شرکت سهامی عام و ویژگی‌های آن

 

اصولا شرکت‌هایی که در آن‌ها نقش شرکا کم رنگ است، شرکت‌های سهامی نام دارند. این خصوصیت بیشتر در شرکت‌های سهامی عام قابل توجه می‌باشد.

شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می‌شود. ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد. در شرکت‌های سهامی تعداد شرکا نباید کمتر از سه نفر باشد.

در شرکت‌های سهامی، حقوق شرکا یا سهام‌داران در غالب سهام ظهور پیدا می‌کند. سهام شرکا قابل نقل و انتقال می‌باشد و مسئولیت سهام‌داران بنا به آورده آن‌ها مشخص می‌شود.

ابتدا در قانون تجارت، مقررات مربوط به شرکت‌های سهامی در سال ۱۳۱۱ پیش‌بینی شده بود. این امر در سال ۱۳۴۷ به موجب لایحه اصلاح قانون تجارت (لایحه قانونی ۱۳۴۷)، مقررات جدید و ویژه‌ای در ۳۰۰ماده به این شرکت‌ها اختصاص یافت و شرکت‌های سهامی را به دو دسته شرکت سهامی عام و همچنین شرکت سهامی خاص تقسیم‌بندی کرد.

 

شرکت سهامی عام چیست؟

شرکتی که موسسین آن قسمتی از سرمایه ی شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند را شرکت سهامی عام می‌نامند. به این صورت که موسسین قبلا بیست درصد سرمایه را خودشان تعهد کرده و لااقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس در یکی از بانک ها سپرده و سپس اظهارنامه‌ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره‌نویسی سهام، به مراجع ثبت شرکت‌ها تسلیم نمایند.
پس از ثبت شرکت سهامی عام، سهام آن در بورس داد و ستد می شود.

شرکت‌های سهامی دارای مزایایی هستند که با ترغیب افراد، زمینه فعالیت آن‌ها در شرکت‌های سهامی را به‌وجود می‌آورد. شرکت سهامی عام هم یکی از دو مدل شرکت‌های سهامی می‌باشد که در دایره تعریف بالا قرار می‌گیرد.

  • ویژگی‌های برتر شرکت سهامی عام

۱-تشکیل مجمع عمومی موسس در شرکت‌های سهامی عام ضروری می‌باشد.
۲-در شرکت سهامی عام در هنگام تاسیس ۲۰% از سرمایه توسط موسسین تعهد و حداقل ۳۵% توسط آن‌ها به حساب جاری شرکت در شرف تاسیس سپرده می‌شود و مابقی از طریق فروش سهام عموم تامین می‌گردد.
۳-سرمایه شرکت سهامی عام در هنگام تاسیس حداقل ۵ میلیون ریال می‌باشد.
۴-اظهارنامه ثبت شرکت در شرکت سهامی عام به امضای موسسین می‌رسد.
۵-شرکت سهامی عام برای فروش سهام باید اعلامیه پذیره‌نویسی منتشر نماید بر خلاف شرکت سهامی خاص که این حق را ندارد.
۶-انتشار اوراق قرضه در شرکت سهامی عام ممکن است .
۷-امضای ورقه تعهد سهم در  شرکت سهامی عام مستلزم قبول اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی می‌باشد .
۸-حداقل تعداد اعضا برای تشکیل شرکت سهامی عام ۵ نفر می‌باشد.

بیشتر بخوانید!
تمامی نکات مهم در مورد اساسنامه شرکت تعاونی

 

۶ تفاوت اصلی بین‌ شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص

  • شرکت سهامی عام برای تامین سرمایه اقدام به پذیره‌نویسی عمومی می‌نماید ولی شرکت سهامی خاص، حق مراجعه به عامه را ندارد.
  • امکان صدور اوراق قرضه فقط برای شرکت‌های سهامی عام وجود دارد.
  • نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی عام مشروط به موافقت سهام‌داران نیست ولی در شرکت سهامی خاص چنین نقل و انتقالی وابسته به توافق مدیران یا مجامع شرکت می‌تواند باشد.
  • سهام شرکت سهامی عام قابل عرضه در بازار بورس است ولی شرکت سهامی خاص چنین اجازه‌ای ندارد.
  • مدیران و سهام‌داران شرکت سهامی عام، حداقل ۵ نفر و شرکت سهامی خاص حداقل ۳ نفر می‌باشد.
  • در شرکت‌های سهامی عام عبارت “سهامی عام” و در شرکت‌های سهامی خاص، عبارت “شرکت سهامی خاص” باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به‌طور روشن و خوانا قید شود.

 

نحوه تقسیم سرمایه کل به سهام کوچکتر

باید عنوان کرد هر شرکتی نیازمند داشتن سرمایه اولیه می‌باشد. این سرمایه در شرکت‌های سهامی به بخش‌های کوچکتری به‌نام سهام تقسیم می‌شود. سهام‌ها باید کاملا با یکدیگر برابر باشند. به‌طور مثال نمی‌توان قسمتی از سرمایه را به ۵ سهم و قسمت دیگر را به ۱۰ سهم تقسیم کرد.

پس از تقسیم سرمایه به سهام‌های یکسان، هر کدام از اعضای شرکت می‌توانند یک الی چندین سهم خریداری کرده و شریک سرمایه بیشتر و یا کمتری شوند.

به‌عنوان یکی از ویژگی‌های شرکت‌های سهامی می‌توان به محدود بودن مسئولیت افراد اشاره کرد که این امر به این معنی می‌باشد که هر کدام از سهام‌داران شرکت تنها به میزان سهامی که دارند در قبال دیون و تعهدات شرکت مسئولیت دارند و در صورت مدیون شدن مقداری مازاد سرمایه اصلی شرکت، مسئولیت پرداخت آن مقدار مازاد بر عهده هیچ کدام از سهام‌داران  شرکت نخواهد بود.

با سپاس از شما عزیزان که وقت خود را صرف مطالعه مقاله کردید. با تشکر از شما، های‌ثبت.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *