تفاوت برند و علائم تجاری

 

همیشه یکی از مشکلات اصلی در رابطه میان شرکت‌ها و مشتریان، نبود یک زبان مشترک بود. وجود یکی زبان مشترک می‌تواند راه‌گشای کار باشد و مصرف‌کنندگان و مشتریان را از سردرگمی خلاص کند.

متاسفانه در کشور ما واژه‌های بسیاری خصوصا در حوزه بازاریابی و تجارت، به اشتباه مورد استفاده قرار می‌گیرند و حتی مدیران و شرکت‌ها برخی ازاین واژه‌ها را به اشتباه استفاده می‌کنند. واژه‌هایی مانند برند و نام تجاری از این مثال هستند.

همه ما واژه برند را بسیار شنیده‌ایم. معمولا می‌شنویم کالاهایی چون پوشاک و یا لوازم الکترونیکی که از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و مردم حاضر هستند برای این اجناس هزینه کنند. این دسته از اجناس برند هستند. همه ما در تبلیغات سینه به سینه بارها شنیده‌ایم که از برندی خاص خرید کنید چون کیفیت بالایی دارد.

 

تفاوت برند و علامت تجاری

 

برند چیست ؟

در خصوص تفاوت برند و علامت تجاری باید گفت که برند ترکیبی از ویژگی‌های ملموس و ناملموس است. این ویژگی‌ها در قالب یک علامت تجاری راهی بازار خواهد شد. برند پتانسیل‌های بالایی دارد و اگر به درستی مدیریت شود می‌تواند به نفوذ و ارزش بالایی برسد.

پس نتیجه می‌گیریم برند تنها یک نام نیست بلکه مجموعه‌ای از عوامل مختلف در نهایت به ایجاد و شکل‌گیری یک برند می‌انجامند. داشتن کیفیت بالای محصول، نوع برخوردفروشنده و یا اپراتور مرکز تماس، خدمات پس از فروش، تبلیغات، بسته‌بندی و …همگی از جمله این عوامل هستند.

جالب است بدانید که در قوانین ایران چیزی تحت عنوان برند وجود ندارد. در واقع برند اصطلاح رایجی است که در کسب‌وکار و بین بازاریان کاربرد دارد حتی از نظر حقوقی جایگاهی ندارد.

 

شناخت علامت تجاری :

باید گفت نام تجاری نام‌های بازرگانی، اسامی شرکتی، نام برند، نام یک قطعه موسیقی، یک طرح و غیره همگی در یک حوزه کسب‌وکار خاص هستند که شرکت تحت عنوان فعالیت می‌کند و قانون نیز (اداره ثبت علائم تجاری و اختراعات و …) از آن‌ها و طرح‌های ثبت شده در برابر استفاده دیگران حمایت می‌کند. برای مثال پپسی یک نام بازرگانی یا نام تجاری است که توسط پپسی کو ثبت شده است و قانون از آن در برابر استفاده غیرمجاز و بی‌اجازه دیگران حمایت می‌کند.

نام تجاری در واقع  آن اسم، عبارت یا اصطلاحی است که شخص برای کالا یا خدمات خود انتخاب می‌کند. این نام تجاری کاری می‌کند که مشتریان با شنیدن آن سریعا به یاد کالاها یا خدمات آن می‌افتند. تعریف دیگر نام تجاری این است که اسم یا عنوانی‌که معرف و مخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

بیشتر بخوانید!
انحلال شرکت و روند آن چیست؟

در حقیقت نام تجاری یک اسم خشک‌و‌خالی نیست. بلکه مدیران شرکت‌ها به درستی می‌دانند که یک نام تجاری مناسب، تا چه حد می‌تواند ارزشمند و سودآور باشد.

نشانه‌های علامت تجاری :

باید بدانید علامت تجاری باید نشان دهنده مشخصه فعالیت شما باشد. یعنی باعث شود که افراد با دیدن علامت تجاری و شنیدن نام آن، قادر باشند فعالیت شما را از فعالیت دیگران تشخیص دهند.

 

تفاوت برند و علامت تجاری

تفاوت برند و علامت تجاری را می‎‌توانیم با ذکر یک مثال توضیح داد. فرق یک فرد مشهور و یک چهره جهانی در مقابل یک فرد معمولی در جامعه است یا یک کودک تازه به‌دنیا آمده با یک انسان کامل. نام تجاری تنها یک نام، یک تصویر، طرح شرکت یا شخص ثبت می‌شود ولی اینکه از آن پس این نام، طرح، لوگو و … چه وعده‌ای به مصرف‌کنندگانش می‌دهد، چه تداعی در ذهن آن ثبت می‌کند و … آن را وارد حوزه برند شدن و برند بودن می‌کند.

به‌عنوان مثال اگر یک شخصی به سختکوشی و خلاقیت شناخته‌ می‌شود، یکسری صفات به آن شخص نسبت داده می‌شود. بخاطر اینکه این شخص دارای خصوصیات نیک و درستی می‎‌باشد مردم با بردن نام او صفات خوب آن شخص برایشان تداعی می‌شود. اما با شنیدن اسم یک فرد معمولی موضوع خاصی بعه ذهنمان نمی‌آید. حال رسیدن یک نام تجاری یه یک برند این است که تمام مراحلی که یک فرد مشهور برای رسیدن به شهرت طی کرده آن فرد معمولی هم طی کند.

در واقع باید گفت نام تجاری صرفا لحظه تولد یک فرد معمولی است، حال آنکه واژه برند مفاهیم وسیع‌تری را در حوزه مارکتینگ و برندسازی دربر می‌گیرد.

با تشکر فراوان از اینکه وقت خود را برای مطالعه مقاله تفاوت برند و علامت تجاری صرف کردید. امیدواریم توانسته باشیم مقاله‌ای مناسب و آگاهی دهنده برای شما عزیزان عرضه کرده باشیم. با سپاس از شما، های‌ثبت.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *