ثبت‌ بین‌المللی بر پایه عهدنامه (کنوانسیون) مادرید

 

برای آشنایی با کنوانسیون (عهدنامه) مادرید ابتدا با نگاهی به تاریخچه کنوانسیون پاریس که در خصوص حمایت از مالکیت صنعتی ایجاد شده بود متوجه خواهیم شد به‌منظور حمایت از علائم تجاری در سطح بین‌الملل که در عهدنامه پاریس ذکر شده بود صاحب علامت (شخص حقیقی یا حقوقی) می‌بایست بطور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در اداره‌های کشورهای مختلف عضو به زبان‌های گوناگون با پرداخت هزینه‌های متفاوت و صرف زمان طولانی تودیع نماید.

 

علائم تجاری (برند) چیست ؟

یک برند یا علامت تجاری، علامت مشخصی می‌باشد که محصولات، کالاها و یا خدمات مربوط به اشخاص حقیقی یا حقوقی را از رقبایشان متمایز می‌کند. شاید بتوان گفت این امر در گذشته و  زمانی‌که علائم تجاری به صورت رسمی وجود نداشتند هم بوده است. یعنی زمانی‌که صنعتگران و هنرمندان امضا و یا مهر مخصوص خود را بر روی محصولات یا آثار هنری خود میگذاشتند.

 

مزایای بهره‌مندی از علائم تجاری (برند)

برند یا علامت تجاری باعث می‌شود مالک آن از حمایت‌های قانونی برخوردار شود. صاحب برند برای متمایز ساختن کسب و کار و کالای خود از آن استفاده کند. همچنین صاحب برند می‌تواند در ازای دریافت وجه، به شخص دیگری اجازه دهد تا از آن برند استفاده بنماید.

دوره استفاده از برند برای مالک یا مالکان آن ۱۰ساله می‌باشد که می‌توان پس از اتمام این دوره، آن را به دفعات نامحدود و با پرداخت وجه از پیش معین شده در مقررات تمدید نمود.

از دیگر مزایای علائم تجاری یا برند در بازار پر رقابت امروزه خود را بیشتر نشان می‌دهد. مخصوصا در زمانیکه رقابت‌ها غیرقانونی و ناعادلانه باعث جعل علامت تجاری مشابه برای محصول و یا خدمات نامرغوب  برای خدمات می‌شود. در این زمان قانون مانع از خدشه‌دار شدن و آسیب به برند و فعالیت شما می‌شود و از شما, برند شما و فعالیت اقتصادی شما حمایت خواهد کرد.

حمایت از علائم تجاری یا برند باعث جلوگیری از تولید محصولات مشابه بی‌کیفیت، اطمینان خاطر مشتریان و مصرف کنندگان، ابتکار عمل و کارآآآفرینی و دارا بودن منافع مالی در سطح جهانی می‌شود. این نظام به فراد صاحب سرمایه و مهارت این امکان را می‌دهد تا به روش منصفانه کالا و خدمات خود را تولید کرده و بفروشند که در نهایت باعث تسهیل تجارت بین‌المللی آن‌ها می‌شود.

 

علائم تجاری (برند) قابل ثبت کدام‌اند ؟

تعداد علائمی‌که میتوان آن را ثبت نمود تقریبا در جهان نامحدود است. مطابق قوانین کشورها، علائم تجاری یا برند ممکن است متشکل از یک یا چند کلمه، حرف یا عدد باشد. همچنین برندها و علائم تجاری می‌توانند با ویژگی‌های متمایز کننده‌ای ساخته شده باشند مانند اشکال سه‌بعدی، نمادهای صوتی مانند اصوات موسیقی، رایحه و یا رنگ باشند.

بیشتر بخوانید!
مراحل افزایش سرمایه شرکت

علائم تجاری یا برند می‌توانند شامل کلمه، حرف، عدد و یا ترکیبی از آن‌ها باشند.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت بین‌المللی برند تجاری(سیستم مادرید)

برای ثبت بین‌المللی یا کنوانسیون (عهدنامه) مادرید مدارکی مورد نیاز است که در اینجا برای شما شرح خواهیم داد.

  • ارائه‌ معرفی‌نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضای مدیران و دارندگان حق امضا و مهر شرکت برای اشخاص حقوقی و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه، ارائه وکالت‌نامه دادگستری.
  • ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضای شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین نغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی و ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی و در صورت مراجعه به وکیل رسمی، ارائه وکالت‌نامه دادگستری
  • ارائه اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت برند تجاری در ایران جهت رویت و کپی آن جهت ضبط در پرونده یا ارائه کپی مصدق گواهی ثبت برند تجاری
  • تکمیل فرم مخصوص لاتین
  • ارائه برگ محاسبه هزینه‌ها
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین‌المللی

 

کشورهای عضو کنوانسیون (عهدنامه) مادرید

تقریبا تمامی کشورهای جهان عضو کنوانسیون (عهدنامه) مادرید می‌باشند. به منظور جلوگیری و اجتناب از ثبت علامت تجاری یا برند بطور جداگانه در هریک از سازمان‌های ملی یا منطقه‌ای، سازمان جهانی مالکیت معنوی یا به اختصار WIPO سیستمی را جهت ثبت بین‌‌المللی علائم ایجاد کرده است.این سیستم تحت کنوانسیون (عهدنامه) مادرید که ثبت بین‌المللی را برعهده دارد انجام می‌پذیرد اداره می‌گردد.

هر فردی‌که به هر طریقی از جمله ملیت، اقامت یا استقرار بنگاه صنعتی یا تجاری، به یک یا دو کشور طرف قرارداد کنوانسیون (عهدنامه) مادرید مربوط باشد می‌تواند با ثبت بین‌المللی علامت یا برند خویش از مزایای کنوانسیون (عهدنامه) مادرید استفاده بنماید.

در حال حاضر ۸۵ کشور جهان عضو کنوانسیون (عهدنامه) مادرید هستند.

 

متقاضیان ثبت بین‌المللی علائم میتوانند از طریق سیستم مادرید بشرح ذیر علائم خودرا درکشورهای موردنظر خویش ثبت نمایند:

  • با مراجعه به آدرس اینترنتی MADRID SYSTEM   جهت دریافت اطلاعات مربوط به ثبت و فرم تقاضا (اظهارنامه) و محاسبه هزینه‌ها
  • یکبرگ نامه درخواست ثبت‌بین المللی با عنوان اداره ثبت علائم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *