انواع طبقه بندی در علائم تجاری و شکل کاری آن

از مهم‌ترین عوامل ثبت برند و طبقه‌بندی علائم تجاری، شناخت طبقات مختلف کالاها و خدمات می‌باشد. پس شما برای ثبت برند خویش باید درک درستی از طبقه بندی علامت تجاری خود داشته باشید.

طبقه‌بندی علائم تجاری بر اساس نشانه‌ها

با توجه به قوانین جدید ملی کشورهای مختلف که در طبقه‌بندی علائم تجاری به ثبت رسیده است، ملاک‌های طبقه‌بندی علائم در زیر باعث می‌شود بصورت کامل‌تر و دقیق‌تر نسبت به طبقه‌بندی علامت‌های تجاری و ثبت برند خود اقدام کنید.

علامت تجاری                

بازار بزرگ امروزه و پیشی گرفتن رقبا از یکدیگر در کنار تلاش برای ماندگاری در نزد مشتریان و مردم، برای ارائه بیشتر خدمات و محصولات برای هرچه بالاتر بردن سود و سرمایه خویش در ذهن هر تاجر، فروشنده و یک مدیر امری طبیعی می‌باشد. بهترین راه، ثبت برند است که در ذهن و خاطره بصری مشتریان حفظ شده و یک کار فوق‌العاده می‌باشد.شما می‌توانید این کار را با طراحی یک علامت و نشانی‌که گویای حرفه و فعالیت شما می‌باشد انجام دهید.

تجربه به ما ثابت کرده است اگر یک برند یا علامت تجاری کاملا درست، زیبا و با تفکر طراحی شود، حتی نسبت به نام آن مجموعه ماندگاری و شهرت بالاتری پیدا خواهد کرد.برای مثال کمپانی اپل که نه تنها امروزه برای بسیاری از مردم جهان شناخته شده است،  بلکه بعضا برند آن از اسم شرکت پرآوازه تر می‌باشد.

دراصل علامت تجاری برای معرفی و اشاره به نوع و مدل فعالیت تجاری شما دارد.در طراحی برند می‌توان از اشکال و حروف استفاده نمود.استفاده افراد دیگر از برند شما باعث پیگرد قانونی آن‌ها می‌شود.

اما باید گفت علاماتی وجود دارند که اجازه ثبت به‌عنوان علامت تجاری را نخواهند داشت:

طبق ماده ۳۲ قانون، علامت در موارد زیر قابل ثبت نیست:

  • امکان متمایز کردن خدمات یا کالای دو موسسه نسبت به یکدیگر را نداشته باشد.
  • خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
  • مبداُ جغرافیایی مراکز تجاری یا عمومی را از منظر کالاها یا خدمات یا خصوصیات ‌آنها به درستی نشان نداده و گمراه کند.
  • عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشان‌های مملکتی یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به یک کشور، سازمان‌های بین‌الدولی یا سازمان‌هایی که تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی تاسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیت‌دار کشور مربوط یا سازمان ذی‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
  • همانند یا بطور گمراه کننده‌ای شبیه و یا حتی ترجمه یک علامت یا نام تجاری‌ای باشد که

در حوزه همان خدمات و کالاها در کشور معروف باشد.

همانند یا شبیه آن در گذشته ثبت و معروف شده باشد، مشروط براین قضیه‌که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به بلی منافع مالک قبلی لطمه وارد سازد.

بیشتر بخوانید!
نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

همانند همان علامت قبلا به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ ثبت آن مقدم بر تاریخ شما باشد یا حتی دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات می‌باشد و یا خدمات و کالایی‌که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

الف) علائم تجاری نامی یا حرفی

در این مدل از علائم، نشانه‌ای که وظیفه معرفی خدمات یا کالاهارو برعهده دارد مرکب از یک یا چند کلمه می‌یاشد.

این نوع کلمه یا کلمه‌ها از لحاظ صوتی یا آوایی باید به‌ نحوی باشند که قابلیت تفاوت بین خدمات و کالا‌ها را دارا باشند.

 

ب) علائم تجاری گرافیکی(ترسیمی)

در طبقه بندی علائم، علائمی که در طراحی آنها از تصاویر، نقش‌ها و طرح‌ها  تشکیل شده‌اند و از لحاظ بصری با یکدیگر متفاوت می‌باشند علائم تجاری گرافیکی یا ترسیمی نام دارند.

 

ج) علائم تجاری مرکب و درهم آمیخته

این مدل از علائم تجاری از دو یا چند مدل مختلف دیگر نشاُت گرفته شده است.بطور کلی در طبقه‌بندی علائم تجاری، علامت تجاری مرکب از کلمات همراه با آرم‌ها، طرح‌ها و نقش‌ها تشکیل شده اند.

 

د) علائم تجاری سه‌بعدی

این علائم همانطور که از نام آن مشخص است شامل اشیایی هستند که بصورت سه‌بعدی عرضه و ارائه می‌شوند. مانند بطری‌ها، بسته‌ها و لفاف‌ها.

 

طبقه‌بندی علائم تجاری بر اساس شهرت

الف) علائم تجاری معمولی در طبقه‌بندی علامت تجاری

همه آن دسته علائمی که معرف محصولات و کالاهای معین در بازار می‌باشند که هنوز به شهرت کافی بین خریداران نرسیده‌اند را، علائم معمولی می‌نامند.

ب) علائم تجاری مشهور در طبقه‌بندی علامت تجاری

به آن دسته از علائمی برای عموم مردم شناخته شده می‌باشد را علائم تجاری مشهور می‌گویند.لازمه اینکه یک کالا یا محصول در عموم مردم شناخته شده باشد و به‌عنوان یک علامت مشهور شناخته شود این نکته می‌باشد کیفیت آن محصول از دید مردم عالی باشد.

ج) علائم تجاری معروف در طبقه‌بندی علامت تجاری

علائم تجاری معروف و علائم تجاری مشهور بسیار شبیه بهم هستند، تنها تفاوت آنها در این می‌باشد که علائم معروف در بخشی از مردم که خدمات و کالاها به‌صورت مستقیم به آنها عرضه می‌شود وجود دارد.

به معنایی دیگر در طبقه بندی علامت تجاری، علائم معروف از علائم مشهور پایین‌تر و از علائم معمولی بالاتر می‌باشد.

 

امیدواریم از مطالب فوق بهره کافی را برده باشید.با سپاس از همراهی شما،های‌ثبت.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *