برخی شرکت ها هستند که در مدت زمان مشخصی اقدام به فعالیت می‌کنند، در برخی موارد ممکن است شرکت در اساسنامه اصلی خود مدت زمان فعالیت شرکت را مشخص کرده باشد، یا این امکان دارد شرکت به وسیله فعالیت مدت زمان کاری آن مشخص باشد. به همین منظور برای شرکت هایی که مدت زمان فعالیتشان مشخص است زمان مورد نظر فرا می‌رسد.

به همین منظور شرکت در آن مقطع عملا باید منحل شود و فعالیت شرکت خاتمه یابد. برای این اتفاق قوانین و مقرراتی مشخص شده است که باید به آن توجه داشت. در این مقاله ما سعی کردیم تمامی مواردی که لازم است برای انحلال شرکت به موجب تمام شدن مدت زمان فعالیت آن است را بررسی کنیم، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مدارک لازم برای انحلال شرکت مسئولیت محدود

برای انحلال شرکت مسئولیت محدود ابتدا نیاز به صورت جلسه انحلال شرکت به انضمام امضای تمامی شرکا و مدیر تصویه نیاز داریم. دیگر مدارک مورد نیاز به شرح زیر می‌باشد

  • کپی مدارک مدیر تصویه در صورتی که جزو شرکاء شرکت نباشد.
  • اصل آخرین روزنامه رسمی شرکت
  • اصل دعوت‌نامه از شرکاء برای شرکت در مجمع فوق‌العاده

 

مدارک لازم برای شرکت سهامی خاص

برای انحلال شرکت سهامی خاص نیز به مانند شرکت مسئولیت محدود ابتدا نیاز به صورت جلسه انحلال شرکت به همراه  امضای تمامی سهامداران و مدیر تصویه نیاز داریم. دیگر مدارک مورد نیاز به شرح زیر می‌باشد.

  • کپی مدارک شناسایی مدیر تصویه در صورتی که مدیر جز سهامداران نباشد.
  • اصل اخرین روزنامه رسمی که آگهی‌های شرکت مذکور در آن منتشر می‌شود.
  • اصل آگهی منتشر شده در روزنامه کثیرالانتشار مبنی بر دعوت از شرکاء برای حضور در مجمع فوق‌العاده

 

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت تضامنی

به مانند دو مورد قبلیبرای شرکت تضامنی نیز در ابتدا نیاز به صورت جلسه انحلال شرکت به همراه  امضای تمامی سهامداران و مدیر تصویه نیاز داریم. دیگر مدارک مورد نیاز به شرح زیر می‌باشد.

  • اسناد ثبت شرکت
  • شناسنامه تمامی شرکا

 

 

انحلال شرکت از روش اتمام مدت زمان فعالیت

در حقیت برای انحلال شرکت به روش مدت زمان فعالیت دو راه وجود دارد اولی این است که راه حل متکی بر اولویت دادن به اراده شرکا به هنگام انعقاد قرارداد شرکت تجاری است، ولی باید در مورد راه حل دوم اینگونه بیان کرد که اولویت اراده جمعی شرکاء در شرکت است که متکی به آن است.

بیشتر بخوانید!
نمونه صورتجلسه هیأت مدیره در مؤسسه

 

نظر قانون در رابطه با انحلال شرکت

بر اساس ماده ۱۹۹ قانون تجارت کشور برای انحلال شرکت سهامی اینگونه بیان کرده است که زمانی که که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیرممکن شده باشد. یا در زمانی که شرکت برای مدت زمان مشخصی تاسیس شده باشد و آن زمان منقضی شده باشد، لازم به ذکر است که می‌توان یکسال قبل از منقضی شدن شرکت نسبت به تمدید آن اقدام کرد.

از دیگر موارد مربوط به این قانون و با توجه به ماده ۱۹۹ و ۱۰۱ قانون تجارت کشور  باید به این موضوع اشاره کرد که انحلال ناشی از انقضای مدت، انجام موضوع و یا ناممکن شدن انجام موضوع در زمره اسباب انحلال قهری شرکت است.

بر اساس ماده ۴ قانون تجارت و همچنین بند های ۱ و ۲ ماده ۱۹۹ همین قانون اگر مجمع عمومی فوق العاده شرکت سهامی جهت انحلال شرکت تشکیل نشود و یا در صورت تشکیل، رای به انحلال ندهد، هریک از ذینفع های شرکت این حق را دارند که با حضور در دادگاه درخواست به حکم انحلال شرکت دهند، پس انحلال شرکت ناشی از اراده شرکت است اما در صورت امتناع شرکت از اتخاذ این تصمیم دادگاه ولایتاَ مبادرت به اتخاذ تصمیم خواهد نمود. لازم به توضیح است که در این مورد اگر فرض شود که هیچ یک از افراد درخواست انحلال ندهد، شرکت به حیات خود ادامه می دهد.

با توجه به ماده ۹۳ قانون تجارت کشور که مربوط به شرکت سهامی است و به سایر انواع شرکت نیز تسری یافته است، انقضای مدت و انجام موضوع و یا ناممکن شدن آن قهری موجب انحلال شرکت است. اما باید گفت که بر خلاف ماده ۱۹۹ و ۲۰۱ تبیین شده در قانون، حکمی که مبین ماده ۹۳ باشد وجود ندارد، پس باید توجه داشت که برای رسیدن به یک بیان کامل برای انحلال شرکت باید به تصمیمات شرکت و یا حکم دادگاه دقت کرد.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *