آثار انحلال شرکت را در این مطلب مهم برای شما همراهان عزیز به صورت کامل و مفید توضیح داده ایم همراه ما باشید – موسسه حقوقی های ثبت

به موجب ماده ۲۱۰ قانون مذکور، انحلال شرکت مادام که به ثبت نرسیده و اعلان نشده باشد، نسبت به اشخاص ثالث بلااثر است. در حال حاضر با استقرار سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور، کلیه اطلاعات عمومی وضعیت حقوقی شرکت از جمله شماره ثبت شناسه ملی و تاریخ ثبت اشخاص حقوقی و در صورت منحل شدن، تاریخ انحلال و ختم تصفیه در سامانه مذکور به آدرس www.ilenc.ir قابلیت رصد و استعلام می باشد.

ابعاد و آثار انحلال همانطور که بیان گردید، گسترده می باشد. شرکت پس از انحلال در حال تصفیه محسوب می گردد و عملاً امکان فعالیت تجاری پس از انحلال امکانپذیر نمی باشد. اختیارات هیأت مدیره و مدیران شرکت پس از انحلال به مدیر تصفیه منتقل می گردد و مدیران تصفیه باید کلیه اموال و دفاتر و اوراق و اسناد مربوط به شرکت را تحویل گرفته و بلافاصله امر تصفیه شرکت را عهده دار شوند.

مدیران تصفیه نماینده شرکت در حال تصفیه بوده و کلیه اختیارات لازم را جهت امر تصفیه حتی از طریق طرح دعوی و ارجاع به داوری و حق سازش دارا می باشند و می توانند برای طرح دعاوی و دفاع از دعاوی وکیل تعیین نمایند. محدود کردن اختیارات مدیران تصفیه باطل و کان لم یکن است.

انتقال دارایی شرکت در حال تصفیه کلاً یا بعضاً به مدیر یا مدیران تصفیه و یا به ارقاب آنها از طبقه اول و دوم تا درجه چهارم ممنوع است. هر نقل و انتقالی که برخلاف مفاد این ماده انجام گیرد باطل خواهد بود.

برای مقررات، مدت مأموریت مدیر یا مدیران تصفیه نباید از دو سال تجاوز کند. اگر تا پایان مأموریت مدیران تصفیه امر تصفیه خاتمه نیافته باشد مدیر یا مدیران تصفیه باید با ذکر علل و جهات خاتمه نیافتن تصفیه امور شرکت مهلت اضافی را که برای خاتمه دادن به امر تصفیه لازم می دانند و تدابیری را که جهت پایان دادن به امر تصفیه در نظر گرفته اند به اطلاع مجمع عمومی صاحبان سهام رسانیده تمدید مدت مأموریت خود را خواستار شوند.

بیشتر بخوانید!
ثبت‌ بین‌المللی بر پایه عهدنامه (کنوانسیون) مادرید به چگونه است؟

سئوالی که در این خصوص مطرح گردید اگر در جریان دادرسی شرکت خوانده منحل شود، دادرسی چه وضعی پیدا می کند؟ آیا انحلال شرکت به منزله فوت شخص حقوقی است؟

نظر اکثریت:انحلال شرکت به منزله فوت شخص حقوقی نیست. زیرا ماده ۲۰۸ قانون تجارت تصریح دارد پس از انحلال شرکت مادام که امر تصفیه خاتمه نیافته شخصیت حقوقی شرکت به قوت خود باقی است.

بیشتر بخوانید : اعاده شرکت بعد از انحلال

نظر اقلیت: انحلال شرکت به منزله فوت شخص حقوقی تلقی می شود.

برخی از انواع شرکت های تجارتی در حوزه نظارتی دستگاه های مختلف می باشد که هرگونه اقدام از جمله انحلال را منوط به کسب تکلیف و یا مجوز از مرجع خاصی دانسته که می توان به ثبت انحلال صندوق های قرض الحسنه و تعاونی های اعتبار و شرکت های لیزینگ و صرافی هایی اشاره نمود که می بایستی از بانک مرکزی و یا تعاونی مجوز اخذ نمایند.

یکی دیگر از مشکلات حقوقی در حوزه پولی و بانکی، انحلال موسسات پولی و بانکی از جمله، صندوق های قرض الحسنه و تعاونی های اعتبار و ادغام در سایر بانک ها می باشد، به طوری که شرایط قانونی ادغام شرکت ها و همچنین ماده ۱۱۱ قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه اجرایی آن رعایت نمی گردد. این در حالی است که از لحاظ حقوقی، موضوع انحلال با ادغام شرکت های متفاوت و این نوع اقدامات، موجب، تضییع حقوق و تبعات مختلف منفی در جامعه خواهد شد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *