پیش از هر چیز توضیح مختصری از شرکت سهامی عام خواهیم داد و بعد از آن درباره ثبت تغییرات شرکت سهامی عام صحبت خواهیم نمود.

ثبت شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام شرکتی است که موسسین سرمایه آن را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند. یکی از موارد مهم در ثبت شرکت  طبق قانون تجارت ایران آوردن نام ” سهامی عام ” در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به شکل کاملا خوانا می باشد. نکته مهم بعدی میزان سرمایه اولیه می باشد که حتما این رقم باید بالاتر از ۵ میلیون ریال یا همان ۵۰۰ هزار تومان باشد که اگر بنابه دلایلی سرمایه شرکت کمتر از این میزان باشد، حداکثر تا یک سال باید افزایش شرکت داده و به اندازه مقرر سرمایه اولیه را برساند که اگر باز هم این کار میسر نبود، شرکت سهامی عام باید به نوع دیگری از شرکت های قابل قبول تبدیل شود. جهت مطالعه در مورد ثبت انواع شرکت به مقاله ی ثبت شرکت مراجعه نمایید.

تغییرات در شرکت

اشخاص حقوقی ممکن است پس از پایان یافتن فرآیند ثبت ، نیاز به تغییر و تحولاتی داشته باشند.

انواع تغییرات شرکت

تغییر نام ، الحاق به موضوع ، تغییر موضوع ، تغییر آدرس، نقل و انتقال سهام ، افزایش سرمایه ، کاهش سرمایه، ورود شریک ، خروج شریک تعیین سمت ها ، تغییر حق امضاء ، تعیین اعضای هیات مدیره و … می باشد.

مراحل ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت سهامی عام

تغییرات شرکت سهامی عام می بایست در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به ثبت برسد. کلیه تغییرات و تصمیمات شرکت طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده و یا در جلسات هیات مدیره امکان پذیر است .

بیشتر بخوانید!
ثبت برند در کیش و تمامی ضوابط ثبت برند در منطقه آزاد

بطور کلی نحوه ثبت تغییرات در شرکت سهامی عام به صورت ثبت تغییرات در شرکتهای سهامی خاص است اما نحوه تشکیل جلسات آنها متفاوت است. که در اساسنامه شرکت آورده شده است. برای مثال ثبت صورتجلسه تغییرات افزایش سرمایه شرکت سهامی عام را توضیح خواهیم داد.

در شرکت سهامی عام پس از اتخاذ تصمیم راجع به افزایش سرمایه ازطریق انتشار سهام جدید، باید آگهی به نحو مذکور در ماده ۱۶۹ منتشر و در آن قید شود که صاحبان سهام بی نام برای دریافت گواهی نامه حق خرید سهامی که حق تقدم در خرید آن را دارند ظرف مهلت  معین که نباید کمتر از بیست روز باشد به مراکزی که ازطرف شرکت تعیین ودرآگهی قید شده است مراجعه کنند.

برای صاحبان سهام با نام گواهی نامه های حق خرید باید توسط پست سفارشی ارسال گردد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *