نحوه ثبت شرکت لیزینگ در ایران

 

شرکت لیزینگ یکی از انواع شرکت برای ثبت در کشور است که دارای پیچیدگی‌های خاصی نیز هست. در خیلی از مواقع متقاضیان ثبت شرکت لیزینگ از اطلاعات کافی برای نحوه ثبت و شرایط آن اطلاعی ندارند. به همین منظور سعی بر آن داریم تا در این مقاله تا آنجایی که ممکن است شما را با روند ثبت اینگونه از شرکت‌ها آشنا کنیم. ولی قبل از آن بهتر است با خود لیزینگ آشنا شویم پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

منظور از لیزینگ چیست؟

لیزینگ در لغت به معنای کرایه کردن و یا اجاره دادن است که در زبان فارسی به معنای اعتباری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بر اساس ماده ۱ قانون اجرای ثبت شرکت‌های لیزینگ، عملیات لیزینگ شامل خرید اموالی منقول و غیر منقول توسط شرکت مذکور بوده و فعالیت آن واگذاری محصولات به متقاضیان از طریق روش‌های مختلف همچون عقد اجاره یا فروش اقساطی است.

در حقیقت ویژگی اصلی شرکت لیزینگ حق مالکیت مورد اجاره در دست موجر است و حق استفاده آن نیز در اختیار مستاجر است.

عملیات لیزین دارای مزیت‌های برای هر دو طرف یعنی هم شرکت و هم متقاضیان شرکت هست که می‌توان به زایای مالی و مالیاتی ، سرعت عمل در استفاده از منابع مالی مستاجر و رفاه و آینده ، انعطاف پذیری مطابق شرایط و انتظار مستاجر ، سهولت نسبی در مقایسه با سایر روشهای استقراض و امکان جایگزینی اشاره داشت

.

حوزه فعالیتی شرکت‌های لیزینگ

شرکت‌های لیزینگ معمولا در حوزه محصولات و کالا فعال هستند. نوع فعالیت آن‌ها نیز بر اساس خرید اموال مورد نظر مشتریان از تولید کننده یا فروشنده اصلی کالا است. و پس از آن محصولات را از طریق روش‌های مختلف همچون اجاره و یا فروش اقساطی به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

نوع فعالیت شرکت‌های لیزینگ در حوزه بازار غیر متشکل پولی است به همین دلیل شرکت‌های لیزینگ برای شروع فعالیت خود نیازمند اخذ مجوز از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستند. ضمناً باید به این نکته اشاره کرد که علاوه بر این مجوز شرکت‌های لیزینگ باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند و ثبت شرکت منوط به داشتن مجوز از سوی بانک مرکزی است.

 

انواع روش‌های لیزینگ

در حال حاضر دو نوع روش لیزینگ در کشور وجود دارد به نام‌های لیزینگ عملیاتی و لیزینگ سرمایه‌ای در ادامه هرکدام را مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • لیزینگ عملیاتی

لیزینگ عملیاتی که در لاتین به عنوان Operating lease شناخته می‌شود. یکی از قدیمی ترین روش‌های لیزینگ و البته  ساده ترین در دنیا شناخته می‌شود.
در این مدل لیزینگ شرکت مذکور وسایل و تجهیزات مورد نظر مشتریان را به آنها ارائه و اجاره می‌دهد و مشتریان از وسایل مورد نیاز استفاده می‌کنند بدون آنکه نیاز به مالکیت قطعی در داشتن آن محصولات داشته باشند.

  • لیزینگ سرمایه‌ای

یکی دیگر از روش‌های لیزینگ، لیزینگ سرمایه‌ای است این مدل کاری لیزینگ جزو پیشرفته ترین روش‌های لیزینگ به شمار می‌رود و نحوه کاری آن شباهت بسیاری بر اساس عقد اجاره به شرط تملیک دارد.

در حقیقت نحوه کار لیزینگ سرمایه‌ای شبیه به اجاره به شرط تملیک در عملیات بانکی بدون ربا است منتهی یک تفاوت بین این دو روش وجود دارد و آن هم شرط اختیاری خرید در لیزینگ مالی و یا اجاره‌ اعتباری است.

 

 

 

تمامی نکات مهم در رابطه با سرمایه شرکت لیزینگ

  • به موجب ماده ۵ دستورالعمل اجرایی تاسیس لیزینگ شرکت‌هایی که صرفاً در زمینه کالاهای مصرفی بادوام، لوازم خانگی، تجهیزات رایانه ای و موارد مشابه فعالیت می کنند حداقل ۲۰ میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارند
  • در همین ماده قانون نوشته شده است که شرکت‌هایی که در زمینه خودرو، سواری، مینی بوس، کامیون‌های سبک، ماشین آلات سنگین و راهسازی و همچنین در زمینه ماشین آلات کارخانجات و از این قبیل مسائل فعالیت دارند باید سرمایه‌ای با حداقل ۶۰ میلیارد ریال در اختیار داشته باشند.
  • شرکت‌هایی که موضوع فعالیت آن‌ها در رابطه با کالاهایی سنگین از نظر قیمت هست مانند اتوبوس، هواپیما، تریلی، ماشین آلات سنگین مورد نیاز کارخانجات و … باید سرمایه اولیه با حداقل ۱۰۰میلیارد ریال در اختیار داشته باشند.
بیشتر بخوانید!
5 تفاوت اصلی شرکت مسئولیت محدود با شرکت سهامی خاص

 

اطلاعات لازم و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت لیزینگ

افرادی قصد ثبت شرکت لیزینگ دارند در ابتدا نیاز دارند که اسناد و مدارکی را برای ارائه به بانک مرکزی و اداره ثبت ‌شرکت‌ها ارائه دهند در ادامه با این مدارک آشنا خواهیم شد.

بر اساس ماده ۶ قانون متقاضیان ثبت شرکت لیزینگ باید به همراه مدارک خود اطلاعاتی را نیز به بانک مرکزی ارائه دهند که به شرح زیر می‌باشد.

  • اساسنامه شرکت که موضوعاتی همچون شرح فعالیت شرکت، تنها در قالب عملیات لیزینگ و در چهارچوب قانون و دستورالعمل باشد. ضمنا باید آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی مربوط به بانک مرکزی و سایر موارد دیگر قانونی شرح داده شود.
  • متقاضیان ملزم به اخذ موافقت قبلی بانک مرکزی برای هرگونه تغییر در اساسنامه هستند. و این مورد باید در اساسنامه اولیه قید گردد.
  • متقاضیان باید مدرک تحصیلی کارشناسی داشته و در رابطه با رشته‌هایی همچون اقتصاد، حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و … باشد. همچنین متقاضی باید حداقل دارای سه سال سابقه کاری مرتبط برای انتخاب به عنوان مدیرعامل باشد. ضمنا این موضوع برای اعضای هیأت مدیره نیز صادق است.
  • الزام انتخاب مدیر عامل از میان اشخاصی که صلاحیت تخصصی و فردی آنان طبق ضوابط بانک مرکزی احراز شده باشد.
  • مدیران شرکت باید متعهد شوند که در فعالیت متناسب با حدود تعیین شده را داشته باشند.
  • برنامه عملیاتی شرکت لیزینگ مذکور
  • نام، مشخصات و سابقه فعالیت متقاضیان ثبت شرکت به همراه ذکر درصد مشارکت هریک از اعضاء برای تامین سرمایه اولیه شرکت

بانک مرکزی اسناد مدارک مذکور را زا متقاضی دریافت کرده و پس از بررسی و در صورت نبود مشکلی در مدارک و اسناد مجوز فعالیت شرکت را صادر می‌کند. و پس ار آن مراحل زیر اتفاق می‌افتد.

  • اساسنامه ثبت شده لیزینگ
  • آگهی ثبت شرکت مذکور در روزنامه رسمی به همراه آخرین تغییرات آن
  • نام و مشخصات ، میزان تحصیلات ، سابقه فعالیت ، سمت های قبلی و گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیات عامل و مدیر عامل شرکت
  • اجاره نامه یا سند مالکیت محل شرکت

بانک مرکزی در صورت تایید اساسنامه پیشنهادی ، برنامه عملیاتی و احراز سایر شرایط، اقدام به صدور مجوز تاسیس ثبت شرکت لیزینگ می‌نماید.

اعتبار مجوز تاسیس صادره بانک مرکزی ۶ ماه از تاریخ صدور استولی با توجه به تبصره‌ای در ماده ۹ این قانون در شرایط خاص این امکان وجود دارد به تشخیص بانک مرکزی افزایش و تمدید شود.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲٫۹ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱۲

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *