دو مدل از شرکت‌هایی که بسیار زیاد در ایران به ثبت می‌رسند، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص هستند. ولی باید گفت که در بسیاری از موارد افراد برای انتخاب نوع شرکت خود دچار تردید می‌شوند، به همین منظور ممکن است در انتخاب نوع شرکت خود برای ثبت دچار اشتباه شوند، لذا برای این موضوع و درک بهتر که تفاوت این دو نوع شرکت در چیست و کدامیک بیشتر برای افراد مناسب است مطالبی را آماده کردیم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، ولی در ابتدا بهتر است نگاه اجمالی به تعریفی که قانون برای این دو نوع شرکت داده است نگاهی کنیم و سپس شباهت ها و تفاوت های این دو نوع شرکت را بررسی کنیم، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

شرکت با مسئولیت محدود چه نوع شرکتی است؟

رایج ترین نوع شرکت تجاری قابل ثبت در ایران، شرکت با مسئولیت محدود است، این نوع شرکت که معمولا برای کسب و کارهای کوچک تشکیل می‌شود، توسط دو یا چند شخص برای انجام امور تجاری تاسیس می‌گردد. لازم به ذکر است که در این نوع شرکت هرکدام از شرکاء به مقدار سرمایه سرمایه‌ای که در شرکت گذاشته اند، در شرکت مسئول تعهدات و قروض شرکت نیز هستند

در قانون تجارت در اختیارات مدیران و موسسین شرکت تبصره و ماده خاصی بیان نشده و معمولا انتخاب مدیر در شرکت‌های مسئولیت محدود بر اساس شرکت‌نامه یا اساسنامه انجام می‌پذیرد.

شرکت سهامی خاص چه نوع شرکتی است؟

یکی از مدل های ثبت شرکت تجاری در ایران شرکت سهامی خاص است، این نوع شرکت‌ ها غالباْ این گونه تعریف می‌شوند که سهام آن بین شرکا تقسیم و هر یک از صاحبان سهام مبلغی مشخص را دارا هستند، این نوع شرکت ها صرفاْ برای فعالیت های تجاری تشکیل می‌شوند، حتی در صورتی که فعالیت آنها بازرگانی نباشد.

در شرکت سهامی خاص، سهام حداقل بین سه نفر تقسیم شده، لازم به ذکر است که خود شرکت سهامی نیز به دو بخش تقسیم می‌شود. همچنین باید گفت که یک مدل از شرکت سهامی وجود دارد که تمامی سرمایه آن در ابتدای تشکیل توسط خود موسسین تامین می‌شود، و این موسسین حداقل باید سه نفر باشند. این نوع شرکت ها سهامی خاص هستند

 

شباهت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود

این دو نوع شرکت شباهت‌هایی با یکدیگر دارند، در حقیقت این شرکت ها در سه مورد با یکدیگر شباهت دارند از جمله موارد زیر

۱-حداقل سرمایه در هر دو شرکت به میزان یک میلیون ریال است.

۲- افزایش سرمایه در شرکت های سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود به صورت اختیاری صورت می‌گیرد

۳- حق رأی برای اعضای شرکت با مسئولیت محدود نسبت به سرمایه و در شرکت سهامی خاص بر اساس تعداد سهام در شرکت است.

تفاوت شرکت سهامی خاص با  شرکت با مسئولیت محدود

۱-میزان حداقل شرکاء در شرکت سهامی سه نفر و در شرکت با مسئولیت محدود دو نفر است.
۲- مقدار سرمایه اولیه برای شرکت با مسئولیت محدود از مواردی است که باید در اساسنامه قید شود و نیازی به افتتاح حساب نیست، ولی باید گفت در شرکت سهامی خاص کلیه سهامداران موظف به افتتاح حساب و پرداخت حداقل ۳۵ % از سرمایه اولیه را به حسابی به نام شرکت در حسابی را دارند، همچنین باید گواهی مربوطه به شرکت ارائه شود.
۳-انتخاب بازرس برای شرکت با مسئولیت محدود امری است اختیاری ولی انتخاب حداقل یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل برای شرکت سهامی امری است الزامی.
۴- لازم به توضیح است که مدت زمان مدیریت شرکت در مسئولیت با محدود محدودیتی ندارد ولی در شرکت سهامی خاص مدیران به مدت زمان حداکثر دو سال می‌توانند انتخاب شوند.

۵- در شرکت با مسئولیت محدود افراد ملزم به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار نیستند اما انتخاب روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی دعوت شرکت در سهامی خاص از جمبه موارد الزامی است .

۶-مدیران شرکت با مسئولیت محدود را می توان از بین شرکاء یا خارج از آن ها انتخاب نمود اما در شرکت سهامی خاص مدیران باید حتماَ از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند و یا بعد از انتخاب تعداد و سهام وثیقه ای که در اساسنامه معین شده است را تهیه و به صندوق شرکت تسلیم نمایند.
۷-شرایط تشکیل مجمع عمومی برای شرکت مسئولیت محدود به مراتب سخت تر از شرکت با سهامی خاص است.
۸-واگذاری سهام در شرکت های با مسئولیت محدود بر اساس توافق سه چهارم شرکا صورت می‌گیرد و در دفتر خانه ثبت می‌شود ولی باید توجه داشت این موضوع در شرکت های سهامی به شکل نقل و انتقال عادی سهام انجام می گیرد.
۹-میزان حق رأی در شرکت سهامی خاص بر اساس تعداد سهام است ولی در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود.
۱۰-سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکا فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشد.
۱۱-برای انتقال سهم الشرکه برای شرکت با مسئولیت محدود صرفاْ از طریق مجمع عمومی صورت می‌گیرد. ولی این موضوع برای شرکت سهامی خاص جور دیگری است، به این ترتیب که افراد برای انتقال سهام در ابتدا واگذار کنندگان سهام و گیرندگان سهام به اداره دارایی مربوط به حوزه مالیاتی مربوط به شرکت مراجعه می کنند و بعد از دریافت گواهی مربوطه و پرداخت مالیات مشخص ، اقدام به نقل و انتقال سهام از مجمع می‌کنند .

۱۲- اگر در شرکت قسمتی از آورده ها در شرکت به صورت غیر نقدی باشد، آورده های مذکور صرفا توسط شرکاْ صورت خواهد گرفت،ولی در شرکت سهامی خاص تقویم آورده های غیر نقدی توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام خواهد گرفت.
۱۳-در شرکت با مسئولیت محدود برای تقویم سهم الشرکه و تنظیم آن باید توسط شرکاء صورت گیرد. ولی باید گفت که این مطلب در شرکت سهامی هاص بر اساس نظر کارشناس یا کارشناس های رسمی دادگستری صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید!
تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود از چه طریقی امکان پذیر است؟

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *