یکی از هفت نوع شرکت تجاری در ایران، شرکت سهامی است. شرکت سهامی خود به دو مدل متفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام تقسیم می‌شود که هرکدام تعریف و قوانین خاص خود برای فعالیت را دارند. در برخی موارد ممکن از شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام تبدیل شود و یا شرکت از ابتدا به عنوان شرکت سهامی خاص تاسیس شود.

در این بین سوالی که برای موسسین ممکن است به وجو آید این است که مقدار سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت سهام عام چقدر است. در ادامه مطلب بعد از توضیحاتی مختصر در رابطه با شرکت سهامی عام مطالبی را در رابطه با سرمایه شرکت سهامی عام ارائه خواهیم کرد.

 

شرکت سهامی عام

یکی از مهمترین تعاریفی که برای شرکت سهامی عام می‌توان داشت. رجوع به ماده ۴ قانون تجارت است که این گونه بیان کرده است که این نوع شرکت ها قسمتی از سرمایه خود را از طریق فروش سهام به غیرموسسان که همان عموم مردم هستند تامین می‌کنند.

به طور کلی سهام این نوع شرکت ها باید در بورس داد و ستند شود و در واقع بزرگترین تفاون شرکت سهامی عام با شرکت سهامی عام همین موضوع است که قسمتی از سرمایه این نوع شرکت از طریق  سهامداران تامین می شود، قسمتی از سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تامین می شود.

 برای تشکیل یک شرکت سهامی باید مقدار سرمایه لازم که در اساسنامه تعیین شده جمع شود. پس از انجام این مقدار سرمایه، شرکت باید تعهد لازم را اجرایی کرده و مقدار ۳۵ درصد از سرمایه شرکت را نقداْ پرداخت کند و پس از آن تعداد سهام هرکدام از تعهدکنندگان تعیین و اعلام می شود.

میزان سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت


طبق آنچه در قانون تجارت کشور بیان شده است حداقل میزان سرمایه شرکت سهامی ۵ میلیون ریال است.
مبلغی که بیان شد حداقل مبلغی است که یک شرکت سهامی باید داشته باشدهمچنین در هر شرایطی که شرکت پس از تاسیس و به هرعلتی این حداقل از مبلغ مذکور کمتر شودباید طبق مقررات عمل شده و ظرف مدت زمانی مشخص نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر اقدام به عمل آید. یا شرکت می‌تواند به نوع دیگری از شرکت های تجاری اعم از شرکت سهامی خاص تبدیل شود.

پس باید گفت طبق ماده ۱۹ قانون تجارت اگر شرکت مبلغ سرمایه و دارایی شرکت کمتر از مقدار مقرر شده باشد می‌تواندبا تبدیل شرکت به نوع دیگری از انواع شرکت های مندرج قانون اشخاص حقوقی و شرکت های تجاری اقدام شود.

بیشتر بخوانید!
شرکت تضامنی چیست؟

 

سرمایه از طریق فروش سهام

همانگونه پیش تر بیان شد قسمت عمده سرمایه شرکت های سهامی از طریق تامین سرمایه از طرف مردم در بورس تامین می‌شود. به همین منظور در ماده ۲۵۲ قانون تجارت معین شده که در این نوع شرکت مبلغی را که برای تشکیل شرکت سهامی عام تعیین و که بقیه آن در مراحل بعدی طبق اساسنامه وصول خواهد شد.

طبق قانونی که مشخص شده است که برای شرکت های سهامی حتما باید بیست درصد سرمایه شرکت را  موسسین تامین و تعهد کنند و هچنین باید مقدار ۳۵ درصد از مبلغ تعهد شده در شرکت در حسابی به عنوان شرکت در شرف تاسیس نزد یکی از بانک ها سپرده و سپس اظهارنامه آن به همراه طرح اساسنامه شرکت و همچنین طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضاءتمامی  موسسین رسیده باشد به اداه ثبت شرکت ها تحویل داده شود.

سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت برای موسسین 

پس طبق آنچه بیان شد برای تامین سرمایه شرکت موسسن موظف هستند که حداقل ۲۰ درصد سرمایه شرکت را تامین کنند و  ۳۵% مبلغ تعهد شده معادل ۳۵۰ هزار ریال در حساب بانکی که توسط موسسین می‌شود  تودیع می گردید. ولی در قانون جدید در ماده ۲۵۲ آن سهامداران حداقل ۲۰% سرمایه را تعهد و ۵% مبلغ تعهد شده را به حساب در شرف تاسیس شرکت واریز می کنند. همچنین در نهایت شرکت با مبلغ ۵ میلیون ریال امکان تشکیل دارد.


تخصیص سهام 

طبق آنچه تا اینجای مقاله بیان کردیم شرکت سهامی بر اساس سهم و سهام است و سرمایه آن بر اساس سهامی است که در اختیار دارد و تقسیم می‌کند همچنین در قبال آورده هر کدام از موسسان و پذیره نویسان ، به تعداد لازم سهم اختصاص داده می شود. برای تعیین مقدار تعداد سهام این موسسان شرکت هستند که تصمیم می‌گیرند و معمولا این اتفاق پیش از تشکیل شرکت و در مجمع عمومی موسس صورت گیرد.

برای مقدار ارزش اسمی هر سهم باید گفت این موضوع نیز در اساسنامه شرکت قید  تنظیم می‌شود ولی بر اساس ماده ۲۹ قانون تجارت مبلغ اسمی هر سهم نباید از ۱۰ هزار ریال بیشتر باشد.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *