تمامی شرایط و ضوابط انحلال شرکت تضامنی به همراه مدارک لازم

از انواع شرکت در ایران می‌توان به شرکت های تضامنی اشاره داشت این نوع شرکت ها که در نامشان مشخص است بر اساس تضامن شکل می‌گیرد. دلایل شکل و تاسیس این نوع شرکت ها بسیار است که در ادامه نگاهی کوتاه به آن خواهیم داشت ولی باید به این نکته اشاره کنیم که در این مقاله قصد داریم تمام آنچه نیاز است برای آنکه شرکت تضامنی را منحل کنیم بررسی خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

شرکت تضامنی چیست؟

در این سبک از شرکت‌ها مسئله ای که بسیار مهم و کلیدی است اعتبار شرکاء و شخصیت آن‌ها است. در ماده ۱۱۶ قانون تجارت در کشور این‌طور بیان شده که شرکت تضامنی، شرکتی است که تحت عنوان و نامی مخصوص برای شکل گیری فعالیت تجاری بین دو یا چند شخص با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌گردد.

در صورتی که شرکت در مواقعی به مشکل برخورد کند یا کفایت لازم برای پرداخت دیون را نداشته باشد، هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمامی دیون و تعهدات کلی شرکت هستند. و هرگونه قراردادی دال بر خلاف این موضوع مابین شرکاء ارزش قانونی نخواهد داشت.

هنگامی که شرکت بدهکار باشد، طلبکار می‌تواند طلب خود را از هریک از شرکا مطالبه کند البته در صورت مطالبه از یکی از شرکاء آن فرد هم بستانکار شده و می‌تواند با مراجعه به دیگر شرکا سهم زیان را متناسب با سرمایه‌ای که در شرکت دارند تقسیم کنند.

 

دلایل انحلال شرکت تضامنی

  • از مهمترین دلیل انحلال شرکت تصامنی باید به این نکته اشاره کرد که زمانی رخ می‌دهد که شرکت برای مقصودی را که برای آن تشکیل شده است ، انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد ، زمانی که شرکت برای مدت معینی تشکیل و مدت مقتضی شده باشد و بالاخره در صورت ورشکستگی شرکت ، شرکت تضامنی منحل می‌گردد.
  • از دیگر مواردی که باعث انحلال شرکت تضامنی می‌شود می‌توان به تقاضای فسخ از طرف یکی از شرکاء، ورشکستگی یکی از شرکاء، صدور حکم انحلال از دادگاه ، تراضی تمام شرکاء و در خاتمه فوت یا محجوریت یکی از شرکاء اشاره کرد.

 

مدارک لازم برای انحلال شرکت تضامنی

کلیه شرکت هایی که قصد انحلال دارند باید نسبت به این موضوع اقدام کرده باشند و مدارکی را برای این موضوع تهیه کنند این مدارک شامل موارد زیر است.

  1. ۱٫ کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکاء و همچنین مدیر تصویه
  2. ۲٫ روزنامه رسمی مربوط به مرحله ثبت شرکت و مرحله آخرین تغییرات شرکت
  3. ۳٫ اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت، که به امضاء تمامی شرکاء و مدیر تصویه رسیده باشد.
  4. ۴٫ اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال شرکت را انجام می دهد ، اصل وکالتنامه نیز لازم است.
  5. ۵٫ در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده شرکت با حضور تمامی شرکاء تشکیل نشود. و با حضور حداکثریت این اتفاق افتد. باید با اراه اصل روزنامه کثیرالانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است مشخص کرد و این موضوع الزامی است.
بیشتر بخوانید!
انتشار و عرضۀ اوراق مشارکت

 

نکاتی در رابطه با انحلال شرکت تضامنی

  • تمام شرکت های تضامنی به مانند دیکر شرکت های تجاری بعد از انحلال باید تصویه شوند. تصفیه در شرکت تضامنی با مدیر یا مدیران شرکت می باشد مگر آنکه شرکای ضامن ، اشخاص دیگری را از خارج یا از بین خود برای تصفیه معین نمایند . همچنین لازم به ذکر است که در صورتی که شرکاء نسبت به این موضوع توافق نداشته باشند این دادگاه است که شخصی یا اشخاصی را برای امر تصویه شرکت تعیین می‌کند.
  • اسامی مدیر یا مدیرانی که خارج از مدیران شرکت باشند باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد.
  • از جمله مواردی که مدیر تصویه باید نصبت به آن اقدام کند، خاتمه دادن به فعالیت شرکت و اجرا کردن تعهداتی است که شرکت نسبت به آن وظیفه دارد. از دیگر مواردی که باید یک مدیر تصویه مسبت به آن اقدام کندوصول مطالبات شرکت و تقسیم دارایی باقیمانده از شرکت مابین شرکاء است.
  • تمامی دفاتر شرکتی که منحل شده با نظر مدیر ثبت اسناد در محل معینی از تاریخ ختم تصفیه تا ده سال محفوظ خواهد ماند
  • مبدا مرور زمان از روزی است که انحلال شرکت تضامنی یا استعفاء شریک یا اخراج او از شرکت در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و در روزنامه رسمی آگهی شود. در صورتی که طلب پس از ثبت و آگهی مزبور قابل مطالبه شده باشد، مرور زمان از روزی شروع می شود که طلبکار حق مطالبه پیدا کرده باشد.
    این زمان طبق قانون تجارت تا ۵ سال است که با توجه شرایط متفاوت است.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *