نکاتی بسیار مهم در رابطه با اقدامات اجباری برای شرکت‌ ها پس از ثبت شرکت

هر فردی که اقدام به ایجاد یک کسب کار جدید در قالب شرکت تجاری می‌کند در ابتدا باید اقدام به ثبت شرکت تجاری خود کند و پس از آن باید نسبت به اقدامات اجباری در رباطه با شرکت عمل کند.

در بسیاری از موارد متقاضیان ثبت شرکت پس از ثبت، دچار اشتباهاتی می‌شوند که باعث می‌شود در زمان و هزینه کاری خود دچار ضرر شوند. در بسیاری از موارد این ناآگاهی ها متداول بوده و ممکن است برای هر شخصی رخ دهد. در ادامه این مقاله سعی بر این داریم تمامی مواردی که متقاضیان ثبت شرکت پس از ثبت شرکت خود باید انجام دهند را شرح دهیم. پس در ادامه با ماهمراه باشید.

                       

اقدامات اجباری پس از ثبت شرکت

  • پلمپ دفاتر مالی شرکت

تمامی افرادی که در زمینه در حوزه های مختلف تجاری فعالیت دارند عبارت دفتر کل و دفتر روزنامه  برایشان آشنایی دارد. در خیلی مواقع صاحبین کسب و کار آشنایی با موجودیت این‌گونه دفاتر ندارند.

به همین دلیل باعث می‌شود در تجارت خود ضربات جبران ناپذیری در خصوص مالیات و مسائل مربوط به آن ببینند. در ادامه با ما همراه باشید تا آشنایی کاملی نسبت به این دفاتر که در دو نوع رسمی و غیر رسمی هستند  پیدا کنیم.

دفاتر غیر رسمی

گونه از دفاتر قانونی هستند که با داشتن آن شرکت‌ها اقدام به عملیات حسابداری کرده و از طریق آن می‌توانند دقت بالاتری برای  به ثبت رساندن  موضوعات حسابداری خود در دفاتر رسمی داشته باشند.

دفاتر رسمی

دفاتر در حقیقت به سه دسته تقسیم می‌شوند، دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر اندیکاتور در ادامه با این دفاتر آشنا می‌شویم ولی قبل از آن بهتر است با واژه پلمب دفاتر آشنایی پیدا کنیم و دلیل استفاده از این واژه را در را بطه با دفاتر قانونی متوجه شویم.

 

  • تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی

کلیه شرکت‌ها پس از ثبت باید طب مدت زمان دو ماه پس از ثبت اقدام به تشکیل پرونده دارایی کرده و با پرداخت هزینه‌ها به نسبت سرمایه شرکت اقدام به دریافت کد اقتصادی کنند. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد شرکت مذکور مشمول جریمه خواهد شد و به میزان دوبرابر مالیات ابتدایی خود جریمه خواهند

تمامی مراحل تشکیل پرونده دارایی و مواردی همچون تعیین مالیات پرداختی در اداره مالیات و اداره دارایی انجام ‌می‌پذیرد. متقاضیان برای مشخص کردن حوزه مالیاتی خود باید برای تشکیل پرونده خود به نزدیکترین حوزه اداره امور مالیاتی مربوط به شرکت‌‌ها در محدوده پستی منطقه نشانی شرکت خود رجوع کرده و اقدام به تشکیل پرونده کنند.

نشانی مربوط به شرکت الزاما باید واقعی بوده تا این امان برای حوزه‌های مالیاتی به راحتی قابل بررسی باشددر بعضی حوزه های مالیاتی جهت بررسی واقعی بودن آدرس اعلامی که در روزنامه رسمی شرکت موجود است به بازید از آن اقدام می شود. به همین منظور بهتر است در زمان تشکیل پرونده اجاره نامه و سند مالکیت آن هم به نام شرکت مربوطه می باشد.

 

  • اخذ کد اقتصادی

پس از تشکیل پرونده مالیاتی، می توان اقدام به دریافت شماره اقتصادی نمود که دریافت آن در حدود ۲ الی ۳ هفته زمان می برد. کد اقتصادی به شماره‌ای گفته می‌شود که هر شرکتی بعد از تاسیس ملزم به دریافت آن برای ثبت عملکرد شرکت خود اعم از خدمات خود یا خرید فروش، این عملکرد‌ها باید طی قرارداد یا فاکتورهایی ذکر شود که این مهم در صورتی اجرایست که شرکت کد اقتصادی داشته باشد.

بیشتر بخوانید!
اسنادمالی

هر شخص حقوقی و حقیقی که فعالیت اقتصادی در چهارچوب مشخص شده داشته باشد مکلف به اخد کد اقتصادی از مرکز اداره دارایی شهر یا استان خود می‌باشد. در ادامه بیشتر با کد اقتصادی آشنا و روند دریافت آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

 

سه نکته مهم در رابطه با امور مالیاتی 

۱- سازمان امور مالیاتی کشور، از طریق کد اقتصادی قادر خواهد بود صورتحساب ها، دفاتر قانونی و فاکتورها را به راحتی بررسی کند و مالیات را بر اساس اسناد و مدارک به طور مستند محاسبه نماید.

۲- در صورتی که پس از دریافت اخذ کد اقتصادی در اطلاعات هویتی اشخاص تغییراتی به وجود آید، متقاضی باید نسبت به ثبت تغییرات در کد اقتصادی خود اقدامات لازم را به عمل آورد

۳- کارت اقتصادی کلیه شرکت‌ها پس از ثبت طی مدت زمان معین به نشانی که شرکت مشخص کرده است و بر اساس پرونده تشکیل شده ارسال خواهد شد.

  • ثبت نام مالیات ارزش افزوده و اخذ کد ارزش افزوده

تمامی شرکت‌ها موظف هستند که مالیات خود را پرداخت کنند و این پرداخت مالیات معمولا به دو صورت انجام می‌پذیرد.

  • مالیاتی که بر اساس عملکرد کاری و کد پس از اتمام سال مالی شرکت تعیین شده و با ارائه اظهارنامه مبلغ آن مشخص می‌شود و متقضای باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند.
  • مالیات دیگر به عنوان مالیات ارزش افزوده وجود دارد که به صورت سه ماه یک بار باید پرداخت شود و این نوع مالیات جزو ملزومات بسیاری از مشاغل است.. برای پرداخت اینگونه از مالیات ها باید در سامانه مربوط به این موضوع ثبت نام مرد و کد ارزش افزوده را دریافت کرد. در غیر این صورت متقاضی مشمول جریمه مالیات ارزش افزوده خواهند شد.

 

  • اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی

چنانچه شرکتی تاسیس شه باشد و دارای نیروی کارمندی باشد حتما باید شرکت مذکور اقدام به دریافت کد کارگاهی بیمه کند و این کد را دریافت کند و پس از آن لیست افراد تحت پوشش بیمه خود را تهیه و برای بیمه تامین اجتماعی ارسال کند .

در قوانین شرکت‌ها اینگونه آمده است که طبق آن هرکارفرمایی موظف است که کلیه کارمندان و کارگران خود اعم از موقت یا دائم را بیمه کرده و حق بیمه آنان را پرداخت کند. این مقدار کلاَ ۳۰ درصد مبلغ حقوق کارمند می باشد که ۲۳ درصد آن را کارفرما و ۷ درصد آن را کارمند پرداخت می نماید.

در صورتی که این اتفاق رخ ندهد کارمندان و کارگران می‌توانند نسبت به این موضوع طرح شکایت کنند و این موضوع را به وزرات کار اطلاع دهند و درخواست بیمه کنند، ضمنا باید به این نکته توجه داشت که  شرکت باید با کارمندان خود قرارداد انعقاد نموده و یک نسخه از آن را به وزارت کار تحویل نماید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *