موارد انحلال در شرکت های تعاونی

در شرکت های تعاونی نیز به موجب قوانین و مقررات خاص مربوط به بخش تعاونی از جمله مواد ۵۴ الی ۵۶ انحلال شرکت تعاونی به شرح ذیل می باشد.

شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در موارد زیر منحل می شوند:

  • تصمیم مجمع عمومی فوق العاده
  • کاهش تعداد اعضاء از حدنصاب مقرر در صورتی که حداکثر ظرف مدت ۳ ماه تعداد اعضاء به نصاب مقرر نرسیده باشد.
  • انقضای مدت تعیین شده در اساسنامه مربوط در صورتی که در اساسنامه مدت تعیین شده باشد و مجمع عمومی مدت را تمدید نکرده باشد.
  • توقف فعالیت بیش از یک سال بدون عذر موجه.
  • عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از ۳ بار اخطار کتبی در سال به وسیله وزارت تعاون بر طبق آیین نامه مربوط.
  • ورشکستگی طبق قوانین مربوط.

پس از اعلام انحلال و ثبت آن در اداره ثبت محل، تصفیه طبق قانون تجارت صورت می گیرد. در بندهای دوم و چهارم و پنجم وزارت تعاون بلافاصله طبق آیین نامه مربوط انحلال تعاونی را به اداره ثبت محل اعلام می نماید. اعلام نظر وزارت تعاون در مورد بندهای ۴ و ۵ در دادگاه صالح قابل شکایت و رسیدگی باشد. کلیه امتیازات و اموالی که از منابع عمومی دولتی و بانک ها در اختیار تعاونی قرار گرفته با انحلال آن باید مسترد شود. مسئولیت اعضاء هر تعاونی در این مورد تضامنی است.

در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده یا وزارت تعاون رأی به انحلال تعاون بدهد، ظرف یک ماه سه نفر جهت تصفیه امور تعاون انتخاب و به اداره ثبت محل معرفی خواهند شد تا بر طبق قانون و آیین نامه مربوط نسبت به تصفیه امور تعاونی اقدام نمایند. در صورتی که هر تعاونی منحل گردد قبل از انحلال باید به تعهداتی که در برابر اخذ سرمایه و اموال و امتیازات از مانبع عمومی و دولتی و بانک ها و شهرداری سپرده است، عمل نماید.

بیشتر بخوانید!
تمدید برند

با توجه به مباحث مذکور، انحلال شرکت های تعاونی علاوه بر مجمع عمومی فوق العاده در اجرای مواد ۵۴ و ۵۵ قانون بخش تعاون، توسط ادارات تعاون و با رعایت مقررات امکانپذیر می باشد. انتخاب هیأت تصفیه ممکن است بعد از انحلال (در رعایت ماده ۵۵ قانون تعاون) صورت پذیرد و نیازی به اعلام همزمان انحلال شرکت تعاونی با انتخاب مدیران تصفیه نمی باشد. انحلال شرکت های تعاونی اعتبار فاقد مجوز از بانک مرکزی نیاز به اخذ مجوز از مرجع مذکور نداشته و مجوز وزارت تعاون جهت انحلال کفایت می نماید. اما شرکت های تعاونی اعتباری که دارای مجوز از بانک مرکزی می باشند انحلال آنها نیاز نیاز به اخذ مجوز از بانک مرکزی و تعاون دارد.

در انحلال شرکت مدیران تصفیه باید کلیه اموال و دفاتر و اوراق و اسناد مربوط به شرکت را تحویل گرفته بلافاصله امر تصفیه شرکت را عهده دار شوند. اما این امر در شرکت های تعاونی به صورت همزمان الزامی نیست زیرا بر طبق ماده ۵۵ قانون بخش تعاونی اقتصاد، در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده یا وزارت تعاون رأی به انحلال تعاونی بدهد، ظرف یک ماه سه نفر جهت تصفیه امور تعاون انتخاب و به اداره ثبت محل معرفی خواهند شد تا بر طبق قانون و آیین نامه مربوط نسبت به تصفیه امور تعاونی اقدام نمایند.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳٫۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۶

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *