بر اساس آنچه در قانون کشور بیان شده و بر اساس آنچه که قانون تجارت معین کرده در کشور ما دو نوع شرکت تجاری و غیر تجاری برای تاسیس وجود دارد. در برخی موارد افراد نیازمند ثبت شرکت خود به صورت تجاری و در برخی موارد نیازمند ثبت موسسات غیر تجاری هستند.

این موضوع مربوط به شکل کاری و مدل کاری آن شرکت یا موسسه دارد. ولی باید گفت که این موضوعات ممکن است در برخی موارد به طور کلی عوض شود، یعنی ممکن است فردی یا افرادی قصد داشته باشند موسسه غیر تجاری خود را تبدیل به شرکت تجاری کنند. به همین منظور ما در این مقاله مقدمات لازم و شرایط لازم برای انجام این عمل را توضیح خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

موسسات غیر تجاری

برای این موضوع که آیا امکان تبدیل موسسات غیر تجاری به شرکت تجاری وجود دارد در ابتدا بهتر است نگاهی به خود موسسات تجاری و در ادامه شرکت های تجاری کنیم. نوعی از شرکت‌ها وجود دارند که در حقیقت برای امری غیر تجارت تشکیل می‌شوند، به این‌گونه شرکت‌ها موسسات و تشکیلات غیر انتفاعی گفته می‌شود.معمولا حوزه فعالیت اینگونه موسسات در زمینه‌هایی همچون علمی، ادبی، امور خیریه، و نظیر این قبیل فعالیت‌ها است.

در برخی موارد این‌گونه موسسات  دوره ای و کوتاه مدت راه اندازی می شوند و پس از حل مشکل و رسیدن به جامعه هدف تعیین شده موسسین ممکن است موسسه فعالیت خود را متوقف کرده و تعطیل شود .

  • دسته ای از موسسات در قانون وجود دارد که حوزه فعالیت آن‌ها در زمینه‌های اجتماعی از قبیل انجمن‌های اسلامی، احزاب، دستجات سیاسی، موسسات خیریه و صندوق‌های قرض‌الحسنه است.
    به این‌گونه از موسسات به اصطلاح غیرانتفاعی می‌گویند. برای تاسیس این زمینه از فعالیت موسساتی باید اقدام به دریافت اجازه‌نامه از اطلاعات نیروی انتظامی کرد.
  • گروهی دیگر از موسساتی که اقدام به تشکیل موسسه می‌کنند، صرفا برای جلب منافع مادی و تقسیم سود حاصله مابین افراد موسسه است. به این‌گونه از موسسات اصطلاحا غیر تجاری یا انتفاعی گفته می‌شود.
    از حوزه فعالیت‌های این‌گونه موسسات می‌توان به مدارس غیرانتفاعی‌، خدمات شهری وابسته به شهرداری، کلاس‌ها و آموزشگاه‌های تخصصی اشاره داشت.
    برای ثبت موسسات غیرانتفاعی الزاما متقاضی باید اقدام به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح مربوطه که ارتباط با موضوع موسسه متقاضی دارد کند.

شرکت تجاری چیست؟

هر متقاضی ثبت شرکت بعد از بررسی شرایط کسب و کار یا خدمات خود نیازمند این است که تصمیم گیرد که چه سبک شرکتی را ثبت و فعالیت خود را آغاز کند در این مقاله با انواع شرکت ها اعم از سهامی خاص، عام و یا تعاونی آشنا خواهیم شد

در ابتدا با هفت نوع  سبک کاری شرکت‌‌ها آشنا خواهیم شد و سپس شکل کاری هرکدارم را باهم مرور خواهیم کرد در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در رابطه با شرکت ها بیاموزیم

  • شرکت سهامی
  • شرکت مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط غیر سهامی
  • شرکت شرکت مختلط سهامی
  • شرکت نسبی
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

تبدیل موسسات غیر تجاری به شرکت تجاری

حال که آشنایی نسبی با موسسات و شرکت های تجاری پیدا کردیم باید به این موضوع اشاره کنیم که تبدیل موسسه غیر تجاری به شرکت تجاری در صورتی که شرایط و ضوابط لازم رعایت شود امری شدنی است.برای این تبدیل باید در ابتدا مجمع عمومی فوق العاده حکم به تبدیل موسسه به شرکت با قالب مشخص و تغییر موضوع شرکت دهد.این موضوع از آن جهت مهم است که موسسات غیر تجاری که دارای شخصیت حقوقی هستند، که  امکان تبدیل موضوع  را دارند.

بیشتر بخوانید!
انواع صورتجلسات

برای تبدیل موسسات غیر تجاری به شرکت های تجاری، دو راه وجود دارد یکی از این روش ها اختیاری و دیگری روشی است اجباری، در ادامه تفاوت‌های این دو را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

 تبدیل موسسات غیر تجاری به شرکت تجاری به روش اختیاری

در قوانین کلی در حوزه شرکت ها و موسسات در ایران، اصول اساسی و یکسانی وجود ندارد. به طور مثال قانون در برخی موارد تبدیل شرکت را به وضوح صراحت پیش بینی کرده و در موارد دیگر نسبت به آن اختیار کرده است.

از جمله این موارد می‌توان به تبدیل شرکت تضامنی به سهامی را عنوان نمود، که به طور خیلی واضح شرایط و تبدیل این شرکت ها را پیش بینی کرده است.

تبدیل موسسات غیر تجاری به شرکت تجاری به روش اجباری

درست است که تبدیل موسسات به شرکت تجاری امری است اختیاری، ولی در یک مورد قانون به صراحت حکم به تبدیل اجباری شرکت داده است.

طبق مادده ۵ قانون تجارت کشور در صورتی که سرمایه شرکت سهامی تحت هر شرایطی از مقدار حداقل ذکر شده کمتر شود، کلیه شرکاء باید طی مدت زمان یک سال نسبت به افزایش سرمایه شرکت اقدام کنند یا شرکت به نوع دیگری از انواع شرکت های مذکور در قانون تجارت تبدیل شود. لازم به ذکر است که پیروی نکردن از این قانون به خلاف قوانین بوده و هریک از شرکاء در شرکت این امکان را دارد که از طریق دادگاه اقدام به انحلال شرکت کند.

شرایط تبدیل شرکت

برای این موضوع باید گفت که به طور کلی شرایط تبدیل شرکت را می‌توان به دو دسته متفاوت تقسیم کرد، شرایط مشترک و شرایط اختصاصی که در ادامه تفاوت این دو را بررسی خواهیم کرد.

 


۱-  شرایط مشترک:

در قانون برای تبدیل شرکت شرایطی را عنوان کرده است که همگی الزامی است از جمله موارد زیر

  • وجود شرکت: شرکت از زمان تاسیس بر اساس ماده ۵۸۳ قانون دارای شخصیتی حقوقی است. بر همین اساس تاریخ ایجاد هر شرکتی متفاوت می باشد.
  • ضرورت اتخاذ تصمیم: ماده ۵۸۹ قانون تجارت اتخاذ تصمیمات شخص حقوقی را در صلاحیت مقدماتی می داند که به موجب قانون یا اساسنامه معین شده است .
  • ایجاد تغییرات لازم: همانطور که ذکر شد در تبدیل رعایت مقررات شرکت مقصد الزامی است، در ماده ۲۷۸ قانون تجارت نیز به این موضوع اشاره شده، به طور مثال در صورت تصویب مجمع عمومی فوق العاده یا افزایش سرمایه به میزان مقرر و لازم


۲-  شرایط اختصاصی :

در صورتی که به طور اختصاصی در مبحث تبدیل هر شرکت مورد اشاره قرار بگیرد، به عنوان مثال شرکتی که دو سال از تاریخ ثبت شرکت گذشته و دو ترازنامه تنظیم شده باشد، یا در ارکان اصلی شرکت تغییر به وجود آمده باشد یا در زمانی که ضرورتی برای پذیره نویسی صورت گیرد.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳٫۷ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۳

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *