتی برای شرکاء در نظر گرفته نشده، همچنین از جمله موارد اختیاری در این شرکت‌ها انتخاب بازرس است، هرچند باید دقت داشت که اگر شرکاء بیش از ۱۲ نفر شوند، هیات نظار مشتکل از ۳ نفر در شرکت باید ایجاد شود.

درشرکت با مسئولیت محدود شرکاء مدیران و اعضای هیات مدیره هرکدام اختیارات و وظایفی دارند از جمله این موارد می‌توان به مسئولیت مدیران در شرکت اشاره کرد که به دو شکل کیفری و مدنی است، یا از دیگر موارد باید به وظیفه شرکاء برای دعوت از مجامع عمومی در شرکت اشاره داشت. وظایف و اختیارات شرکاء و مدیران در این نوع شرکت‌ها بسیار بوده که از حوصله این بحث خارج است.

مزایا و محاسن ثبت شرکت با مسئولیت محدود

همانگونه که گفتیم ثبت شرکت با مسئولیت محدود از جمله شرکت‌هایی است که مزیت ها و معایبی دارد، در ادامه این مبحث قصد داریم تعدادی از مزایای این نوع شرکت‌ها را بررسی کنیم.و پس از آن با معایب شرکت با مسئولیت محدود می‌پردازیم

  • از مهمترین مزایای این نوع شرکت این است که این شرکت حتی با دو شریک هم قابل تشکیل است.
  • دومین مزیت مهم شرکت با مئولیت محدود این است که میزان حداقل سرمایه در این نوع شرکت‌ها پیش بینی است. این موضوع برخلاف شرکت‌هایی همچون سهامی خاص و عام است.
  • بر اساس ماده ۱۰۴ قانون تجارت کشور مدیران شرکت می‌تواننداز داخل یا خارج شرکت انتخاب شوند، و این مدت زمان مدیریت می‌تواند نامحدود باشد. ولی همچین موضوعی برای دیگر شرکت‌هایی همچون سهامی عام و خاص پیش بینی نشده است. به طور مثال تعیین مدیریت در شرکت سهامی خاص حداکثر دو سال است.
بیشتر بخوانید!
نکاتی مهم در رابطه با روش‌های انحلال شرکت با مسئولیت محدود

 

معایب شرکت با مسئولیت محدود

همانطور که این نوع شرکت مزایایی دارد، معایبی هم دارد که تمامی افرادی که قصد ثبت شرکت دارند بهتر است نگاهی به معایب شرکت با مسئولیت محدود داشته باشند، البته این معایب ممکن است برای همه افراد نباشد و برای برخی افراد تاثیری نداشته باشد،ولی داشتن اطلاعاتی از این قبیل خالی از لطف نیست.

  • باید توجه داشت که مسئولیت هرکدام از شزکا در حد سهم الشرکه است، پس این امکان وجود دارد که افراد برای فرار از تعهد و مسئولیت این نوع شرکت را تشکیل دهند.
  • هیچکدام از پذیره نویسی ها و پرداخت های سهم الشرکه رسمی نیست و تماماْ به صورت صوری انجام می‌گیرد،لازم به ذکر است که ورقه ای برای سهم الشرکه به صورت اوراق تجارتی قابل نقل و انتقال صادر نمی‌شود.
  • در این نوع شرکت نقل و انتقال سهام کاملا آزاد نیست بلکه بر اساس رضایت شرکاء و که به حدنصاب سه چهارم برسد انجام می‌گیردو برای انتقال باید افراد رضایت این حداقلی را داشته باشند این موضوع بر اساس ماده ۱۰۳ قانون تجارت عنوان شده و همچنین در این ماده ذکر شده است که نقل و انتقال باید به موجب سند رسمی صورت می‌گیرد.

 

از دیگر مواردی که باید در رابطه با شرکت با مسئولیت محدود ذکر کرد آزاد نبود به شکل کامل برای انتقال سهم الشرکه و محدودیت مسئولیت شرکاء باید به سه مورد مهم نیز اشاره کرد.

  • شرکت پس از ورشکستگی و یا فوت شرکاء منحل نمی‌شود، این بدان دلیل است که شرکت از نوع سرمایه‌ای است.
  • با توجه به ماده ۹۵ قانون تجارت در انتخاب نام شرکت باید حتما عبارت مسئولیت محدود قید شود، تا افرادی که اقدام به تجارت با شرکت می‌کنند از این موضوع مطلع شوند.
  • بر اساس ماده۱۱۲ قانون تجارت هیچ کدام از شرکاء را نمی‌توان مجبور به زیاد کرد سهم الشرکه کرد.این مسئله کاملاَ منطقی و در تایید اصل پذیرش اراده سرمایه گذار در افزایش سرمایه می باشد.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲٫۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۶

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *