نقش شرکاء در اداره یک شرکت تضامنی چیست؟

در ایران با توجه به قوانین تجارت هفت نوع شرکت تجاری وجود دارد که شرکت تضامنی نیز یکی از آنها است. شرکت تضامنی در کنار شرکت با مسئولیت محدود و شرکت‌های سهامی از جمله شرکت های پر کاربرد در ایران محسوب می‌شوند. به همین منظور در این مقاله سعی داریم بیشتر با این نوع از شرکت ها آشنا شویم و شرایطب که شرکاء در این نوع شرکت‌ها دارند و وظایفی که برعهده خود می‌بینند را مورد بررسی قرار دهیم. ولی قبل از آن بهتر از آشنایی نسبی با شرکت تضامنی پیدا کرده و پس از آن نقش شرکاء در اداره شرکت تضامنی را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف شرکت تضامنی           

در این سبک از شرکت‌ها مسئله ای که بسیار مهم و کلیدی است اعتبار شرکاء و شخصیت آن‌ها است. در ماده ۱۱۶ قانون تجارت در کشور این‌طور بیان شده که شرکت تضامنی، شرکتی است که تحت عنوان و نامی مخصوص برای شکل گیری فعالیت تجاری بین دو یا چند شخص با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌گردد.

در صورتی که شرکت در مواقعی به مشکل برخورد کند یا کفایت لازم برای پرداخت دیون را نداشته باشد، هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمامی دیون و تعهدات کلی شرکت هستند. و هرگونه قراردادی دال بر خلاف این موضوع مابین شرکاء ارزش قانونی نخواهد داشت.

هنگامی که شرکت بدهکار باشد، طلبکار می‌تواند طلب خود را از هریک از شرکا مطالبه کند البته در صورت مطالبه از یکی از شرکاء آن فرد هم بستانکار شده و می‌تواند با مراجعه به دیگر شرکا سهم زیان را متناسب با سرمایه‌ای که در شرکت دارند تقسیم کنند.

در این نوع شرکت‌ها برای سازماندهی شرکاء برای اداره شرکت یک یا چند مدیر انتخاب می‌کنند. مدیر انتخاب شده ممکن است از میان خود شرکا و یا خارج از شرکا باشد. که لازم به ذکر است که این نکته باید در اساسنامه شرکت قید شده باشد.

نکاتی مهم در رابطه با مدیران شرکت تضامنی

  • مدیرانی که غیر شریک هستند در شرکت تضامنی باید بر اساس مواد پیش بینی شده در اساسنامه شرکت تعیین شوند و در غیر این صورت تصمیم اکثریت شرکاء معزول می شود.
  • در صورتی شرکاء مدیری بدون دلیل مجوهی عزل کنند، مدیر عزل شده این حق را دارد که مطالبه ضرر و زیان خود را از شرکت مذکور کند.
  • مدیران انتخاب شده در یک شرکت تضامنی که نام آنها در شرکت‌نامه شرکت نیز درج شده است قابل عزل شدن نمی‌باشند. و لازم به ذکر است که این افراد حق استعفا نیز ندارند مگر اینکه کلیه شرکا در این رابطه با یکدیگر توافق کنند.
  • در صورتی که مدیر یا مدیران در اساسنامه انتخاب شده باشند، ممکن است طبق اساسنامه نسبت به تغییر مدیر یا مدیران مذکور عمل شود.
  • اگر مدیر یا مدیران در شرکتنامه یا اساسنامه انتخاب نشده،ولی انتخاب آنان بعداَ صورت گرفته باشد،در این صورت شرکاء می توانند مدیر یا مدیران فوق را معزول نمایند.بدیهی است مدیر یا مدیران حق اسعفاء خواهند داشت.
بیشتر بخوانید!
کارت بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟

                                  

نقش شرکا در اداره شرکت تضامنی

  • قانون گذار در رابطه با شرکت تضامنی مواد خاصی را برای تعیین بازرس مشخص نکرده است به همین منظور برای نظارت در این نوع شرکت ها نهاد نظارتی در حقیقت خود شرکا هستند که می‌توانند این موضوع را در شرکتنامه شرکت و یا اساسنامه شرکت شرح دهند و پیش بینی این موضوع را کنند.
  • یکی از حقوق اساسی شرکا، حق اطلاع یافتن از اداره امور شرکت توسط مدیران است. آنان حق دارند اسناد و مدارک و حساب های شرکت را شخصاَ مطالعه و بررسی کنند یا وکیل و کارشناس را به این کار تعیین کنند. لازم به توضیح است که در این شرایط شرکا باید مصلحت شرکت را مراعات کنند و کاری نکنند که به شرکت زیان وارد شود.
  • بر اساس ماده ۱۳۹ قانون تجارت کشور شرکتنامه یا اساسنامه می تواند قسمت بزرگی از شرایط کنترل بر شرکت و اعمال مدیرت را توسط شرکا معین کند. حق دیگری که برای شرکا می توان قائل شد، حق خروج از شرکت است.لازم به ذکر است که این نکته تفاوتی خاص دارد با شرایطی که یک شریک وظایف خود را قرار است تحویل دهد با این نکته که شخص مذکور کلیه سهم الشرکه خود را به شخص دیگری واگذار کند، که در این صورت باید این موضوع با رضایت کلیه شرکا باشد.

 

  • هر یک از شرکادر شرکت تضامنی حق یک رای دارد و باید به این نکته نیز توجه داشت که تمامی تصمیمات اتخاذ شده در شرکت باید به اتفاق آرا بوده، مگر در شرایطی خاص که در اساسنامه یا شرکتنامه پیش بینی شده باشد.
    تصمیمات شرکت، لازم نیست در مجمع خاصی باشد و می تواند از طریق مکاتبه نیز انجام شود. شرکا، در واقع می توانند به ترتیبی که برای تصمیم گیری مناسب می بینند، پیش بینی کنند.
  • شرکا می توانند شخصاَ در جلسات احتمالی حاضر شوند یا نماینده بفرستند.
  • شرکاء در شرکت‌های تضامنی این حق را برای خود می‌بینند که هرزمان مدیر یا مدیران شرکت از اختیارات قانونی خود خارج شدند اعمال نفوذ کنند. البته باز در این نکته باید در این نکته به این موضوع اشاره کرد در مواردی که در اساس نامه یا شرکتنامه شرکت ترتیب دیگری پیش بینی شده باشد با تمامی اتفاقات شرکت بر اساس اتفاق آرا پیش برود.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *