بعد از ثبت شرکت یکی از اقدامات مهمی که باید توسط موسسین شرکت انجام شود اخذ پلمپ دفاتر تجاری می باشد. بعد از آن اخذ پلمپ دفاتر مالیاتی به صورت هر ساله باید صورت گیرد. اما پلمپ دفاتر تجاری یا دفاتر مالیاتی و قانونی به دفاتری گفته می شود که گزارشی از عملکرد مالی شرکت یا موسسه در آن نوشته می شود و در ابتدای سال بعد به اداره دارایی تحویل داده می شود. اداره دارایی بر طبق این گزارش درآمد شرکت و مالیات بر درآمد آن را مشخص می کند. در صورتی که دارای هیچ فعالیتی نباشید بایستی به منظور جلوگیری از جریمه و مسائلی که به علت عدم اخذ دفاتر پلمپ به وجود می آید دفاتر را تحویل گرفته و به صورت سفید به اداره تحویل داد. در این مطلب به چند و چون پلمپ دفاتر مالیاتی پرداخته شده است.

پلمپ دفاتر مالیاتی:

تمامی شرکت ها، موسسات و سازمان هایی که مشمول قوانین مالیاتی باشند باید امور مربوط به پلمپ دفاتر مالیاتی را در اولویت کارهای خود قرار دهند. به دفاتری که برای ثبت عملکردهای شرکت یا موسسات اخذ می گردند دفاتر قانونی گفته می شود. تمام شرکت ها با توجه به قوانین و نوع نوشتاری که در دفاتر قانونی ملزم به رعایت آن هستند، موظفند تمام فرآیندهای مالی خود را به صورت پشت سر هم و کاملا مرتب در دفاتر ثبت نمایند. خط خوردگی در این نوع دفاتر قابل قبول نیست و در پایان سال مالی زمان تحویل این دفاتر پلمپ مالیاتی و همچنین اظهارنامه مالیاتی شرکت می باشد.

سازمان امور مالیاتی کشور به منظور نظارت مستقیم بر اجرای قوانین مالیاتی هیئت های سه نفره ای را به منظور کنترل و بازرسی دفاتر پلمپ مالیاتی اعزام می کند.

دفاتر پلمپ تجاری شامل دو نوع دفتر روزنامه و دفتر کل می باشند. با توجه به میزان عملکرد شرکت می توان از دفترهای ۵۰ برگ، ۱۰۰ برگ یا ۲۰۰ برگ استفاده نمود.

جرائم عدم پلمپ دفاتر مالیاتی:

ماده ۱۹۳ قانون مالیات بیان می کند که افرادی که مکلف به نگهداری دفاتر قانونی می باشند، در صورتی که حساب سود و زیان یا دفاتر مالیاتی و ترازنامه شرکت را تسلیم نکنند برای هر کدام از موارد ذکر شده جریمه معادل ۲۰ درصد مالیات و برای دفتر مالیاتی ۱۰ درصد مالیات از آنها گرفته خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای پلمپ دفاتر تجاری:

اشخاص حقیقی برای پلمپ دفاتر تجاری ملزم به ارائه مدارک زیر می باشند:

  •  ارائه کپی مدارک شناسایی فرد متقاضی
  • ارائه کپی از مجوز یا پروانه کسب متقاضی
بیشتر بخوانید!
تعریف برند- برندینگ یا برند سازی-دسته بندی برند- انواع برند

اشخاص حقوقی نیز برای پلمپ دفاتر تجاری مدارک زیر را باید ارائه نمایند:

  • کپی مدارک شناسایی مدیرعامل شرکت
  • ارائه مهر شرکت
  • کپی روزنامه رسمی کشور که در آن ثبت شرکت به انتشار رسیده باشد
  • کپی روزنامه رسمی کشور در صورت به وجود آمدن تغییراتی در شرکت
  • ارائه وکالتنامه یا معرفی نامه نماینده در صورتی که برای پلمپ دفاتر تجاری وکیل یا نماینده انتخاب شده باشد

فواید پلمپ دفاتر تجاری:

برای دریافت کد اقتصادی نیاز به پلمپ دفاتر تجاری می باشد و در صورت عدم پلمپ دفاتر  قادر به دریافت حساب مالیاتی خود نمی باشید. با وجود دفاتر تجاری امور مالیاتی شرکت شفاف سازی خواهد شد. همچنین برای دریافت کارت بازرگانی، اشخاص حقیقی و حقوقی باید پلمپ دفاتر تجاری را انجام دهند. لازم به ذکر است که حتی شرکت هایی که بدون فعالیت هستند حتما باید دفاتر پلمپ تجاری خود را تحویل دهند ولو که این دفاتر خالی و بدون هیچ نوشته ای باشد.

مراحل پلمپ دفاتر تجاری:

برای پلمپ دفاتر تجاری اولین مرحله ورود به سامانه ثبت شرکت ها و بخش پلمپ دفاتر تجاری می باشد. در صورت ثبت شرکت در مرجع اداره ثبت شرکت ها، باید در قسمت اطلاعات متقاضی پلمپ با انتخاب شخص حقوقی فرم مورد نظر را که شامل اطلاعاتی مانند کد ملی، تابعیت، آدرس و شماره تلفن می باشد را تکمیل نمود و شروع سال و ماه مالی را نیز مشخص کرد. در دومین مرحله باید نسبت به پر کردن اطلاعات مربوط به آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ شده اقدام نمود. دفاتر پلمپ برای آدرسی که در این قسمت وارد کرده اید ارسال خواهد شد. پس از دریافت کد پیگیری باید نسبت به تکمیل اطلاعات در رابطه با اعضای هیئت مدیره اقدام کرد. در مرحله بعد بایستی اصل اظهارنامه را که به مهر و امضا متقاضی رسیده باشد به همراه دیگر مدارک به اداره ثبت شرکت ها ارسال کرد. پس از تایید مدارک توسط کارشناسان مربوطه، نیاز به پرداخت وجوه تعیین شده در سامانه می باشد. پس از پرداخت این وجوه دفاتر پلمپ شده به آدرس مورد نظر ارسال می گردند.

 

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *