نکاتی حاثز اهمیت در رابطه با ثبت شرکت‌های تصامنی و نسبی

 

در قانون ثبت شرکت در کشور ما، شرکت‌های تجاری بر هفت مدل کاری مشخص شده اند دو مدل از این شرکت‌ها، شرکت‌های نسبی و تضامنی هستند که با یکدیگر تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند. این شرکت‌ها برای امور خاصی تشکیل و تاسیس می‌شوند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

برای ثبت این نوع شرکت‌ها ابتدا باید با هدف و شکل کاری آنها آشنا شویم. پس در ادامه با ما باشید برای تعریف درست از شرکت‌های تضامنی و شرکت‌های نسبی

 

تعریف شرکت تضامنی

در این سبک از شرکت‌ها مسئله ای که بسیار مهم و کلیدی است اعتبار شرکاء و شخصیت آن‌ها است. در ماده ۱۱۶ قانون تجارت در کشور این‌طور بیان شده که شرکت تضامنی، شرکتی است که تحت عنوان و نامی مخصوص برای شکل گیری فعالیت تجاری بین دو یا چند شخص با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌گردد.

در صورتی که شرکت در مواقعی به مشکل برخورد کند یا کفایت لازم برای پرداخت دیون را نداشته باشد، هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمامی دیون و تعهدات کلی شرکت هستند. و هرگونه قراردادی دال بر خلاف این موضوع مابین شرکاء ارزش قانونی نخواهد داشت.

هنگامی که شرکت بدهکار باشد، طلبکار می‌تواند طلب خود را از هریک از شرکا مطالبه کند البته در صورت مطالبه از یکی از شرکاء آن فرد هم بستانکار شده و می‌تواند با مراجعه به دیگر شرکا سهم زیان را متناسب با سرمایه‌ای که در شرکت دارند تقسیم کنند.

شرکت نسبی چیست؟

در ابتدا باید به این موضوع اشاره‌ای داشت که شرکت نسبی در عمل نزدیک‌ترین شرکت تجاری به شرکت‌های مدنی است. به این دلیل که می‌توان شخصیت حقوقی را برای شرکت نسبی در نظر گرفت.

شرکت نسبی را وقتی می‌توان تشکیل داد که همه سرمایه نقدی آن پرداخت و تمامی سهام غیر نقدی آن تقویم و تسلیم شده باشد.

برای تشکیل شرکت نسبی در ابتدا باید اساسنامه و شرکت‌نامه شرکت تهیه و تنظیم شود. پس از آن سرمایه تماما پرداخت و در صورتی که سرمایه غیر نقدی باشد پس از ارزیابی تحویل می‌گردد. در صورتیکه کلیه سرمایه پرداخت نگرد شرکت تاسیس نمی‌شود.

نکاتی در رابطه با شرکت‌های تضامنی و نسبی

در شرکت‌های تضامنی و نسبی نکات مهمی وجود دارد که هر شخصی که قصد تاسیس این‌گونه شرکت‌ها را دارد باید به آن توجه ویژه داشته باشد. در ادامه به این نکات بیشتر توجه خواهیم کرد در ادامه با ما همراه شوید.

 

  • شرکت‌های نسبی و تضامنی طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت کشور حداقل با دو نفر تشکیل می‌شوند.
  • استقلال شخصیت حقوقی شرکت تضامنی و در نتیجه ، تفکیک دارایی و تعهدات شرکت از دارایی و تعهدات شرکاء چندان هم کامل نیست ، چه شرکاء به شخصه مسئول پرداخت بدهی های شرکت هستند.
  • با نگاهی به قوانین به این نکته باید توجه داشت که شرکاء در شرکت‌های تضامنی از نظر مسئولیت به یکدیگر متصل هستند. این بدان معنی است که سهم الشرکه در این نوع شرکت‌ها قابل انتقال نیست مگر در صورتی که تمامی شرکاء نسبت به این انتقال رضیایت کامل داشته باشند. با استناد به همین موضوع باید به این نکته اشاره کرد که سهم الشرکه در این شرکت‌ها نمی تواند به صورت سهام قابل انتقال صادر شود.
  • بر اساس ماده ۱۱۸ قانون تجارت کشور تمامی آورده شرکت، که در حقیقت همان سرمایه شرکت است ممکن است به صورت وجه نقد یا غیر نقدی بوده و یا بر اساس فعالیتت شرکاء مشخص شود. تمامی شرکا باید آورده خود را در شرکت مشخص کرده و در غیر این‌صورت شرکت قابلیت تاسیس ندارد.
  • برای نام گذاری شرکت‌های تضامنی و نسبی باید به این نکته توجه داشت که به نحوی باشد که اشخاص ثالث ویژگی اساسی شرکت های یاد شده، یعنی شخص بودن آن‌ها به آسانی شناسایی گردد. برخلاف دیگر شرکت ها، نام شرکت های اشخاص از دو بخش تشکیل می شود. بخش اول نام خاص شرکت و بخش دوم نام یک یا چند تن از شرکاء یا عبارتی با همان مضمون را شکل می دهد.
  • بر اساس ماده ۱۱۷ قانون تجارت کشور در نام‌گذاری شرکت‌های تضامنی باید عبارت تضامنی در ابتدا و حداقل نام یکی از شرکا در نام شرکت استفاده شود. ضمناً باید از عباراتی همچون شرکاء، برادران و از این قبیل اسامی در انتهای نام شرکت استفاده شود.

  • با رجوع به ماده ۱۸۴ قانون تجارت کشور به این نکته می‌رسیم که در خصوص نام‌گذاری شرکت‌های نسبی باید عبارت نسبی و لااقل یک نفر از شرکاء باید ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده عبارتی از قبیل ” و شرکاء ” و ” برادران ” ضروری است.
  • بنا بر ماده ۱۱۶ قانون تجارت کشور برای موضوع شرکت‌های تضامنی و شرکت‌های نسبی به این نکته اشاره کرد که این نوع شرکت‌ها تجاری هستند و از نظر شکلی و هم از نظر موضوعی، بنابراین برخلاف آنچه در حقوق فعلی فرانسه می گذرد ، شرکت تضامنی را برای امور غیرتجاری نمی توان تشکیل داد.به همین منظور نمی‌توان موضوع شرکت‌ را منحصر به یک عمل تجاری یا اعمال تجاری و مختلف اختصاص داد.
  • و به عنوان آخرین نکته با توجه به ماده ۱۲۱ قانون تجارت کشورباید اشاره کرده که چون مدیران شرکت تضامنی وکیل تلقی می شوند، اختیارات و مسئولیت‌های آن‌ها همان است که در شرکت‌نامه یا اساسنامه شرکت مقرر شده و شرکاء بر آن توافق کرده اند.
بیشتر بخوانید!
مراحل ثبت شرکت به چه صورت است؟

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *