در این مطلب قصد داریم یک توضیحات جامع و کاملی در مورد هزینه های ثبت برند در سال ۹۹ و هزینه های روزنامه رسمی نوبت اول و دوم و سوالاتی که ممکن است در این زمینه برایتان مطرح باشد، بیان کنیم.
البته قبل از شروع صحبت درمورد هزینه های ثبت برند برای شما توضیحاتی را درمورد ثبت برند و علایم تجاری و ثبت برند بین المللی آورده ایم. همراه ما باشید.

همچنین میتوانید از خدمات ثبت شرکت بر روی لینک درج شده استفاده نمایید.

برند چیست؟

برند (Brand) در حقیقت نماد خاص، نام، لوگو، مارک، کلمه و یا جمله‌ای است که محصولات یک شرکت‌ را از دیگر محصولات متمایز و متفاوت می‌کند. برند مربوط به کالا یا تولیدکننده، خدمت خاص یا یک موسسه خدماتی، شرکت یا سازمان، شخص، مکان، رویداد، مذهب و عقیده می باشد.

 

برند چیست

برند و علامت تجاری چه تفاوتی دارند؟

نشان یا علامت تجاری (Trade Mark)، به علامتی متشکل از حروف، شکل، رنگ، شعار، آهنگ یا تصویر خاصی گفته می شود. علامت تجاری را میتوان تصویری در نظر گرفت که سازمان ها و شرکت ها از خود یا محصولاتشان، همانطور که هستند ارائه می دهند، اما برند هویت تجاری محصول محسوب می شود.

انواع برند

برندها براساس آنچه معرفی می کنند، در انواع مختلفی می باشند. چندین نوع برند را در ادامه ذکر کرده ایم:

  •  برند محصول: برند شدن محصول یا خدمت خاص
  •  برندهای شرکتی: برند شدن یک شرکت با محصولات یا خدمات مختلف
  • برندهای شخصی: برند شدن اشخاص مانند یک ورزشکار یا خواننده
  • برندهای عمومی: به عنوان مثال: مراسم های حکومتی
  •  برندهای جغرافیایی: همچون یک شهر خاص
  • برندهای فرهنگی: مثل: یک مراسم فرهنگی
  •  برندهای مذهبی: مانند یک مسجد یا کلیسا

مزایای ثبت برند چیست؟

ثبت برند مزایای بسیاری دارد اما به اختصار در ذیل چندین مورد را برایتان ذکر کرده ایم:

  1. یک برند خوب محصول شما را در ذهن مشتری ماندگار می کند. و موجب تمایز محصولات و خدمات ما با دیگران می شود به خصوص امروزه که برندهای بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال شما وقتی نام ال جی را می‌شنوید چه چیزی به ذهن تان خطور می کند؟
  2. برند خوب باعث می شود که مدیران ارشد سازمان را از خطر خارج شدن از مسیر اصلی حفظ کند.
  3.  ثبت برند به مصرف کنندگان انگیزه ی خوبی برای خرید می دهد. به عنوان مثال برندهایی همچون آدیداس، آرمانی و… امروزه همیشه مورد توجه مردم هستند و مردم آنها را دنبال می‌کنند. شما هم اگر علاقه دارید مانند این برند های پر طرفدار باشید، قدم اول ثبت آن است. تیم «های ثبت» ارائه دهنده خدمات ثبت برند به شما عزیزان می باشد.
  4.  برندها موجب تشویق مصرف کنندگان برای خرید می‌شود و هیجان را به دل جامعه می‌آورد.
  5. بی شک شرکت یا سازمانی که برند شود، پولدار هم خواهد شد و این دو ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. یک گام مهم برای شناخته شدن محصول و خدمات ما، ثبت برند ماست. چون باعث می شود که به صورت حرفه ای و رسمی کار خود را آغاز کنیم و هنگامی که مشتریان با ما ارتباط بگیرند و ثبت علامت تجاری ما را ببینند حتما متوجه خواهند شد که با یک شرکت حرفه ای و متخصص روبرو هستند و بسیار راحت تر به ما اعتماد می کنند.
  6. البته لازم به ذکر است تنها ثبت علامت تجاری و برند برای برندسازی و شناخته شدن کافی نیست و در حقیقت این کار گام اول این پروسه ی طولانی و پر رقابت است. برای موفق شدن در این راه عوامل بسیاری همچون: تبلیغات، مدیریت ارتباط با مشتریان، کیفیت محصولات و خدمات دخیل هستند.
  7.  ثبت علامت تجاری موجب می شود برند ما حفظ شود و هیچ کس نتواند بدون اطلاع ما از اسم و رسم ما، سوء استفاده کند.

ویژگی های یک برند خوب چیست؟

  1. برند باید نسبت به برندهای دیگر متفاوت و متمایز باشد و از همه مهم تر از آنها برتر باشد.
  2. برند باید مشتریان را نسبت به همراهی با خود تحریک کند.
  3. برند می بایست به خواسته های مشریان اهمیت دهد.
  4. برند باید برای شما سرمایه تولید کند نه فقط شما را مجبور به صرف هزینه کند.
  5. شما برای داشتن برند خوب و موفق باید بتوانید نیازهای مشتریان خود را مدیریت کنید.

ثبت برند برای چه اجناسی اجباری است ؟

ثبت علامت تجاری برای کلیه اقلام دارویی و طبی و مواد غذایی الزامی است. چه این اجناس در ایران تولید شده باشند یا در خارج از کشور تولید و سپس وارد کشور شده باشند.

اعتراض به ثبت برند :

اگر در روزنامه رسمی، آگهی تقاضای ثبت علامتی را مشاهده کردید که شبیه علامت تجاری شما بود، و شما مجوز آن کالا و خدمات را داشتید، نیاز است اظهارنامه ای را تنظیم و متن اعتراض خود را در آن تایپ نمایید.

چه اشخاصی حق اعتراض به برند ثبت شده را دارند؟

  1.  اشخاصی که برند ثبت شده را علامت تجاری خود میدانند.
  2. اشخاصی که برند ثبت شده را شبیه علامت خود میدانند به طوریکه ممکن است مصرف کنندگان دچار اشتباه شوند.

مراحل ثبت برند چگونه است؟

فرآیند ثبت برند در کشور بصورت آنلاین و اینترنتی است. جهت انجام این کار لازم است به سایت ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نموده و پس از طی مراحل لازم می توانید برند خود را ثبت نمایید.
پس از طی تمامی مراحل، سامانه یک کد رهگیری به شما خواهد داد. این کد را نگهدارید چون بعد از این مرحله جهت پیگیری فرایند ثبت نام به آن نیاز خواهید داشت.
پس از ثبت نام شما، کارشناسان اداره ثبت اسناد و املاک آن را بررسی خواهند نمود؛ درصورتیکه مشکلی در فرایند ثبت برند شما وجود داشته باشد به شما اطلاع داده میشود و لازم است آن ها را رفع کنید. در نهایت دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال می شود. که شما لازم است هر دو نسخه ی قرارداد را امضا کنید و یکی از نسخه ها را همراه مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به آدرس مرکز پست کنید. سپس مراحل ثبت برند شما در سازمان آغاز خواهد شد.
پس از طی این مراحل اگر در نام و تصویر برند مورد نظر شما مشکل و یا مغایرتی وجود نداشته باشد سازمان اجازه ی انتشار آگهی مربوطه را صادر خواهد کرد.
شایان ذکر است این مراحل ساده نیست و پیچیدگی های خاصی دارد بخصوص برای افرادی که تجربه و آگاهی لازم را در حوزه امور ثبتی و ثبت برند ندارند.
اگر قصد ثبت برند دارید پیشنهاد ما به شما دریافت مشاوره و راهنمایی از کارشناسان متخصص در زمینه ثبت برند است. شما میتوانید کلیه امور ثبتی خود را ازجمله ثبت برند، را به کارشناسان ما بسپارید. کارشناسان ما در های ثبت همواره در خدمت شما هستند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر فقط کافیست با شماره ۰۲۱۷۲۴۰۲ تماس بگیرید.

چه مدارکی جهت ثبت برند لازم است؟

مدارک لازم جهت ثبت برند

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است که ما هر دو را برایتان ذکر کرده ایم:

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی :

  1.  کپی شناسنامه
  2. کپی کارت ملی
  3. کپی مجوز فعالیت شامل: جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب
  4.  کپی کارت بازرگانی (البته در صورتی که در نشان تجاری شما حروف لاتین وجود داشته باشد نیاز به کارت بازرگانی خواهید داشت. )
  5.  کپی هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:

  1. کپی شناسنامه تمام افرادی که در شرکت حق امضا دارند. ازجمله مدیران، سهامداران یا شرکا
  2.  کپی کارت ملی تمام افرادی که در شرکت حق امضا دارند. از جمله مدیران، سهامداران یا شرکا
  3.  کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
  4. کپی مجوز فعالیت شرکت مانند: جواز تاسیس، پروانه ی ساخت، پروانه ی بهره برداری، جواز کسب
  5.  کپی کارت بازرگانی (همانطور که گفتیم در صورتی که در نشان تجاری شما از حروف لاتین استفاده شده باشد به کارت بازرگانی نیازخواهید داشت.)
  6.  هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی

ثبت برند بین المللی چگونه است؟

جهت بین المللی کردن برند ابتدا می بایست برند را در ایران به ثبت رساند و سپس جهت ثبت برند بین المللی اقدام نمود. ثبت برند بین المللی توسط سیستم مادرید انجام می شود. وکلای رسمی دادگستری میتوانند ثبت برند را از ایران به صورت بین المللی انجام دهند. لازم به ذکر است ثبت برند بین المللی هزینه بالایی دارد اما لازم است جهت جلوگیری از سوء استفاده از برند های بزرگ این کار انجام شود .
متاسفانه به علت تحریم ها و مشکلات ارزی انجام این کار سخت تر گذشته شده است. کارشناسان باتجربه ما در «های ثبت» کلیه امور ثبت برند بین المللی را برای شما انجام می دهند.

هزینه ثبت برند بین المللی

در گذشته اشخاص جهت ثبت بین ¬المللی برند خود مجبور بودند برند خود را به صورت جداگانه در همه ی کشورهای موردنظر خود ثبت کنند. به همین دلیل نیاز به ترجمه مدارک موردنیاز به زبان تمام کشورهای موردنظر و پرداخت هزینه های بالایی می شدند تا اینکه بعضی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس جهت رفع این مشکلات اقدام به تصویب سیستم ثبت برند مادرید نمودند. سیستم ثبت مادرید متشکل از موافقت نامه مادرید، پروتکل مرتبط با آن و آیین¬ نامه¬ای متشکل از موافقت نامه و پروتکل می شود.

مزایای ثبت برند بین المللی چیست؟

  1.  با ارائه یک تقاضانامه میتوان برند خود را در همه یا تعدادی از کشورهای عضو سیستم مادرید ثبت نمود.
  2. سریع تر و راحت تر شدن فرایند ثبت بین المللی برند
  3. آسان شدن اعمال تغییرات ایجاد شده در برند در سطح بین المللی
  4.  کاهش هزینه های مربوط به ثبت بین  المللی برند
بیشتر بخوانید!
چابهار

مدارک لازم برای ثبت بین المللی در های ثبت

درخواست کتبی جهت ثبت بین المللی برند( لازم است نام کشور های مورد نظر ذکر شود)
مدارک و اسناد مربوط به ثبت برند در کشور مبدأ
تصویر برابر با اصل مدارک شناسایی مدیران شرکت و صاحبان حق امضا یا تصویر مدارک شناسایی متقاضی حقیقی
ارائه روزنامه های آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
انتخاب کشورهای موردنظر و تکمیل کردن فرم به زبان انگلیسی
تکمیل کردن فرم های هزینه که باید متقاضی آن را مهر و امضا کرده باشد.
ارائه گواهی پرداخت هزینه های ثبت بین المللی برند

مراحل ثبت برند بین المللی

ابتدا جهت دریافت راهنمای ثبت در سیستم مادرید، فرم تقاضانامه و فرم محاسبه هزینهها باید به سامانه اینترنتی سازمان جهانی مالکیت معنوی وایپو WIPO مراجعه نمایید.
باید برای تقاضای ثبت برند بین المللی، یک درخواست کتبی تنظیم نمایید. در عنوان درخواست می بایست اداره ثبت علائم تجاری باشد. لازم است که حتما در درخواست خود اسامی کشورهای موردنظر را ذکر نمایید. همچنین می بایست اسناد مربوط به ثبت برند در داخل کشور را نیز ضمیمه درخواست خود نمایید.
در صورتیکه تقاضای ثبت برند در کشورهای عضو پروتکل مرتبط با موافقتنامه مادرید یا کشورهای عضو موافقتنامه مادرید، یا هر دوی آنها هستید؛ لازم است یکی از سه فرم MM1 یا MM2 و یا MM3 را تکمیل نمایید. این فرم ها در سامانه اینترنتی وایپو موجود می باشند.
در نهایت می بایست فرم محاسبه هزینه را تهیه و تکمیل نمایید. لازم به ذکر است هزینه ها طبق فرانک سوئیس محاسبه می شود. لازم است که حتما هزینه ها را پرداخت نمایید و سپس گواهی پرداخت تان را ارسال نمایید.

ثبت کدام برند ها ممنوع است؟

در همه ی كشورها انتخاب و ثبت برند تابع قوانین و شرایط خاص آن کشور است كه به عوامل مختلفی همچون: عرف جامعه، عفت عمومی، مصالح كشور و مسائل مذهبی و اخلاقی آن کشور بستگی دارد.
طبق ماده ٥ قانون، ثبت علائمی که در ذیل گفته شده ممنوع می باشد:

  •  نشان ها و آرم های دولتی، علامت هلال احمر
  • نماد پرچم جمهوری اسلامی ایران
  •  پرچم های مربوط به دولت و کشور ایران و پرچم هایی که توسط دولت ایران منع شده اند.
  •  علامت تجاری موسسات رسمی مانند: هلال احمر و صلیب سرخ، رجاء و … .
  •  عبارات و كلماتی كه موهم انتساب به مقامات رسمی کشور است.
  •  علائمی كه خلاف عفت باشند یا مخل نظم عمومی باشند.
  •  استفاده از واژه های عام: به طور مثال کلمه موبایل یا کتاب به تنهایی امکان ثبت ندارند چون این کلمات واژه ای عام محسوب می شوند.
  •  واژه های توصیفی: به طور مثال واژه هایی مانند خوشمزه و شیرین به تنهایی قابل ثبت نیستند. زیرا این کلمات برای توصیف محصولات و اجناس استفاده میشوند.
  •  علائم گمراه کننده: به طور مثال اگر قصد ثبت علامت تجاری برای شیره خرما و انگور دارید و تصویر استفاده شده عکس زنبور عسل باشد، پذیرفته نخواهد شد. زیرا موجب به اشتباه افتادن و گمراهی مصرف کنندگان می شود و خریدار ممکن است محصول را با تصور اینکه عسل است خریداری نمایند.
  •  علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه: تصاویر و کلمات ناقض موازین، هنجارهای اخلاقی، عرفی و مذهبی جامعه اجازه ثبت ندارند.
  •  علائم رسمی دولتی، پرچم، نشان های سلطنتی، و نشان کشور و سازمان های بین المللی که نمونه آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده معمولا امکان ثبت ندارند. مگر اینکه مجوز مراجع ذی صلاح بین المللی را بگیرند.
  •  مواردی که تشابه زیادی بین علامت و برند دو موسسه وجود داشته باشد به طوری که کالا و خدمات آنها از هم قابل تمایز نباشند.

 

هزینه های ثبت برند را به صورت مشروح برایتان آورده ایم:

الف) هزینه ثبت برند اشخاص حقیقی

  1. حق ثبت اظهارنامه برای یک طبقه: ۴۰۰ هزار تومان
  2.      حق ثبت اظهارنامه برای هر طبقه اضافه‌تر:۳۵۰ هزار تومان
  3.     حق الثبت برند برای یک طبقه: ۱۱۰۰ میلیون تومان
  4.      حق الثبت برند برای هر طبقه اضافه‌تر: ۴۰۰ هزار تومان
  5.      حق الثبت تمدید برند برای دوره‌های ۱۰ ساله: معادل حق الثبت برند
  6.      جریمه تاخیر در تمدید برند: نصف حق الثبت برند
  7.     هزینه استعلام برای انتقال، اجازه بهره ‌برداری یا اعراض: ۳۵۰ هزار تومان
  8.      حق الثبت انتقال قهری و یا قراردادی برند برای هر طبقه: ۳۵۰ هزار  تومان
  9.     حق الثبت انتقال برند برای هر طبقه اضافه‌تر: ۴۰۰ هزار تومان
  10.      حق الثبت اجازه بهره‌برداری از برند ثبت شده یا فسخ و خاتمه آن برای هر طبقه: ۶۰۰ هزار تومان
  11.      حق الثبت اجازه بهره‌برداری از برند ثبت شده یا فسخ و خاتمه آن برای هر طبقه اضافه ‌تر: ۲۵۰ هزار تومان
  12.      هزینه اصلاح اظهارنامه و هریک از ضمائم آن برای هر بار: ۲۵۰ هزار تومان
  13.     حق الثبت انتقال اظهارنامه برند و یا اجازه بهره‌ برداری از آن: ۶۰۰ هزار تومان
  14.     حق الثبت تغییرات در برند (به استثناء انتقال مالکیت و اجازه بهره ‌برداری): ۲۵۰ هزار تومان
  15.     هزینه صدور نسخه المثنی از گواهی: ۲۰۰ هزار تومان
  16.      هزینه رونوشت مصدق از گواهی: ۲۰۰ هزار تومان
  17.      هزینه اخذ تاییدیه تسلیم اظهارنامه یا صدور گواهی‌نامه: ۲۰۰ هزار  تومان
  18.      هزینه رسیدگی به اعتراض به رد ثبت (کمیسیون): ۵۰۰ هزار تومان
  19.      هزینه رسیدگی به اعتراض به تقاضای ثبت (کمیسیون): ۲ میلیون تومان
  20.      هزینه دادرسی مربوط به تقاضای ابطال علامت تجاری ثبت شده از دادگاه: ۶۰۰ هزار تومان
  21.      هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی به عنوان اداره مبدا: ۳۰۰ هزار هزار تومان
  22.      هزینه روزنامه رسمی آگهی تقاضای ثبت برند (بصورت سیاه و سفید): از ۳۵۰ هزار تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)
  23.     هزینه روزنامه رسمی آگهی تقاضای ثبت برند (بصورت رنگی): از ۳۵۰ هزار تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)
  24.     هزینه روزنامه رسمی آگهی ثبت برند (بصورت سیاه و سفید): از ۴۰۰ هزار تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)
  25.     هزینه روزنامه رسمی آگهی ثبت برند (بصورت رنگی): از ۴۰۰ هزار تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)
  26.      هزینه برگه خام سند برند: ۲۰۰ هزار تومان

ب) هزینه ثبت برند اشخاص حقوقی

  1.     حق ثبت اظهارنامه برای یک طبقه: ۴۵۰ هزار تومان
  2.     حق ثبت اظهارنامه برای هر طبقه اضافه ‌تر: ۴۰۰ هزار  تومان
  3.     حق الثبت برند برای یک طبقه: ۱۵۰۰ میلون تومان
  4.     حق الثبت برند برای هر طبقه اضافه ‌تر: ۴۵۰ هزار تومان
  5.      حق الثبت تمدید برند برای دوره‌های ۱۰ ساله: معادل حق الثبت برند
  6.     جریمه تاخیر در تمدید برند: نصف حق الثبت برند
  7.     هزینه استعلام برای انتقال، اجازه بهره‌برداری یا اعراض: ۴۰۰ هزار تومان
  8.     حق الثبت انتقال قهری و یا قراردادی برند برای هر طبقه: ۴۰۰ هزار تومان
  9.     حق الثبت انتقال برند برای هر طبقه اضافه ‌تر: ۴۵۰ هزار تومان
  10.     حق الثبت اجازه بهره ‌برداری از برند ثبت شده یا فسخ و خاتمه آن برای هر طبقه: ۴۲۰ هزار تومان
  11.      حق الثبت اجازه بهره ‌برداری از برند ثبت شده یا فسخ و خاتمه آن برای هر طبقه اضافه ‌تر: ۴۰۰ هزار تومان
  12.     هزینه اصلاح اظهارنامه و هریک از ضمائم آن برای هر بار: ۳۰۰ هزار تومان
  13.      حق الثبت انتقال اظهارنامه برند و یا اجازه بهره‌ برداری از آن: ۴۵۰ هزار تومان
  14.     حق الثبت تغییرات در برند (به استثناء انتقال مالکیت و اجازه بهره ‌برداری): ۷۰۰ هزار تومان
  15.      هزینه صدور نسخه المثنی از گواهی: ۳۰۰ هزار تومان
  16.      هزینه رونوشت مصدق از گواهی: ۲۵۰ هزار تومان
  17.     هزینه اخذ تاییدیه تسلیم اظهارنامه یا صدور گواهی ‌نامه: ۳۰۰ هزار تومان
  18.      هزینه رسیدگی به اعتراض به رد ثبت (کمیسیون): ۷۰۰ هزار تومان
  19.     هزینه رسیدگی به اعتراض به تقاضای ثبت (کمیسیون): ۵ میلیون تومان
  20.      هزینه دادرسی مربوط به تقاضای ابطال علامت تجاری ثبت شده از دادگاه: ۷۰۰هزار تومان
  21.      هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی به عنوان اداره مبدا: ۳۵۰هزار تومان
  22.     هزینه روزنامه رسمی آگهی تقاضای ثبت برند (بصورت سیاه و سفید): از ۳۵۰ هزار تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)
  23.     هزینه روزنامه رسمی آگهی تقاضای ثبت برند (بصورت رنگی): از ۴۰۰ هزار تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)
  24.      هزینه روزنامه رسمی آگهی ثبت برند (بصورت سیاه و سفید): از ۴۰۰ هزار تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)
  25.     هزینه روزنامه رسمی آگهی ثبت برند (بصورت رنگی): از ۳۴۰ هزار تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)
  26.      هزینه برگه خام سند برند: ۲۰۰ هزار تومان

 

آیا هزینه ثبت برند در تهران با دیگر شهرها تفاوت دارد؟

خیر. هزینه ثبت برند در تهران با دیگر شهرهای ایران یکی است و هیچ تفاوتی با آن ها ندارد، زیرا کلیه ی اقدامات ثبت برند، ثبت لوگو و علائم تجاری در اداره مالکیت معنوی انجام میشود.

برای ثبت تغییرات شرکت به لینک درج شده مراجعه کنید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۳

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *