از جمله موارد مهم در رابطه با شرکت ها و موسسات صندوق تعاون است. این موسسات از اعتباری متفاوت و شخصیت حقوقی مستقل برخوردار هستند. همچنین باید گفت که این شرکت ها از استقلال مالی برخورداد بوده و معمولا برای مدت زمان نامحدود تاسیس می‌شوند. در رابطه با حوزه فعالیت این موسسات باید گفت که صندوق تعاون می‌تواند در کل کشور فعالیت داسته باشد، البته باید گفت که مرکز اصلی آن تهران است.

برای سرمایه اولیه تاسیس و تشکیل آن هشت میلیارد ریال لازم است. همچنین باید گفت که صندوق تعاون که یک شخص حقوقی دولتی محسوب می شود، احتیاج به ثبت نداشته است. در ادامه بیشتر با این صندوق آشنا خواهیم شد ولی قبل از آن بهتر است نگاهی به ارکان این صندوق داشته باشیم

  • وزیر تعاون
  • هیئت مدیره و مدیرعامل
  • بازرس ( حسابرس )

وظایف و اختیارات وزیر تعاون

به طور کلی می‌توان وظایف و اختیارات وزیر صندوق تعاون را به هشت بخش متفاوت تقسیم کرد، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  1. اقدام به بررسی و تصویب سیاست های کلی صندوق
  2. از مهمترین وظایف وزیر تعاون بررسی و تصویب بودجه سالانه ای که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد شده است را تصویب کند
  3. وزیر تعاون امکان اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد افزایش سرمایه صندوق
  4. وزارت باید اقدام به بررسی سایر موارد مربوط به هیئت مدیره کرد و اتخاذ به و اتخاذ تصمیم کند
  5. انتخاب و عزل اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل و تعیین مبلغی که به عنوان حق حضور به اعضای هیئت مدیره پرداخت می شود، همچنین تعیین پاداش و حقوق و مزایای این دسته از افراد
  6. وزرات تعاون باید اقدام به تصویب آیین نامه های اداری و استخدامی و سایر آیین نامه های مورد نیاز تشکیلات صندوق کند این آیین نامه ها به پیشنهاد هیئت مدیره است
  7. وزیر تعاون بایداقدام به گرفتن تصمیم در رابطه با مطالبات مشکوک الاوصول و لاوصول صندوق داشته باشد.
  8. انجام سایر وظایف و اختیاراتی که طبق اساسنامه صندوق یا قوامین و مقررات، بر عهده مجامع عمومی است.

هیئت مدیره صندوق تعاون

به طور معمول اداره یک صندوق تعاون بر عهده هیئت مدیره است که این هیئت مدیره خود دارای پنج نفر عضو است. در رابطه با انتخاب اعضای هیئت مدیره باید بیان کرد که این افراد را وزیرتعاون انتخاب منصوب می‌کند.

از اختیارات وزیر تعاون می‌توان به انتصاب یا عزل اعضای هئت مدیره اشاره کرد. همچنین انتصاب اعضای هیئت مدیره توسط ب وسلیه وزیر به مدت دوسال است،لازم به ذکر است که انتصاب افراد بعد از تمام شدن مدت زمان عضویت بلامانع است

وظایف و اختیارات هیئت مدیره صندوق تعاون

  • هیئت مدیره باید برنامه ها و خط مش کلی صندوق را تعیین و به وزیر تعاون پیشنهاد دهدتا در صورت لزوم تصویب شود.
  • هیئت مدیره می‌تواند مصوبات و مقررات و دستورالعمل های مورد نیاز را در چارچوب قانون تصویب کند.
  • هیئت مدیره باید به گزارش های مدیرعامل و بازرس شرکت دقت داشته و آن را بررسی کند همچنین هیئت مدیره باید حساب سود و زیان و ترازنامه صندوق  را مشخص و آن را برای تصوب به وزیر تعاون ارائه دهد.
  • ارائه گزارش و نظر مشورتی به وزیر تعاون درباره عملکرد و وامور صندوق
  • تصمیم گیری و پیگیری لازم درباره وصول مطالبات.
بیشتر بخوانید!
مدرک تحصیلی مورد نیاز برای ثبت شرکت های تجاری

مدیرعامل صندوق تعاون

انتخاب مدیرعامل بر اساس پیشنهاد هیئت مدیره صندوق و با تصویب وزیر تعاون صورت می‌گیرد. مدیرعامل صندوق می‌تواند از میان اعضای هیئت مدیره با خارج از آن برای مدت زمان دوسال انتخاب و با حکم وزیر تعاون انتخاب کرد. لازم به ذکر است که انتخاب دوباره مدیرعامل بلامانع سات.همچنین باید گفت که  هیئت مدیره می تواند ایفای وظایف و اختیارات خود را با تعیین موارد، به مدیرعامل تفویض کند. و در آخر باید گفت که وزیر تعاون می تواند مدیرعامل را عزل کند.


وظایف و اختیارات مدیر عامل

  • از اولین وظایف مدیرعامل باید به انجام امور اداری و مالی و عملیات موضوع صندوق و اجرای مصوبات وزیرتعاون و هیئت مدیره اشاره کرد.
  • مدیرعامل صندوق تعاون می‌تواند افراد را در صندوق استخدام ، اخراج ، ترفیع ، انتقال ، ماموریت و از این قبیل موارد را اجرایی کند.
  • مدیرعامل باید نسبت به تهیه بودجه سالانه و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش های مالی صندوق اقدام کند.
  • از مهمترین وظایف مدیرعام وصول مطالبات صندوق است
  • ارائه پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه و دیگر اقدامات لازم در مورد تعهدات صندوق.


بازرس صندوق تعاون        

یکی دیگر از ارکان مهم صندوق تعاون بازرس است، این دسته از افراد بر اساس قوانین موجود وظایف و اختیارات خاصی را دارند. از مهمترین وظایف بازرس باید به نظارت بر حساب ها، ترازنامه و حساب سود و زیان صندوق اشاره کرد همچنین بازرس باید در این رابطه رسیدگی کرده و گزارش های لازم را تهیه کند و به وزیر تعاون ارائه دهد.

در رابطه با بازرس صندوق تعاون باید به این نکته اشاره کرد که تمامی وظایف بازرس در قانون تجارت کشور  نیز بر عهده بازرس صندوق نیز هست.لازم به ذکر است که بازرس موظف است هر ساله گزارش های خود را در رابطه با حساب ها و ترازنامه  صندوق ظرف سه ماه بعد از پایان سال مالی به وزیر تعاون ارائه کند. همچنین در آخر باید گفت که بازرس با اطلاع مدیرعامل و بدون دخالت در عملیات اجرایی، حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک صندوق را دارد.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳٫۷ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۳

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *