ثبت شرکت به صورت یک نفره

با نگاهی اجمالی بر قوانین و شرایط ثبت شرکت در کشور تا حدودی می‌توان به این نتیجه رسید که معمولا شرکت‌ها در ایران بر پایه همکاری حداقل دو شخص یا بیشتر بنا می‌شوند. ولی همواره ممکن است افرادی علاقمند به این باشند که شرکت خود را شخصاً و بدون شریکی دیگر تاسیس و اداره کنند. برای جواب به این سوال که آیا این اتفاق در سیستم ثبت شرکت در ایران امکان پذیر است یا خیر در ادامه با ما همراه باشید.

برای رسیدن به جوای مشخص در ابتدا بهتر است نگاهی بر انواع شرکت‌های تجاری در ایران کنیم و به محدودیت‌های آن‌ها در رابطه با اعضای تشکیل دهنده شرکت نگاهی کنیم.

انواع شرکت تجاری در ایران

شرکت‌های تجاری در ایران به طور کلی در هفت نوع مدل کاری تقسیم می‌شوند که به صورت زیر می‌باشند.

  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت سهامی
  • شرکت تضامنی
  • شرکت نسبی
  • شرکت تعاونی
  • شرکت مختلط غیر سهامی
  • شرکت شرکت مختلط سهامی

در رابطه با اعضای موسس این هفت نوع شرکت چند نکته حائز اهمیت است که به صورت چند نکته به آن خواهیم پرداخت.

  • بر اساس ماده ۲۰ قانون تجارت کشور شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص با حداقل پنج و سه نفر قابلیت تشکیل را دارند. در صورتی که حد نصاب افراد کمتر از مقدار گفته شده باشد شرکت منحل و غیر قابل تاسیس است.
  • طبق ماده گفته شده شرکت‌های تضامنی و مسئولیت محدود قابلیت تاسیس با حداقل مفرات یعنی دو نفر را نیز دارند.
  • اعضای تشکیل دهنده شرکت‌های تعاونی باید حداقل ۷ نفر بوده و در غیر این صورت شرکت مذکور قابلیت ثبت را ندارد.

تا بدین جا با بررسی قوانین و مقررات قانون تجارت کشور به این می‌توانیم برسیم که ثبت شرکت با حداقل نفرات یعنی یک نفر امکان پذیر نمی‌باشد. ولی نباید فراموش کرد که می‌توان با بررسی بیشتر قوانین به مدل کاری رسید که بتوان شرکتی تک نفره در اختیار داشت. پس برای اینکه بیشتر در این مورد اطلاعات کسب کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

 

ثبت شرکت به صورت تک نفره

همانطور که اشاره شد قانون گذار به وضوح مشخص کرده است که حداقل افراد برای ثبت شرکت‌ها متفاوت چند نفر است و این مقدار در پایین ترین حالد در شرکت مسئولیت محدود حداقل دو نفر است. ولی راه حلی برای حل این مشکل تا حدودی وجود دارد.

راه حل مذکور اینگونه است که می‌توان با تقسیم بندی نسبت دارایی و سهم الشرکه و یا میزان تاثیرگذاری هر فرد است. این روش تا حدودی مشکل افرادی که دوست دارند شرکت خود را به تنهایی ثبت کنند حل می‌کند.

بیشتر بخوانید!
شرایط و تشریفات قانونی برای تعیین مدیران در شرکت سهامی

در این مدل کاری قانون گذار منع قانونی برای حق الشرکه افراد در نظر نگرفته پس می‌توان با اعطای سهام ممتاز به یک نفر، آن شخص را از دیگر سرمایه گذاران در تصمیمات شرکت متمایز کرد.

یکی دیگر از روش‌های ثبت شرکت به صورت تک نفره شراکت‌های پدر و اولاد صغیر است. این روش به این صورت است که فردی می‌تواند به همراه فرزند صغیر خود اقدام به تاسیس شرکت کرده و ار آنجایی که قیم قانونی فرزند صغیر خود پدر است در نتیجه عملا شرکت تک نفره خواهد بود. البته باید به این نکته اشاره کرد که این نوع شرکت صرفاً تا زمان صغیربودن فرزند قابل استفاده است.

 

فواید شرکت به صورت تک نفره

 

از مهمترین فایده و مزیت شرکت ثبت شرکت به صورت تک نفره می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر فرد متقاضی با سرمایه‌ای که برای تشکیل شرکت تک نفره اختصاص داده است، اقدام به مبادرت به فعالیت تجاری کند و پس از مدتی ورشکسته شود در صورتی که نتواند بدهی را پرداخت کندحکم ورشکستگی او صادر شده و وی از انجام معاملات تجاری ممنوع گردیده و حق اشتغال به آن ها را نداشته بلکه بالاتر از حق تصرف در اموال و حقوق مالی خویش نیز ممنوع می گردد.

این در حالی است که اگر همین شخص مذکور در قالب شرکتی اقدام به فعالیت تجاری داشته باشد و ورشکست شود درست است که حکم ورشکستگی او صادر می‌گردد و شرکت وی منحل می‌شود، ولی خود شخص که در واقع موسس شرکت و تنها شریک آن بوده است هیچ ممنوعیتی از تصرف در اموال خویش نخواهد داشت و می تواند با بقیه اموال خود به تجارت پرداخته یا اشتغال دیگری داشته باشد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد با توجه به قوانین و مقررات کشور بسیار روشن است که هیچ شرکتی در زمینه حوزه فعالیت تجاری را نمی‌توان با کمتر از دو شخص تشکیل داد.  البته شخص مزبور می تواند شخص حقیقی باشد یا حقوقی. بنابراین شرکت تجاری می تواند متشکل از چند شخص حقیقی باشد یا چند شخص حقوقی و یا ترکیبی از شخص حقیقی و حقوقی .

 

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲٫۶ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۷

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *