تکالیف و وظایفی که دارندگان کد اقتصادی بر عهده خود دارند

کد اقتصادی شماره ای است ۱۲ رقمی که هر شرکتی بعد از تاسیس، بر اساس آنچه قوانین تعیین کرده است ملزم به دریافت آن است. شرکت‌ها برای ثبت آنچه عملکرد شرکت نامیده می‌شود باید کد اقتصادی داشته باشند. این کد مواردی همچون فروش، خدمات و از این دست عملکرد شرکت‌ها را زیر نظر دارد. تمامی این موارد باید طی قرارداد یا فاکتور صادر شود که داشتن کد اقتصادی برای تمامی این موارد الزامی است.

تمامی افراد حقیقی و حقوقی که در چهرچوب اصلی قانون اقدام به فعالیت اقتصادی می‌کنند، باید کد اقتصادی داشته باشند. تمامی افراد می‌توانند این کد را از مراکز اداره دارایی شهر یا استان خود تهیه کنند.

همانگونه که بیان شد کلیه افرادی که فعالیت اقتصادی در چهارچوب اصلی اقتصادی کشور را دارند باید اقدام به دریافت کد اقتصادی کنند. این بدان معناست که کلیه افرادی که در حوزه کالا، خدمات، تولید، مونتاژ و یا واردات فعالیت دارند و همچنین تمامی افراد حقیقی که موارد ذکر شده مشغول به فعالیت هستند و مجوز کسب از مراجع مشخص شده را دارند و محلی برای تجارت تعیین کرده اند موظف به دریافت کد اقتصادی می‌باشند.

 

 

تکالیف دارندگان کارت اقتصادی

بر اساس ماده ۳ دستور العمل امور مالیاتی کشور برای استفاده از کد اقتصادی و دارندگان کارت اقتصادی مواردی بیان شده است . این موارد به شرح زیر است.

  • اشحاص حقیقی و حقوقی که شامل بند الف و بند ب ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم می‌شوند، موظف به اجرای اصلی هستند مبنی بر اینکه در زمان عرضه و فروش کالا و خدمات از صورت حساب فروش کالا به شرح فرم نمونه موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم استفاده کنند.
    همچنین باید این دسته از افراد صورت حساب های صادره شماره اقتصادی خود را چاپ و شماره اقتصادی خریدار را درج کنند. این موضوع توسط نرم افزارهایی که فروشنده برای کار خود استفاده می‌کند صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که اشخاص حقیقی و حقوقی در این رابطه در صورتی که کد اقتصادی ندارند باید از شماره ملی اشخاص حقیقی و یا شناسه ملی برای اشخاص حقوقی بجای کد اقتصادی استفاده کنند.
  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که شامل این موضوع می‌شوند باید در زمان خرید کالا و یا خدمات شماره اقتصادی خود را جهت درج در صورتحساب به فروشنده ارائه و در مواردی که خریدار از ارائه شماره اقتصادی خودداری کند، این فروشنده است که باید موضوع مورد معامله را طی مدت زمان یک ماهاز زمان وقوع معامله به شکل فرمی استاندارد به اداره امور مالیاتی اعلام کند.اگر فرد مذکور این کار را انجام دهد مشمول جریمه نخواهد شد،ولی در غیر این صورت هر دو طرف معامله متضمن خواهند بود.
  • در زمان فروش کالا و ارائه خدمات به مصرف کننده نهایی، درج شماره اقتصادی خریدار برای فروشنده الزامی نیست .
  • باید توجه داشت که درج شماره اقتصادی در کلیه قراردادها، اسناد و مدارک فروش، هنگام فروش کالا یا خدمات و صدور صورتحساب از سوی فروشنده انجام خواهد شد، همچنین باید دقت داشت که اگر فروشنده اقدام به درج کد اقتصادی خریدار نکند بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستیقم ، فرد مذکور مشمول اجرای این قانون خواهد شد.

  • تمامی افراد حقیقی و حقوقی که بر اساس این دستورالعمل مشمول هستند از قبیل مراکزی همچون وزارتخانه ها ، موسسات دولتی، بانک ها ، شهرداری ها ، موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی همگی وظیفه دارند که در تمامی اوراق و کلیه قرارداد ها و فرم های قراردادی خود که مربوط به انجام معاملات و و اعطای تسهیلات بانکی و از این قبیل موارد است، حتما باید شماره اقتصادی هر دو طرف هم معامله را درج کنند.
بیشتر بخوانید!
الزامات قانونی و ثبتی دفاتر ثبت شرکت ها


مواردی که افراد شخص ثالث باید رعایت کنند

  • لازم به توضیح است که گمرک کشور موظف به درج کد اقتصادی تمامی واردکنندگان، صادرکنندگان،حق العمل کاران در اظهارنامه های گمرکی است.
  • مدیران کل امور مالیاتی موظف هستند که تمامی فهرست‌های مالی قراردادهای ثبت شرکت اعم از قراردادهای خدماتی و پیمانکاری را تا مدت زمان یک ماه پس از پایان هر فصل به شکل الکترونیکی از طریق سامانه سازمان امورمالیاتی و یا سازمان های ذیربط امور مالیاتی ارائه کنند.
  • کلیه بانک ها موظف به درج کد اقتصادی کلیه افراد حقیقی و حقوقی درموضوع دستورالعمل قراردادهای اعطای تسهیلات یا از این قبیل موارد را که ارزش ریالی و ارزی دارد.
  • وزارت بازرگانی کشور نسب به فرم‌های مربوط به ثبت سفارش اشخاص حقیقی و حقوقی موظف است که در موضوع دستورالعمل مذکور، اقدام به درج کد اقتصادی برای آنها کند.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *