تفاوت شرکت مدنی با شرکت تجاری 

 

شرکت تجاری و شرکت مدنی دو مدل متفاوت از نوع  فعالیت‌های شرکتی در ایران هستند که تفاوت‌های زیادی در شکل کاری و نحوه فعالیت با یکدیگر دارند در ادامه با تفاوت‌های آنها آشنا خواهیم شد ولی ابتدا باید با تعریف کلی هر یک از این دو مدل شرکت آشنا شویم پس با ما همراه باشید برای آشنایی بیشتر در رابطه با تفاوت‌های شرکت‌های مدنی و شرکت‌های تجاری  در ادامه این مطلب

 

شرکت تجاری به چه معناست؟

همانطور که گفتیم برای آشنایی بیشتر با تفاوت های شرکت تجاری و مدنی بهتر است ابتدا تعاریف مشخصی از این دو نوع شرکت داشته باشیم.

ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد در قانون تجارت کشور تعریف مشخصی در رابطه با شرکت تجاری توضیح داده نشده ولی می‌توان با استناد به تعاریف دیگری که آمده این‌طور بیان کرد که شرکت تجاری عبارتی است از سازمانی که بین حداقل دو نفر و یا بیشتر تشکیل می‌شود، که در آن شرکت هر یک ازافراد مقداری سهمی به شکل نقدی یا جنس یا کار را مابین شرکت می‌گذارند تا اقدام به عملیات تجاری کرده و سود و زیان به دست آمده را بین خود تقسیم کنند

 

شرکت مدنی به چه معناست ؟

گفته شد که در قانون تجارت تعریف معینی در رابطه با شرکت‌های تجاری وجود ندارد ولی این مسئله در رابطه با شرکت‌های مدنی صادق نیست و در قانون تجارت تعریف مشخصی از شرکت‌های مدنی بیان شده البته باید به این نکته توجه داشت که  خود شرکت مدنی به دو بخش عام و خاص تقسیم می‌شود.  شرکت مدنی در معنای عام بدین معنی می‌باشد که عقدی است که در آن دوطرف  سرمایه و یا کار خود را برای دست یافتن به سودی خاص جمع می‌کنند

در حقوق مدنی هرگاه از شرکت صحبتی بیان می‌شود در حقیقت اشاره به معنای خاص شرکت دارد.در معنای خاص این‌طور بیان شده که شرکت یکی از عقود مشخصی است که به همراه با انتشار در حق مالکیت ایجاد می‌شود

 

تفاوت شرکت مدنی با تجاری
تفاوت شرکت مدنی با تجاری

 

هفت تفاوت مهم و اصلی بین شرکت‌های مدنی با شرکت‌های تجاری

  • تفاوت شرکت تجاری و مدنی: شخصیت حقوقی و نمایندگی

به استناد به ماده ۵۸۳ قانون تجارت کشور کلیه شرکت های تجاری دارای شخصیت حقوقی می‌باشند، ولی همچین نکته در رابطه با شرکت‌های مدنی ذکر نشده و در مورد شخصیت حقوقی شرکت‌های مدنی توضیحی گفته نشده.

با رجوع به ماده ۵۷۶ قانون مدنی کشور متوجه می‌شویم که اداره اموال در شرکت های مدنی تابع شرایط مقرر شده از قبل بین شرکاء می‌باشد ولی در مورد شرکت‌های تجاری این موضوع به این شکل است که مدیر یا مدیران شرکت که تعیین شده از طرف شرکاء می‌باشند وظیفه اداره و یا وکالت شرکت را دارند تا زمانی که مسئولیت مشخص شده را در اختیار داشته باشند.

  • تفاوت‌های شرکت تجاری و مدنی : ثبت شرکت و هدف گذاری اصلی شرکت

شرکت‌ تجاری همان‌گونه که از نامش پیداست در طبقه تجار دسته بندی می‌شود پس در نتیجه کلیه فعایت‌های آن‌ها تجاری محسوب می‌شود. این نکته در تعاریف متفاوتی که برای شرکت تجاری آمده و بیان شده حتی در ماده ۲ لایحه قانونی اشاره شده است که شرکت سهامی،نوعی از از شرکت بازرگانی است، هرچند در فعالیت آن در حوزه امور بازرگانی نباشد. همچنین این موضوع در قوانین مشابهی در رابطه با شرکت‌های مسئولیت محدود، شرکت‌های تضامنی، شرکت‌های مختلط غیر سهامی و شرکت‌های نسبی نیز اشاره شده است.

بیشتر بخوانید!
شرکت با مسئولیت محدود برای ثبت مناسب تر است یا شرکت سهامی خاص؟

در قانون مدنی کشور به این موضوع که شرکت‌های مدنی در حوزه تجارت فعالیتی بخصوص  دارند توضیحی ارائه نشده، در واقع می‌توان این‌طور بیان کرد که هدف شرکت‌های مدنی، معاملات وبهره مندی  از فعالیت های غیر تجاری است

در رابطه با ثبت این دو مدل از شرکت باید به این نکته اشاره کرد که شرکت‌های تجاری موظفند در مرجع ثبت شرکت‌ها ثبت گردیده و شماره ثبتی دریافت کنند و این شماره ثبتی را در تمامی مکاتبات شرکت خود درج کنند. ولی در رابطه با شرکت‌های مدنی هیچ گونه اجباری در رابطه با ثبت شرکت وجود ندارد.

  • تفاوت‌های شرکت تجاری و مدنی: اقامتگاه، انحلال و ورشکستی شرکت‌های مدنی و تجاری

تا بدین جا اطلاعاتی در مورد هدف گذاری و ثبت و موضع فعالیت شرکت‌های مدنی و شرکت‌های تجاری آموختیم ولی باید گفت تفاوت‌های این دو مدل از شرکت در همین جا ختم نمی‌شود. این نوع شرکت‌ها تفاوت‌هایی در نوع اقامتگاه کاری، شرایط انحلال و همچنین نکاتی برای اعلام ورشکستگی دارند که در ادامه به این موضوعات اشاره خواهیم داشت.

  • شرایط اقامتگاه و تابعیت شرکت‌های مدنی و تجاری

در موادی از قانون تجارت کشور به این نکته اشاره شده است که شرکت‌های تجاری همواره دارای شخصیتی حقوقی هستند، پس باید دارای اقامتگاهی قانونی و با تابعیتی ممکلکی شناخته شوند. ولی با استناد به قانون مدنی کشور، اقامتگاه قانونی و همچنین تابعیت مملکتی در شرکت‌های مدنی امری واجب نیست و در رابطه با این موضوع نکته ای به میان نیامده است.

  • شرایط انحلال در شرکت‌های تجاری و مدنی

مانند دیگر نکاتی که در این مطلب توضیح داده شد در رابطه با انحلال شرکت‌ها هم این دو مدل از شرکت تفاوتی را دارند. در قانون تجارت بر اساس  مواد متعددی که ذکر شده این‌طور بیان شده است که انحلال شرکت تجاری باید با اراده جمعی شرکاء صورت پذیرد. در صورتی که انحلال در شرکت های مدنی می‌تواند بر اساس تقاضای افراد و تقسیم اموال موجودی شرکت از طرف هریک از شرکا صورت گیرد.

  • شرایط ورشکستگی در شرکت‌های تجاری و شرکت‌های مدنی

با بررسی ماده ۴۱۲ در قانون تجارت عنوان ورشکستگی به تاجر یا شرکت تجاری متعلق است. این در حالی است که طبق قانون مدنی کشور شرکت‌های مدنی پس از دست دادن سرمایه و ایجاد بدهی به اشخاص ثالث مشمول عُسر و حَرَج ( تکالیفی که موجب مشقت و سختی برای مکلف شده) می گردد.

 

همانگونه که متوجه شدیم شرکت‌های مدنی و شرکت‌های تجاری دارای تفاوت‌های بسیاری هستند از جمله نوع فعالیت، نوع کسب درآمد و همچنین شرایط ثبتی در این دو مدل شرکت در ایران، همچنین امیدواریم توانسته باشیم سوالاتی در رابطه با تفاوت‌های شرکت‌های مدنی و شرکت‌های تجاری جواب داده باشیم هرچند این سه تفاوت تمامی این تفاوت‌ها را در بر نمی‌گیرد.و در آخر باید از همراهی شما تا پایان این مقاله تشکر کنیم.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲٫۷ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۷

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *