یکی از گونه های شرکت های تجاری که برای موارد خاصی مورد ثبت توسط افراد قرار می‌گیرد، شرکت های تعاونی هستند. این نوع شرکت ها بر اساس خواسته مردم و نیازهای مردم توسط موسسین تشکیل و برای اهداف خاصی تاسیس می‌گردند. ولی باید گفت که این مدل شرکت ها هم به مانند همه شرکت های تجاری در برخی شرایط ممکن است دچار شرایطی شوند که منحل شوند. در این مقاله ما تمام شرایطی که باعث انحلال یک شرکت تعاونی می‌شود را بررسی خواهیم کرد. پس از آن مراحل انحلال شرکت های تعاونی را مورد بررسی خواهیم داد. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

برای اینکه بهتر با این نوع شرکت های آشنا شویم در ابتدا آشنایی کلی با این شرکت ها خواهیم داشت و پس از آن به موضوع اصلی که انحلال شرکت تعاونی است خواهیم رسید.

شرکت های تعاونی

در رابطه با تعیریف شرکت های تعاونی بهتر است به آنچه که خود قانون اشاره شده است. بپردازیم. در قانون تجارت و در بخش تعاونی آمده است که به طور کلی شرکت های تعاونی برای رفع نیازمندی های مشترک و به منظور بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضای خود به طریق همکاری و همیاری متقابل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل می‌شود.

تعریف اصلی شرکت تعاونی

شرکت تعاونی و دلایل ثبت شرکت تعاونی را قبل تر بیان کردیم ولی باید در در رابطه با این شرکت ها گفت که ،شرکت تعاونی به طور کلی برای فعالیت در امور توزیع بین اعضا تشکیل شده و از مهمترین اهداف آن می‌توان به بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضا اشاره کرد. از دیگر نکاتی که در مورد شرکت‌های تعاونی وجود دارد باید به پنج نکته خاص اشاره داشت که در ادامه با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

برای شرکت های تعاونی و تعریف آن مواردی را بیان کردیم، ولی در تعریف آن باید ۵ نکته مهم را نیز مد نظر قرار داشت این نکات به شرح زیر است.

۱-        تنها اشخاص حقیق حق عضویت در شرکت تعاونی را دارند.

۲-        این‌گونه شرکت‌ها صرفا در امور مربوط به تولید و توزیع فعالیت دارند.

۳-        به موجب ماده ۱ قانون بخش تعاون این سبک از شرکت فقط به منظور رسیدن به اهداف خاصی تشکیل می‌شوند.

۴-        نوع فعالیت در شرکت‌های تعاونی بر اساس تولید و توزیع و همکاری مساعی است. و به هیچ شکل دیگر نمی‌تواند فعالیت داشت.

۵-      رعایت مقررات قانونی بخش تعاون در تشكیل و فعالیت شركت های مذكور الزامی است.

 

 شرایط انحلال شرکت تعاونی و اتحادیه های تعاونی

۱- باید توجه داشت که مجمع عمومی فوق العاده شرکت باید نسبت به انحلال شرکت تعاونی تصمیمات مربوطه را بگیرد.

۲- اگر تعداد اعضای شرکت تعاونی از حد نصا مشخص شده برای آن کاهش یابد و طی مدت زمان سه ماه اعضای آن به حد نصاب نرسد باید نسبت به انحلال شرکت تعاونی اقدام شود.

بیشتر بخوانید!
ثبت شرکت مناطق آزاد

۳- در برخی موارد برای مدت زمان فعالیت شرکت تعاونی در اساسنامه شرکت زمانی مشخص تعیین می‌شودف پس به همین منظور اگر در اساسنامه مربوط مدت تعیین شده باشد و مجمع عمومی مدت را تمدید نکرده باشد، باید نسبت به انحلال شرکت تعاونی مذکور اقدام شود.

۴- اگر شرکتی توقفی فعالیتی بیش از یکسال داشته باشد و برای این توقف عذری موجه نداشته باشد باید نسبت به انحلال شرکت تعاونی اقدام شود.

۵- عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از ۳ بار اخطار کتبی در سال به وسیله وزارت تعاون بر طبق آیین نامه مربوط

۶- در صورتی که شرکت تعاونی طبق قوانین مشخص شده ورشکست شده باشد.

 

نکاتی مهم که باید برای انحلال شرکت تعاونی بدانیم

  • بر اساس موادهای قانون موجود در قانون و در وزارت تعاون، وزارتخانه مذکور باید بعد از انحلال بر طبق آنچه که در آیین نامه مربوط انحلال تعاونی را به اداره ثبت محل اعلام می نماید.
  • همچنین باید توجه داشت که بر اساس ماده ۵۴ قانون بخش تعاون پس از اعلام انحلال و ثبت ، بلافاصله در اداره ثبت محل، تصفیه صورت می گیرد. در ادامه باید به این موضوع اشاره کرد که تصفیه شرکت های تعاونی اعم از این که شرکت از جمله شرکت های تجاری مندرج در بند ۷ ماده ۲۰ قانون تجارت باشد یا نباشد یا از جمله شرکت های تعاونی غیرتجاری با فعالیت تجاری یا غیرتجاری باشد تصفیه آن ها به صورت یکپارچه بر اساس قانون تجارت صورت می گیرد.
  • مقاماتی که حق انحلال شرکت تعاونی را دارند عبارت اند از مجمع عمومی فوق العاده یا اتحادیه تعاونی ، وزارت تعاون و دادگاه

 

مدارک لازم برای ثبت انحلال شرکت تعاونی

  • مدارک هویتی شرکاء در شرکت
  • کلیه مدارک ثبتی شرکت
  • باید اصل صورتجلسه انحلال به تایید کلیه شرکاء و مدیر تصویه رسیده باشد.
  • مجوز انحلال در صورت اخذ اعتبار از دستگاه های دولتی یا عمومی

سخن پایانی

در آخر باید این موضوع را اضافه کرد که بر اساس قانون شرکت های تعاونی ماده ۱۳۴ ، تشکلیل دو شورا برای شرکت تعاونی به نام‌های” شورای عالی هماهنگی تعاونی های کشور ” و ” شورای رسیدگی و داوری در اختلاف تعاونی ها ” پیش بینی شده است.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۵

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *