ارکان تصمیم گیرنده برای شرکت مختلط سهامی

یکی از شرکت‌ های تجاری قابل ثبت در ایران شرکت مختلط سهامی است. این نوع شرکت ها به دلیل قابلیت خاصی که در نوع کاری و شرایط اداره ای خود دارند جزو طیف خاصی از شرکت های تجاری محسوب می‌شوند. به همین منظور ما در این مقاله اطلاعات بیشتری در رابطه با نحوه اداره این نوع شرکت ها ارائه خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید برای آشنایی کامل ارکان تصمیم گیرنده برای شرکت مختلط سهامی در ایران. با ما همراه باشید.

شرکت مختلط سهامی چیست؟

نوعی از شرکت‌ها در ردیف ثبت شرکت‌ها در ایران وجود دارد به نام شرکت سهامی مختلط و یا سهامی غیر مختلط، در بسیاری از موارد ممکن است متقاضیان آشنایی درستی با این نوع از شرکت‌ها نداشته باشند.

شرکت سهای مختلط به چه معناست؟

با رجوع به ماده ۱۶۲ قانون  تجارت کشور درمیابیم که شرکت سهامی به شرکتی می‌گویند که، تحت نامی مخصوص بین چند شریک سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت که این مدل شرکت ترکیبی از شرکت تضامنی با شرکت سهامی است.

رکن تصمیم گیرنده شرکت مختلط سهامی

با توجه به قوانین اعمال شده در قانون تجارت کشور در حوزه مربوط به شرکت‌های مختطل سهامی، در موادی به خصوص در رابطه با مجامع عمومی این نوع شرکت ها اشاره شده است. پس با طرح این موضوع می‌توان به این نتیجه رسید که مجامع عمومی شرکاء در شرکت‌های مختلط سهامی از اجتماع صاحبین سهم تشکیل می شوند، و این مجامه به شک زیر می‌باشند.

  • اولین مجمع تشکیل شده در شرکت مختلط سهامی، مجمع عمومی موسس است. وظیفه این مجمع ،تعیین و تنظیم سهم الشرکه غیرنقدی، تصویب اظهارنامه جهت تقدیم به اداره ثبت شرکت ها و انتخاب هیئت نظار می باشد.
  • دومین مجمعی که در شرکت مختلط سهامی تشکیل می‌شود مجمع عمومی است. این نوع مجمع ها به طور سالیانه تشکیل می‌شوند و شرکای سهامی که حق نظارت فردی بر امور شرکت را ندارند، این حق را توسط نمایندگان خود که در مجمع عمومی انتخاب می نماید، تامین می کنند
  • وظیفه مجمع عمومی عادی، رسیدگی به محاسبات شرکت و اظهارنظر نسبت به گزارش های هیات نظار و پیشنهادهای مدیران می باشد.
  • بر اساس ماده ۱۶۹ قانون تجارت کشور در صورتی که تغییری در اساسنامه شرکت و یا انحلال قبل از موعد برای شرکت رخ دهد و این موضوعات در شرکت مطرح شودباید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود که یکی از مجامع در شرکت مختلط سهامی است این نوع مجمع ها جهت تصمیم گیری نسبت به انحلال شرکت در صورتی که این حق به مجمع مذکور در اساسنامه داده شده باشد، تشکیل می‌شود.

 

رکن اداره کننده شرکت مختلط سهامی

یک شرکت مختلط سهامی دارای مجمع عمومی است ولی برای این مجمع حق انتخاب مدیران تعریف نشده است و در رابطه با این موضوع در قانون تجارت و در بند ۱۶۴ آن به صراحت به این موضوع پرداخته شده است که مدیریت شرکت مختلط سهامی مخصوص به شریک یا شرکا ضامن است.

بیشتر بخوانید!
معایب نداشتن دفاتر تجاری چیست؟ و چه اهمیتی برای تاجرها دارد؟

دلیل این موضوع از آن است که به طور معمول شرکای ضامن در این نوع شرکت ها مسئولیت تعهدات اضافه بر سرمایه را دارند. و در رونق تجاری شرکت و اعتلای آن تلاش می کنند. از آنجا که مسئولیت تضامنی دارند در عمل و اقدامات خود بیشتر احتیاط خواهند کرد.

در صورتی که شرکت در این نوع شرکت‌ها یک نفر باشد می‌تواند مدیریت را نیز قبول کند ولی در صورت تعدد شرکاء این اساسنامه شرکت است که مدیرت شرکت را تعیین می‌کند.

نکاتی مهم در رابطه با مدیران شرکت مختلط سهامی

حقوق، وظایف، اختیارات و میزان مسئولیت مدیران در این نوع شرکت همانند مقررات شرکت های تضامنی است. زیرا مدیران شرکت شرکای ضامن می باشند.

استعفای مدیر شرکت منوط به موافقت مجمع عمومی صاحبان سهام است. فوت یا محجوریت مدیر شرکت ممکن است منجر به انحلال شرکت گردد.

 

رکن کنترل کننده شرکت مختلط سهامی

با توجه به این موضوع که قانون تجارت کشور اختیار اداره شرکت مختلط سهامی را به شرکای ضامن داده است و شرکاء سهامی دخالتی در این موضوع ندارند باید به این نکته توجه داشت که برای کنترل اعمال آن ها حق نظارت و بازرسی به شرکای سهامی داده است، که برای اجرای این مسئله می‌توانند با ایجاد هیئتی متشکل از حداقل سه نفر از شرکاءکه از طرف مجمع عمومی صاحبان سهام انتخاب می شوند، اعمال نفوذ کنند. هیئت مذکور میتواند از میان شرکاء شرکت نیز انتخاب شوند و حتی ممکن است شریک ضامن از جمله اعضای این هیئت باشد.

زمان مشخص شده برای مامورت هیئت نظار برای شرکت مختلط سهامی به مدت یکسال است که در این مدت زمان در اصل آزمایش عمل آن ها است و تجدید انتخاب آنان به موجب شرایط مقرر در اساسنامه به عمل است.لازم به ذکر است مدت زمان ماموریت این افراد را می‌توان به صورت نامحدود تعیین کرد.

وظایف مهم هیئت نظار در شرکت مختلط سهامی

۱- نظارت بر شرکت و اطمینان حال کردن از این موضوع که آیا شرکت مذکور به صورت کامل به ثبت رسیده است یا خیر

۲- رعایت حد نصاب مبلغ اسمی هر سهم که از ده هزار ریال بیشتر نباشد.

۳- نظارت مستقیم بر تنظیم کلیه سهام بی نام شرکت به شکل سند در وجه حامل

۴- نظارت کامل در دفاتر ئ صندوق کلیه اسناد شرکت مختلط سهامی

۵- گزارشات مربوط به سوء استفاده و یا مشکلات قانونی در تنظیم دارایی شرکت

۶- دعوت از مجامع عمومی برای انحلال شرکت

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *