نکاتی مهم در رابطه با ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ایران

شرکت با مسئولیت محدود، از رایج‌ترین شرکت‌های بازرگانی در کشور ایران می‌باشد و عمدتاً بین اعضای یک خانواده یا افراد فامیل و یا دوستان و آشنایان تشکیل می‌گردد. به ‌موجب ماده ۹۴ قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام و یا طعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می‌باشد.

 

تاریخچه شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی موضوعاً تجاری است. به عبارت دیگر، موضوع فعالیت آن نمی‌تواند چیزی جز امور تجاری باشد. (ماده ۹۴ قانون تجارت)

از این نظر، شرکت مسئولیت محدود با شرکت سهامی متفاوت است. ولو اینکه شرکت سهامی می‌تواند برای امور تجاری یا غیرتجاری تشکیل شود و به اصطلاح یک شرکت کاملاً تجاری است. (ماده ۲ لایحه قانونی ۱۳۴۷)

به جز این ویژگی که شرکت سهامی را از دیگر شرکت‌های تجاری متمایز می‌کند، شرکت با مسئولیت محدود هم به شرکت‌های سرمایه نزدیک می‌شود و هم به شرکت‌های اشخاص.

 

نکات قابل توجه نام شرکت با مسئولیت محدود

از جمله مواردی که همیشه برای انتخاب نام برای شرکت با مسئولیت محدود در نظر داشت این موضوع است که باید در اسم شرکت حتما عبارت با مسئولیت محدود قید شود. همچنین باید توجه داشت که در نام شرکت نباید نامی از شرکاء برده شود، در غیر این صورت در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.

تشکیل شرکت با مسئولیت محدود

برای تشکیل یک شرکت با مسئولیت محدود انجام مراحل زیر ضروری می‌باشد :

  • تنظیم شرکت‌نامه و امضای آن
  • تادیه و پرداخت کل سرمایه شرکت
  • ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها

در ارتباط و ادامه با مطالب فوق، لازم است توضیحاتی ارائه شود که در ذیل به آن می‌پردازیم.

  • شرکت‌نامه در شرکت‌ مسئولیت محدود رکن اساسی آن است. به‌ طوری‌که عدم تنظیم آن سبب بطلان شرکت است. در شرکت‌نامه نسبت مشارکت هر شریک و سهم‌الشرکه هرکدام اعم از نقدی یا غیرنقدی که باید تقویم شده باشد، قید می‌گردد.
  • در شرکت‌های با مسئولیت محدود بر خلاف شرکت‌‌های سهامی، کل سرمایه نقدی باید در ابتدا پرداخت شده و سهم‌الشرمه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد، در حالی‎‌که در شرکت‌های سهامی با پرداخت ۳۵ درصد سرمایه نقدی و تعهد بقیه آن می‌توان اقدام به تاسیس شرکت نمود.

طبق مواد موجود در قانون بخش تجارت باید توجه داشت که اگر شرکت با مسئولیت محدود نسبت به تادیه کل سرمایه نقدی و غیرنقدی اقدام ننماید باطل و از درجه اعتبار ساقط محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که در صورتی که به‌موجب عدم اجرای این امر باطل گردد، در مقابل اشخاص ثالث و مطالبات آن‌ها حق استناد به این بطلان را ندارد.

  • پس از طی مراحل فوق، شرکت باید در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود. اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد و همانند شرکت‌های سهامی، الزاماً باید نامی غیر از شرکا داشته باشد و حتی نام آن نباید به صورتی باشد که اشخاص ثالث اعتبار شرکت را منوط با مربوط با اعتبار یکی از شرکا تلقی کنند. قطعا اگر جز این باشد شریکی که نام او در شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.
بیشتر بخوانید!
عضویت در شرکت تعاونی برای افراد مختلف به چه شکل است؟

 

نحوه انحلال شرکت مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود مانند سایر شرکت‌ها در این موارد منحل می‌شود :

  • وقتی برای شرکت مدت معینی تعیین شده باشد و آن مدت به اتمام برسد.
  • در صورتی‌که همه شرکاء تصمیم بر انحلال شرکت بگیرند.
  • در صورتی‌که به هر علتی، از شرکای شرکت تنها یک نفر باقی بماند.
  • در صورتی‌که شرکت ورشکست شود.

به جز مواردی که بیان شد باید توجه داشت که در برخی موارد نیز ممکن است باعث انحلال شرکت با مسئولیت محدود خواهد شد

الف- اگر عده‌ای از شرکای شرکت که سهم‌الشرکه آنان از نیمی از سرمایه شرکت بیشتر باشد، تصمیم به انحلال شرکت بگیرند. این اکثریت شامل اکثریت عددی شرکا نیست و حتی در صورتی‌که فقط یک نفر از شرکا که بیشتر از ۵۰ درصد از سرمایه شرکت را دارا باشد، چنین تصمیمی بگیرد، شرکت منحل خواهد شد، حتی درصورتی‌که تعداد شرکای شرکت بسیار زیاد باشد و آن‌ها موافق انحلال شرکت نباشند.

ب- اگر به علت ضررهایی که به شرکت وارد شده است، نیمی از سرمایه شرکت از بین رفته باشد و یکی از شرکا از دادگاه تقاضای انحلال کند، در صورتی‌که دادگاه دلایل متقاضی را قابل پذیرش بداند و بقیه شرکا هم حاضر نباشند سهم شریک را که در صورت انحلال به او می‌رسد، پرداخت کرده و او را از شرکت خارج کنند، دادگاه حکم به انحلال شرکت خواهد داد.

پ- در صورتی که از اعضای شرکت فوت کند، و این موضوع در اساسنامه شرکت مقرر شده باشد که فوت یکی از شرکا باعث انحلال شرکت شود.

با تشکر از شما عزیزان که وقت خود را صرف مطالعه مقاله شرکت مسئولیت محدود کردید. با سپاس از شما، های‌ثبت.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *