انحلال شرکت به دلیل عدم ثبت

از جمله فعالیت های تجاری به صورت قانونی در قالب شرکت تجاری شکل می‌گیرد، شرکت‌های تجاری قراردادی است بین دو یا چند نفر تا اقدام به فعالیت تجاری کنند. این نوع شرکت ها معمولا سرمایه مستقلی از بین آورده ها جمع کرده وتشکیل می‌شود. همچنین باید گفت که در شرکت منافع و زیان های احتمالی حاصل از به کارگیری سرمایه، برای شرکاء است.

لازم به ذکر است که بر اساس ماده ۱ قانون اجرای سیاست های کلی نظام، و بر اساس تعریف این قانون شرکت شخصی است حقوقی که با رعایت قانون تجارت یا قانون خاص حسب مورد تشکیل شده باشد.

حال در این رابطه و این قانون باید گفت سه شخص حقیقی اقدام به ثبت شرکت می‌کنند و هریک به میزان مشخصی سرمایه در شرکت می‌گذارند ، به همین ترتیب این افراد به نسبت سرمایه ای که وارد شرکت نموده اند، در سود و ضرر شرکت شریک هستند.

ثبت شرکت تجاری

در تمام شرکت های تجاری کلیه عقود و قرارداد ها باید با شرایط عمومی قانون با رعایت صحت عقود ثبت شود به طور مثال قصد و رضا ، اهلیت ، معین بودن موضوع ، قانونی بودن جهت و هدف، علاوه بر موارد یاد شده شرایط اختصاصی  را باید داشته باشد، این شرایط از جمله مواردی همچون وجود شرکا ، همکاری شرکا ، سرمایه گذاری ، اشتغال به معاملات تجاری ، تقسیم سود و زیان، در ادامه باید ذکر شود که شرکتی قصد تاسیس و تشکیل دارد باید به جز تمامی موارد گفته شده موقعی رسمی داشته باشد و به ثبت رسیده باشد.

نکات مهم در رابطه با ثبت شرکت تجاری

  • در این رابطه باید گفت همانگونه که تمام افراد حقیقی دارای مدارک شناسایی هستند، شرکت ها نیز به عنوان اشخاص حقوقی باید مدارک شناسایی مربوط به خود را داشته باشندبه همین منظور شرکت تجاری باید با انتخاب نام و ثبت مراتب در اداره ثبت شرکت ها در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ( قوه قضاییه ) می تواند هویت خود را رسمیت بخشد. پس از انجام این اقدامات شرکت تجاری می‌تواند اقدام به فعالیت کرده و از مزایای یک شرکت بهره ببرد.
  • در رابطه با شرکت تجاری و ثبت آن باید به این نکته هم اشاره کرد که، شرکت ها در شهر تهران در دایره ثبت شرکت ها و در خارج تهران در اداره ثبت اسناد مرکز اصلی شرکت به ثبت برسند. همجنین لازم به ذکر است که در شرایطی که اداره یا دایره یا شعبه اسناد نباشد ثبت در دفتر اسناد رسمی نیز اقدام به ثبت شرکت می‌کند. همچنین اگر در مناطقی دفتر اسناد رسمی نیز وجود نداشته باشد این وظیفه بر عهده دفتر محکمه ابتدایی یا صلحیه با رعایت ترتیب کافی خواهد بود.
  • در رابطه با عدم ثبت شرکت باید اینگونه بیان کرد که در صورتی که هر شرکتی ظرف سه ماه از تاریخ تاسیس اداره یا دایره یا شعبه ثبت اسناد در آن محل خود را در دفتر ثبت اسناد به ثبت برساند.
بیشتر بخوانید!
ثبت تغییرات شرکت


عدم ثبت شرکت

در صورتی که یکی شرکت تجاری در اداره ثبت شرکت ها به ثبت نرسد، به تبع آن، شرکتنامه اش اعلان نگردیده است، پس به همین دلیلی باید گفت در این شرایط احتمال انحلال شرکت وجود دارد.

در رابطه با موضوع گفته شده در ماده ۲ قانون ثبت شرکت ها مواردی را بیان کرده که به این صورت است که ثبت شرکت های تجاری موضوعی است الزامی و برای مدیران شرکتی که به ثبت نرسیده باشد،جزای نقدی معین شده است .

در ادامه این مبحث باید اضافه کرد که اگر  در صورت تقاضای مدعی العموم ، حکم انحلال شرکت متخلف نیز صادر خواهد شد. این موضوع به این معنی است که تا زمانی که دادستان تقاضای انحلال شرکت را نکرده باشد،  شرکت با جمع شرایط دیگر، تشکیل شده محسوب خواهد شد؛ اما باید توجه داشت در صورتی که دادستان تقاضای انحلال کند، به صرف تقاضای او و فقط به این دلیل که شرکت در اداره ثبت شرکت ها به ثبت نشده است ، شرکت منحل اعلام می‌شود. لازم به توضیح است که هیچ دلیل دیگری برای صدور حکم انحلال شرکت لازم نیست.

در ادامه و به عنوان آخرین موضوع باید دقت کرد که حتی در صورتی که شرکت در اداره ثبت شرکت هابه ثبت رسیده باشد، به این معنا نیست که شرکت واقعاَ وجود دارد و هر زمانی که مشخص شود که شرکتی بدون توجه به  سایر شرایط تاسیس شده است، شرکت باطل خواهد بود. به طور مثال هرگاه مشخص شود یکی از شرکاء شرکت اهلیت لازم برای حضور در شرکت را ندارد، وجود شرکت باطل است، حتی اگر شرکت در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *