ورشکستگی از جمله مواردی است که ممکن است برای افراد زیادی رخ دهد. ولی باید به این موضوع توجه اشت که ورشکستگی بر اساس قوانین و مقررات موصب شده مشخص می‌گردد. به همین منظور در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره ورشکستگی اطلاعات کسب کنیم. پس برای ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ورشکسته کیست؟

بر اساس ماده قانون ۴۱۲ تجارت کشور ورشکستگی تاجر یا شرکت تجاری در نتیجه توقف از تادیه وجوهی که بر عهده اوست حاصل می شود.  در صورتی ممکن است که تاجر یا شرکت تجاری سرمایه در اختیار آن از تادیه و دیون تعهدات کمتر باشد، ولی این امکان را داشته باشد که به وسیله اعتباراتی که دارد تعهدات شرکت را انجام دهد. در این صورت تاجر یا شرکت تجاری مورد نظر متوقف شناخته نمی‌شود.

در رابطه با ورشکستگی باید به این نکته نیز اشاره کرد که، ورشکستگی در حقیقت یک حکم است که به صورت اعلانی اطلاع رسانی می‌شود. و معمولا این اطلاع رسانی از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار و روزنامه رسمی انجام می‌شود.

قوانین مهم درباره ورشکستگی

۱- قانون تجارت مصوب در ماده ۴۱۲ قانون تا ماده ۵۷۵

۲- قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب ۲۴ تیرماه ۱۳۱۴ از ماده ۱ تا ماده ۶۰٫

۳- آیین نامه قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب سال ۱۳۱۸ از ماده ۱ تا ماده ۶۷٫

نکات مهم راجع به ورشکستگی

  • تاجر ورشکسته از تاریخ صدور حکم ورشکستگی تا خاتمه عملیات تصفیه از تصرف در امور مالی خود ممنوع است و در این مدت جزو محجورین می باشد و به جای وی اداره تصفیه و یا مدیر تصفیه حق اداره اموال او را بر عهده خواهد داشت.

 

  • در صورت ورشکستگی کلیه طلبکاران و برخی از افراد دولتی در حکم هیئت واحدی دخالت دارند و به حساب کلیه طلبکاران یک جا رسیدگی می شود.

 

  • الزاما ورشکستگی توسط شخص تاجر و یا دادستان مربوطه یا حتی خود طلبکاران اعلام شود.

 

  • اگر حکم توقف تاجر صادر شوداین حکم برای تمام طلبکاران تاجر موثر است.

 

  • ورشکستگی ممکن است عادی به تقلب یا به تقصیر باشد .

 

 

آثار بلافاصله پس از ورشکستگی و نتایج آن

  • اثر اصلی که خود حکم ورشکستگی است که به شخص تاجر که باعث ممنوعیت او می گردد.
  • طبق ماده ۲۱۹ آثار حکم ورشکستگی به قائم مقام تاجر که امور تصفیه را به عهده می گیرد. که در این جا به مفهوم خاص می باشد ولی به موجب قانون مدنی اشخاص دیگری به مفهوم عام قائم مقام محسوب می شوند.
  • اثری که باعث ورشکستگی در معاملات تاجر در موض.عاتی که موجب بطلان معاملات و یا فسخ آن ها می گردد.
  • آثاری که برای تاجر متوفی و قائم مقام آن رخ می‌دهد. لازم به ذکر است که در این مورد بیشتر در ادامه صحبت خواهیم کرد
بیشتر بخوانید!
ثبت شرکت‌ سهامی عام به درخواست شرکت

 

آثار حکم ورشکستگی درباره تاجر متوفی و جانشینان او

در ماده ۴۱۲ قانون تجارت در رابطه با تاجر متوفی ورشکسته و جانشینان اون اینطور بیان کرده است.  حکم ورشکستگی تاجری را که حین الفوت در حال توقف بوده تا یک سال بعد از مرگ او می توان صادر نمود

دادگاه به تقاضای طلبکارها یا قاضی دادگاه محل می تواند با وجود شرایط ذیل حکم ورشکستگی تاجر متوفی را صادر نماید. همچنین در مواردی دیگر اینگونه مشخص شده است که تاجر متوفی در حین فوت دچار توقف شده باشد. در این صورت همانگونه که برای تاجری که در قید حیات است حکم ورشکستگی صادر می شود تا حقوق طلبکاران وی حفظ گردد.

در رابطه با حکم ورشکستی باید گفت که تاجر متوفی پس از فوت او هم به همین انگیزه یعنی حمایت از طلبکاران وی و حفظ حقوق آن ها جایز است.

در ادامه و درباره ورشکستگی افراد متوفی باید به دیگر نکته ای نیز اشاره کرد،  صدور حکم ورشکستگی تاجر متوفی مقید به این امر است که از تاریخ فوت او بیشتر از یکسال نگذشته باشد. علت تصریح این قید شاید این باشد که پس از یکسال حکم ورشکستگی او شاید نتیجه ای نداشته باشد.

این موضوع از آن جهت مورد اهمیت است که ممکن است وراث با اخذ گواهی انحصار وراثت اموال را تصرف نموده و یا از بین برده باشند. اگرچه هم به موجب قانون مدنی و هم به موجب قانون امور حسبی وراث، قائم مقام متوفی می باشند. و پس از فوت او ابتدا باید طلب طلبکاران را از ترکه پرداخت نموده اگر مازاد بر آن چیز باقی ماند برابر قانون ارث بین خود تقسیم نمایند.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *