یکی از نکاتی که باید در تمام شرکت های تجاری با دقت رعایت شود، اساسنامه یک شرکت است. شرکت تعاونی نیز از این قاعده مستثنا نیست. اساسنامه شرکت تعاونی نکاتی مهم برای افراد دارد که باید موسسین آن به دقت آن را رعایت کنند. در ادامه این مقاله قوانین و مقرراتی که باید در اساسنامه شرکت تعاونی رعایت شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ولی قبل از آن بهتر است نگاهی به نحوه کاری شرکت تعاونی داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

شرکت تعاونی چیست؟

یکی دیگر از انواع شرکت‌ها، شرکت تعاونی است در قانون تجارت تعریف را این‌گونه شرکت را بدین شکل بیان کرده است که شرکت تعاونی به منظور رفع نیازمندی مشترک و بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضای خود به طریق همکاری و همیاری متقابل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل می‌شود.

تعریف اصلی شرکت تعاونی

این‌گونه از شرکت‌ها بین اشخاص حقیقی برای فعالیت در امور مربوط به توزیع و جهت اهداف خود که در قانون به منظور بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضا است تشکیل می‌شود. از دیگر نکاتی که در مورد شرکت‌های تعاونی وجود دارد باید به پنج نکته خاص اشاره داشت که در ادامه با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

 

نکاتی که باید در اساسنامه شرکت تعاونی رعایت شود

۱- هدف اصلی تشکیل شرکت تعاونی

۲- مشخص کردن نام شرکت تعاونی و همچنین منظور کردن عبارت تعاونی در آن

۳- مدت زمان فعالیت شرکت تعاونی

۴- حوزه عملیات و فعالیت شرکت، به طور مثال در کدام شهر یا روستا و …
۵- مدل کاری  شرکت تعاونی اعم از شرکت تعاونی تولید یا مصرف

۶- اقامتگاه اصلی شرکت و معین کردن تمامی شعبات آن

۷- میزان سرمایه شرکت

۸- مقررات مربوط به عضویت شرکای جدید

۹- ارکان اصلی شرکت

۱۰- مقررات اداری و مالی شرکت

۱۱- شرایط مربوط به انحلال و تصفیه شرکت

 

تصویب اساسنامه ثبت تعاونی

برای تصویب اساسنامه شرکت تعاونی حضور حداقل دو سوم داوطلبان برای عضویت در اولین مجمع عادی شرکت شرکت الزامی است. در صورتی که داوطلبان با مصوبه اولین مجمع عمومی عادی در مورد اساسنامه موافقت نداشته باشند، این امکان را دارند در همان جلسه درخواست عضویت خود را در شرکت پس بگیرند.

برای تصویب اساسنامه رعایت قانون دوسوم آرای برای تصویب امور لازم است.استرداد عضویت از طرف داوطلبان عضویتی که با اساسنامه مصوب موافقت نداشته باشند، در همان جلسه مجمع اولیه برای تصویب اساسنامه به عمل می آید.

بیشتر بخوانید!
شرکت تضامنی چیست؟

درابطه با این موضوع باید توجه داشت که بعد از اتمام جلسه، امکان درخواست استراد عضویت برای افراد وجود ندارد، و استرداد درخواست عضویت باید بعد از تصویب اساسنامه و قبل از شروع اقدامات مجمع صورت پذیرد.

از دیگر موارد جلسه می‌توان به انتخاب هیئت مدیره و بازرسان و… اشاره کرد و از حاضران در جلسه، کسانی که به استرداد درخواست عضویت اقدام کرده اند، باید بلافاصله جلسه مجمع را ترک کنند، به این دلیل که حضور این افراد در جلسه مجمع عمومی دیگر لزومی ندارد و حق اظهار نظر در رابطه با دیگر موارد جلسه را ندارند و در زمره اعضای شرکت قلمداد نمی‌شوند در صورتی که این افراد جلسه را ترک نکنند تمامی آرا و تصمیمات جلسه از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.

پس از این اتفاق و خروج افراد باید تمامی آورده های نقدی و غیرنقدی مربوط به سهام افراد مذکور به آنها مسترد گردد.این امر باید بلافاصله پس از معرفی امضاهای مجاز شرکت تعاونی صورت گیرد.

لازم به توضیح است که تمامی مبالغ مربوط به افرادی که درخواست عضویت خود را مسترد داشته اند، باید بر اساس آنچه در اساسنامه تصویب گشته است و در آن ذکر شده است کشر و مقدار سرمایه و سهامی که پس از کسر مزبور حاصل می شود، در آن قید شود.

طبق قانون تمامی داوطلبان عضویتی که با مصوبه اولین مجمع عمومی عادی موافقت نکرده اند، این اجازه داده می‌شود که در همان جلسه عضویت خود را مسترد دارند، ظاهراَ چنین به نظر می رسد کسانی می توانند به استرداد عضویت اقدام کنند که در جلسه مجمع حضور داشته باشند.

در صورتی که هریک از مخالفان با اساسنامه سکوت اختیار کنند و در جلسه مجمع به استرداد درخواست عضویت اقدام نکنند، این سکوت به نشانشه رضایت قلمداد شده و این افراد در زمره افراد داوطلبان عضویت شرکت خواهند بود.

در نهایت باید گفت که رئیس و منشی مجمع  و همچنین نظار باید تمام صفحات اساسنامه تصویب شده را به امضاء برسانند. همچنین باید در صورتجلسه مجمع مقدار رأی ماخوذه و تمام نکات مربوط به آن به تفکیک ذکر شود.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳٫۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۲

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *